Test av råmjölk. Refraktometer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nafayette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 5 257

Nafayette

Trådstartare
Har nu tre ston som jag testat i olika intervaller.
Kan tillägga att antikroppshalten sjunker mycket snabbt och att talesättet "gult och klibbigt" INTE är bevis på bra råmjölk.

I alla fall inte på dom få vi testat nu.

Jag kommer att återkomma med mer detaljerad info inom kort och vill samtidigt ställa frågan om hur ni vill att jag ska testa mjölken på.

Dom tre jag provat har jag tagit först en timme efter fölning och sedan intervall på fram till 14 timmar efter fölning.
Sedan har antikroppshalten sjunkit i så låg nivå att jag ansåg att det var meningslöst att gå vidare.

Har ni förslag?
Finns det fler här med refraktometer?

AM

Sv: Test av råmjölk. Refraktometer

Måtten på refraktometern är:
< 15 Poor
15-20 Fair
20-30 Good
> 30 Very Good

Diamant fölade 18.00
kl 18.40 -- 30
Kl 20.15 -- 28,5
kl 08.00 -- 11
kl 9.45 -- 11
kl 11.45 -- 11

Black Lady fölade 22.00
kl 1.30 -- > 32
kl. 7.00 -- 27
kl. 12.00 -- 21

Gåvan fölade 23.00
kl. 00.00 -- 23
kl 03.00 -- 20
kl 05.00 -- 14
kl 12.00 -- 11

Så ser det ut för tillfället

AM

Mycket intressant test!

Hur har mjölken sett ut i förhållande till antikroppsmängden? Du nämner att det inte stämmer med mkt gul och klibbig= bäst råmjölk.

Jag har refraktometer, men har bara kollat precis efter fölning.
Jag får väl haka på din undersökning nästa år istället.
Här har det varit:
Zelda: Fair (Fjärde dräktigheten, tredje fölet. Haft uppehåll på ett år.)
Hillary Clinton: Very good (Fjärde fölet, alla i följd)
Jalusie:Very good. (första gångs föderska)

Här har båda de som hade "Very good" haft mjölk som varit som klister, medan stoet som bara hade "Fair" hade lite vattnigare mjölk, men fortfarande rätt klibbig.

Vi har ju alltid trott att man kan gå på ett "ungefär" när det gäller råmjölk.

Dvs om mjölken är gul och klibbig så har man bättre kvalitet.

Om vi tar skillnaden mellan Gåvan och Diamant.

Diamant fick sitt andra föl i år.
Hennes råmjölk visade 30 en halvtimme efter fölning. Alltså Very Good.
Den mjölken var mycket ljus gul men inte speciellt klibbig.

Gåvans råmjölk var mörkare i färgen och typ klister.
Hennes värde landade på 23 men dalade snabbt.
(Här fanns alltså ett föl i halmen som behövdes kolla extra noga på och som kanske ligger på gränsen...)

Om jag skulle ha fått båda proverna utan att kolla med refraktometern så hade jag säkert satsat på att Gåvans mjölk var bäst. Och då även ställt hennes mjölk i frysen.

Tänk nu att det är enbart tre som är provade. Men vi har fler fölningar framför oss och mer mjölk att testa.

Att jag gick ut nu med detta var för att kanske visa att det kanske är dumt att mjölka för infrysning efter 12 timmar. Många gör så nämligen.
Och att talesättet gul klibbigt inte nödvändigtvis behöver vara jättebra.

AM

En liten inflikning.

Vi pratade ju i förra råmjölkstråden om min märr som fick en unge med fölsjuka i fjol. Jag pratade en del med min vet ang årets föl, och hon tyckte

1) Att fjolårets föl blev sjuk var antagligen inte pga råmjölken.
2) Dålig råmjölk återkommer sällan år efter år.
3) Färg och klibbighet är inget bra mått på antikroppar.

Jätteintressant! Ser fram emot fortsättningen!

Vad har ni för märken på refraktometern? Har letat efter en men vet inte vad jag ska välja. Råd tack! :idea:

/Elin

Jodå, jag förstod vad du menade.:) Jag ville bara komplettera med mina uppgifter.
Nästa år tänker jag definitivt göra som du dessutom, och testa mjölken vid flera tillfällen. Det är ju himla intressant.

Vad det är för märke vet jag inte, och just nu är den utlånad, men det är den sorten som SweVet säljer. Jag tror det är den Naffa har också?

Vad det är för märke vet jag inte, och just nu är den utlånad, men det är den sorten som SweVet säljer. Jag tror det är den Naffa har också?

Jajamen!!
Från Swevet. Det var ju du som hjälpte oss att hitta en sån!! :bow:

AM

Ja jag köpte också en. Men hann bara testa på sto nr 3 i år.
Hon fick ju vit mjölk redan en vecka innan o jag kollade några droppar varje kväll bara för att det var kul o för att se om jag även kunde ha hjälp av den innan fölning.
Vilket jag anser att jag hade.
Stoet är 8 år o ficksitt andra föl i år.
3 dygn innan hade hon 7(poor) 2 dygn innan 9(poor) o 3 timmar innan 12 (poor), men iom att det ökade så förstod jag ändå att det var på g den kvällen. tjugo min efter fölning hade hon 16 vilket är precis på gränsen till ok. Hade ju önskat betydligt högre. 14t senare så var det bara 10(poor). Men eftersom de ändå inte kan tillgodoräkna sig det efter tolv timmar så var jag inte så bekymrad.
Mjölken var orange i tonen, lite klibbig. Detta var ju det sto jag trodde skulle ligga högst i antikropphalten av mina ston. Sto nr är 16 år o jag trodde hon skulle ha sämst. Hennes mjölk var dock riktigt orange o mycket klibbig, vilket inte säger så mycket. Men sto nr 2 9 år med rinnandes mjölk i 2 dygn innan fölning trodde jag var dålig. Då mjölken var helt vit o inte klibbig alls. Men vid antikroppstest så hade fölis så det räckte.

Har också funderat på att skaffa en och kommer nu att göra det!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka