Testande häst

S

smultroonbarn

Har nu haft min foderhäst i ca 2 veckor och jag tycker inte att det går framåt utan mer bakåt:(

Ägaren säger att hon behöver en lugn, bestämd hand för att fungera bra. Hästen (sto) ser fruktansvärt sur ut när man går in till henne i boxen och skulle man tveka där tror jag att hon skulle vända baken till och kicka. Sen när man ska hantera henne i boxen så går hon runt, stampar med bakfötterna och ser allmänt sur ut. Kanske är hon inte hanterad speciellt mkt i box...
Sen när man ska gå med henne är hon hur snäll som helst och att rida på är hon rätt snäll. Kan bli j*vligt stark och bara dyka ner med huvudet och springa på...Men tror att det beror på att hon är "ridhusbromsad".

I hagen då. Skulle ta in henne och byta täcke på henne i går vid lunch tid. Går in i hagen och hon står och äter. Jag ser att hon ser sur ut men går på som vanligt eftersom hon brukar se ut så. Sen när jag nästan är framme flyger hon upp och gör värsta rodeosparken mot mig. Då stod jag där handfallen och visste inte vad jag skulle göra. Så jag gick ut ur hagen och hästen fick stå med blött täcke.

Ägaren har även sagt att hon är misstänksam mot nya människor och det märkte jag när hon kom. Hon vågade inte sträcka ut huvudet från boxen när man stod utanför och man kan inte bara klappa henne utann d drar hon sig undan. Hon är väldigt känslig för plötsliga rörelser.

På gången så ska hon också testa mig. Hon kan skrapa med hoven men ger sig om jag säger till. Sen om man ska lägga på täcket så kan hon höja bakbenen men sparkar inte direkt. Kanske beror på pälssättning.

Jag vill ha en häst som tycker om mig och litar på mig, detsamma vill jag om henne. Men just nu så brister det i kommunikationen tror jag. Får väl kanske bara jobba från marken ett tag, är ju snart jullov, får väl träna hemma i ett lugnt stall . Nu står hon i ett stall med 20 hästar :crazy: Hon kanske är stressad av det.

Ägaren har även sagt att hon inte går att longera så bra utan hon springer bara utan att lyssna på några kommandon. Tömkörning skulle gå bättre tydligen. Men som sagt en häst som jag kan lita på och inte behöva hålla ett öga på bakbenen på vill jag ha.

Vet inte ´hur länge jag ska ha kvar henne innnan jag säger upp henne om det inte blir ngn skillnad.

Skulle vara jätteskönt om ngn i liknande situationer vill ge mig tips och uppmuntran :bow: Nu känns det knappt roligt att gå till stallet när man får ett surt välkomstuttryck...

/Matilda
 
Sv: Testande häst

Hej!
Det låter som du fått tag i en dominant dam! Här måste du nog göra klart för henne vem som ska respekteras, tex när du kommer till henne i hagen och i boxen! Det kan bli rätt farligt annars! Jag vet inte hur erfaren du är, eller hur länge du sysslat med hästar. Om du är osäker borde du ta hjälp av någon som kan vara med och se hur stoet uppför sig i olika situationer. Du måste få klart för dig om hon är rädd/osäker, eller om hon vill dominera dig, dvs köra ut dig ur sitt revir som kan vara boxen eller hagen. I mina öron låter det som det senare alternativet. Jag fick själv låna en rätt tuff märr som sällskap och hon uppförde sig som din i början. Jag fick lära henne respekt, tex att inte gå fram och äta då jag stod vid höet, att backa då hon trängde mig i dörren, etc.Nu fungerar hon bra, men det tog allt en månad! Framför allt måste du bestämma dig för om hon är så trevlig att det är värt att satsa! Det finns många snälla icke-dominanta hästar som kanske skulle passa dig bättre!
Lycka till!
 
Sv: Testande häst

Hejsan.
Jag vet nog hur du känner, skulle jag tro iallafall.
Hatar den känslan, känslan att hästen dominerar över en.
Men jag fick tidigt lära mig horsemanship vilket jag är oerhört tacksam för. Jag tror nog att lite enkla horsemanship övningar skulle kunna visa vem det är som bestämmer igentligen. Bara enkla övningar som att leda hästen bakom sig och att den stannar bakom en när man själv stannar. Backa genom att peta och tillslut bara peka på bogen. Snurra runt genom att peka på virveln vid bakbenet.
Bara sånna enkla övningar, dom har hjälpt mig mååånga gånger.
Visa vem som bestämmer nu! ;D
 
Sv: Testande häst

Det låter som du har en helsyster till min häst! :crazy:

Vissa hästar är mer dominanta och har väldigt stort personligt utrymme. Det som är det svåra är att inte visa sig rädd och att inte ge sig. Dessa hästar är inte elaka utan jag tror att de innerst inne är ganska osäkra och rädda men sätter upp en tuff fasad. Jag har fått praktisera mycket lockande och pockande med min häst. Var lite cool och låt henne välja. Det är inte att skämmas över att ta med en morot vid ett intag i från hagen (som man ger när grimman är på och hästen ute ur hagen).

Men man får till viss mån acceptera deras personlighet. Alla hästar är inte knähundar som vill ha kärlek i form av två timmars pusspass. Gosa lite på hennes nivå! Min häst tycker det är mysigast när vi kliar varandra eller att jag bara lutar mig mot henne.

Du skrev att du har problem med att hantera henne lös i boxen och det råd jag kan ge dig där är att binda upp henne vid hantering. Det är den enklaste lösningen. Hon ser tydligen boxen som sitt revir och låt henne ha det så utan att hon beter sig illa. Du ska kunna komma och gå hur du vill utan att hon är dum men respektera att hon ibland föredrar att vara ifred. Se även om du kan ta en box där hon står lite vi sidan av de andra för då brukar mycket revirtänkande mattas av när hon slipper försvara sitt utrymme.

Det blev lite långt och svamligt! Sorry!
 
Sv: Testande häst

Jag har testat en hel del horsemanship övningar på min häst under åren. Jag var från början skeptiskt och trodde det var trams men jag böjer numera ödmjukt på nacken för horsemanship. De är toppen att man bara genom att backa sin häst kan förklara för den att det är jag som bestämmer. Det har också gjort att hon vågar lita på mig. Numera vet hon att matte är inte hemsk utan helt OK (vissa dagar är jag till och med toppen) och om jag följer henne är jag trygg. Att kunna förklara det för henne på ett mjukt sätt har verkligen gjort framsteg.
 
Sv: Testande häst

Något var det väl som gjorde att du tyckte om henne från början? Försök att hitta tillbaka till det så att du vet varför du ska kämpa på (om du nu vill det). För övrigt så har du bara haft hästen i två veckor, ge det lite mer tid och visa henne att hon ska respektera dig, lugnt och bestämt, inte skrika och bråka. Sedan är ston ofta så att de inte vill gosa eller bli kliade. Vårt sto kan man inte kela med. Hon lyfter också både fram och bakben när man ska lägga på täcke och sadel, men det är mer en markering. Hon ser också alltid sur ut, utom när man rider..., hon kommer nästan aldrig fram i hagen, hon ser inte glad ut när man kommer, hon gnäggar inte åt en...., men vi tycker om henne ändå!!
 
Sv: Testande häst

TAck så jättemkt för alla svar! Nu har jag fått en morot. Joo jag tror också att det är bättre om jag binder upp henne/ställer henne på gången när jag hanterar henne. Hon blir mkt lugnare då.

När jag red i torsdags så var det underbart:love: DÅ var det samma häst som jag provred och hon LYSSNADE på mig när jag bad om ngt, hon hade all kopncentration på mig. Det är rätt härligt:) Men nu ska jag inhandla/låna några NH-böcker och börja öva. Ska till Hööks idag och köpa repgrimma + grimskaft

Tack :bow:
 
Sv: Testande häst

Kul att det börjar lösa sig! Ett tag tycker jag att man kan kämpa på, ofta blir det ju bättre när man lär känna varandra. Själv kämpade jag på ett halvår med en småbuse, men till slut så kom jag fram till att jag egentligen vill ha en supertrygg häst och slutade. Men jag lärde mig massor (framförallt fick jag bättre och stadigare sitts) under det halvår jag försökte.

NH tror jag man vinner mycket på, framförallt när hanteringen från marken inte fungerar. MEN var noga med att be ägaren om lov innan du börjar med övningarna. I mitt fall har ägarna alltid velat vara med i början, och när jag varit på kurs har jag noggrannt fått visa allting jag lärt mig (självklart gav jag också noggrann information och fick godkänt innan jag åkte på kurs också). Det är olika poppis hos olika ägare när medryttaren börjar "uppfostra" deras häst.

Lycka till!
 
Sv: Testande häst

det där du skrev om i hagen att hon försökte sparka dig, och du bara gick därifrån..Ngt du aldrig borde göra eftersom då har hon ju tagit makten över dig, Om en häst försöker sparka mig ser jag nog verkligen till att ge den en ordentlig spark i sidan eller två och därefter jaga iväg den, eftersom det är precis så en häst som är ledare skull göra om någon mopsade upp sig mot honom/henne.

Man får sparka en häst som j*vlas !

men man måste ju komma ihåg att begränsa sig till en viss mån, det är stor skillnad på att visa vem som har makten och vem som misshandlar ;)
 
Sv: Testande häst

Ston kan vara rätt sura o trista i temperamentet. Men om man väl blir vän med dem o respekterar dem blir de jättefina individer. Man måste ha tålamod. I mitt fd. stall fick ett ponnysto föl o hon var jättebeskyddande med sitt föl. Ingen fick röra fölet men de behövde komma ut i hagen o ägarna kunde inte så de stod inne en vecka !! Jag lockade henne med en hink morötter o efter mycket flyttande av denna hink stod till slut sto o föl i stallgången helt trygga o det var bara att leda ut dem med morötter i handen till hagen o sedan förstod stoet att vi skulle inte ta hennes föl ifrån henne o det funkade att ta ut dem till hagen. Jag har alltid lockat hästar med något gott (morötter) o vilken häst (sto) kan motstå det, vad jag än har bett dem om har det funkat (hantering). De har fått belöning så fort jag är nöjd o visst har det tagit tid med vissa. Man ska vara försiktig för det finns agressiva ston med dåliga erfarenheter o det kan vara svårt att komma dem nära för de vill inte ha en där. Men om man lyckas är det 1000 gånger värt besväret. Lycka till !!
 
Sv: Testande häst

Jag tycker för det första att det låter som en dåligt uppfostrad häst. Hon verkar ju ha dåligt med respekt för människor. Och samtidigt låter det som att hon har svårt att lita på människor.
Acceptera absolut inte att hon försöker bestämma över dig.
Du måste visa henne att du är ledaren. Då känner hon sig förmodligen tryggare sen och försöker inte vara din ledare. För henne är du bara en annan typ "häst" som försöker stjäla hennes mat. (insidenten i hagen).
Träna NH. Själv tycker jag att det funkar bra
 
Sv: Testande häst

Ursäkta Fannih det var inte ditt inlägg jag svarade på utan smultroonbarns så klart !! Men för att lägga till lite, det är inte lätt att ta hand om någon annans häst, man vill ju bli kompis med hästen o vill att det funkar bra o att häst o en själv är nöjda !! Om det inte funkar alls : smultroonbarn ta kontakt med ägaren, om det finns vissa knep som gör det lättare, eller ge henne tid o ha fina stunder i stallet, fjeska lite för henne så kanske hon finner sig till rätta o skriv hur det går !!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 652
Senast: jemeni
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp