Så nu har även jag testat! Och jag var mycket noga med hur jag höll armen och inte höll för hårt i taglet. Min man höll hästarna i tur och ordning och jag använde tagel ur svansen från respektive sto.
Gamla damen som är högdräktig (föla ca mitten av april) testade jag först på vänster sida, vid virveln. Det blev en tydlig cirkel! Gick över på högra sidan för jag var inte säker på var fölet låg, stoet såg mest jämntjock ut. Jag var noga med att stilla ringen före, så att den inte var i svängning innan. Inget hände! Helt stilla! Gick över på vänster sida igen och gjorde exakt samma sak. Från helt stilla började den göra en tydligt markerad cirkel! I så falla ska det ju bli ett stoföl.
Gick bort till ungponnystoet, hon blir 3 i maj och ska troligtvis betäckas. Höll ringen ovanför, strax framför korset. Samma procedur, såg till att ringen var helt stilla. Först blev det en tydlig, liten cirkel, sen började ringen svänga hej vilt fram och tillbaka! Efter det lugnade den sig och gjorde en cirkel igen. Sen blev det inte mer. Jätteäckligt! Så jag gjorde om det efter en liten stund med exakt samma resultat! Från stillastående till liten cirkel...till häftigt pendlande...till lugnare cirkel.
Jag var jättenoga med hur jag höll armen och att greppet om taglet var fast med avslappnat. Höll fingrarna helt stilla och tänkte på ingenting. Min man var i alla fall mycket imponerad och undrade om jag kunde ta ut vatten med
Fick rysnigar genom kroppen när ringen helt klart levde sitt eget liv. Speciellt hos ponnyn när den gick från cirkel till mycket kraftig pendling. Otäckt!
Så nu måste jag ju betäcka ponnystoet! Och jag ser verkligen fram emot gamla damens fölning! Om det stämmer så ska jag pendla getterna med i fortsättningen