test: sto eller hingstföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Speedster
  • Startdatum Startdatum
Ok men på häst då? Vart ska man ha ringen, över korset? Hur vet man om det är hingst/sto eller om det inte är nån fölis där inne alls?

Jag har inte testat på någon häst men på mig själv... :) Det har stämt...

Jag har också testat på mitt dräkiga sto och jag tänkte på absolut ingenting och det blev cirklar. Likaså min kompis fick det till cirklar. MEN... så testade jag helt själv utan någon dräktig tös och min ring gick i cirkel när jag tänkte cirkel och stannade ganska tvärt när jag tänkte stilla. Helt jätteflummigt.
Men jag hoppas på en liten stofölis :love:

Så nu har även jag testat! Och jag var mycket noga med hur jag höll armen och inte höll för hårt i taglet. Min man höll hästarna i tur och ordning och jag använde tagel ur svansen från respektive sto.

Gamla damen som är högdräktig (föla ca mitten av april) testade jag först på vänster sida, vid virveln. Det blev en tydlig cirkel! Gick över på högra sidan för jag var inte säker på var fölet låg, stoet såg mest jämntjock ut. Jag var noga med att stilla ringen före, så att den inte var i svängning innan. Inget hände! Helt stilla! Gick över på vänster sida igen och gjorde exakt samma sak. Från helt stilla började den göra en tydligt markerad cirkel! I så falla ska det ju bli ett stoföl. :)

Gick bort till ungponnystoet, hon blir 3 i maj och ska troligtvis betäckas. Höll ringen ovanför, strax framför korset. Samma procedur, såg till att ringen var helt stilla. Först blev det en tydlig, liten cirkel, sen började ringen svänga hej vilt fram och tillbaka! Efter det lugnade den sig och gjorde en cirkel igen. Sen blev det inte mer. Jätteäckligt! Så jag gjorde om det efter en liten stund med exakt samma resultat! Från stillastående till liten cirkel...till häftigt pendlande...till lugnare cirkel. :o

Jag var jättenoga med hur jag höll armen och att greppet om taglet var fast med avslappnat. Höll fingrarna helt stilla och tänkte på ingenting. Min man var i alla fall mycket imponerad och undrade om jag kunde ta ut vatten med :D

Fick rysnigar genom kroppen när ringen helt klart levde sitt eget liv. Speciellt hos ponnyn när den gick från cirkel till mycket kraftig pendling. Otäckt! :confused: :p

Så nu måste jag ju betäcka ponnystoet! Och jag ser verkligen fram emot gamla damens fölning! Om det stämmer så ska jag pendla getterna med i fortsättningen :D

Hej!
Jag har också "busat" med kedjan/ringen (beroende på tillgång) och hållt den över min hormonstinne hingst. Den ringen flög fram och tillbaka i en nästan vansinnig pendling, det kändes faktiskt lite skrajset, för den ryckte något fruktansvärt i mina fingrar.
Den har funkat på mig med, mamma höll över min handled, det visade hur många barn som helst.... Jojo säkert.
Men nu, många år senare och med facit i hand så stämmer det, jag har lyckats få två underbara ungar :love: men varit gravid desto fler ggr....... Ruggigt!!!
Nina

Näe du.. jag testade på mig själv med en kedja och tänkte intensivt på cirkel, det blev pendling längs med armen.. och sedan precis som då för många år sedan (5 barn), hjälpte inte hur jag än försökte påverka kedjan.. däremot upptäckte jag att efter sista pendlingen (pojke) så övergick pendlingen till *tvärs över armen*.. =slut???

Mycket intressant och samtidigt *läskigt*!!!

Jag ska testa stona ikväll.. återkommer :)

Men hur gör man då? Måste ju prova. Vart ska jag hålla den någonstans och vad är "tecknet" för sto resp. hingstföl?
Håll den vid virveln fram-/nedanför höftknölen.. prova båda sidorna, cirkel =sto & pendling =hingst :)

Skumt... men när jag gör det så får ringen (använder en guldring) en jäkla fart när jag tänker cirkel respektive pendel och står helt stilla när jag tänker stilla. Helläskigt! Kanske jag kan stänga dörrar också om jag tänker det.... :eek:

har provat på mitt sto med ett halsband med ett litet hjärta som tyngd.
Den pendlade ..så d blir en hingst i april hoppas jag =)
Provade även för o va säker p att d funakde på vårt andra sto som resorberade tidigt.. o där va den helt stilla..
orkade inte prova på valacken..hehe antar att d inte e nå föl där.. :rofl:

Var håller du ringen då.. bara över bordet eller?

I såfall kan jag förstå att energin kommer från hjärnan ned till ringen.. finns ju bara 'död materia' under ringen ;)

Det går alldeles utmärkt att hålla det över länden också.
Lobelia's pendling visar klart och tydligt att det åter igen skall bli ett stoföl :bump: :D :rofl:

Ååååh.. *lyllo dig* :)

Jag har nu fullständig träningsvärk i axel & arm, testade 3 ston (ensam) och fick en klar pendling på förstagångsstoet (tog tid innan nåt hände).. på andragångsstoet blev det också en klar pendling som sen minskade och övergick till cirkel (hon fick hingst första ggn) blir det då ett sto nu? Sist testades gammelstoet som ej är dräktig (resorberade 2003) där hände ingenting och hon har ju fölat 15 ggr, så det funkar inte som på oss 2-benta :confused:!

Jag måste göra om testet på andragångsstoet (med hjälp) för att se om det stämmer.. men GUD i himmelen, nu slog det mig.. tänk om hon bär tvillingar :eek:

måste man ha ring? funkar det inte med halsband? eller vilken ring som helst?

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka