Terrängrädd!

F

Fannyyy

Hej!
Jag tycker att det verkar fräckt med fälttävlan och skulle jättegärna vilja testa! Tyvärr har jag blivit lite rädd och försiktig om mig, (eller har i princip alltid varit det.. :)) Jag undrar om det finns något sätt att övervinna sin rädsla för terränghindrena eller om det bara är att ge upp sina drömmar?
Rädslan kan också förekomma i vanlig banhoppning.

Har inte ramlat av på jättelänge och blir nästan mer och mer rädd, ju längre tid det går. Som att jag väntar på att drutta i backen..
Min häst är inte heller den lugnaste så..!

Tack! :bow:

Sv: Terrängrädd!

Varför är du rädd?
Försök bena ut det. -annars blir det svårt att lösa.

Du skall så klart inte starta om du är rädd!
Hästen känner din ängslan/tvekan och det kan bli farligt.:eek:

Generalknepet är väl att backa i klasserna -flera steg om så skall till!
-Och om Debutant fortfarande gör dej rädd så prova att träna på debutanthinder för B-ponny.

Jag gissar att du är lite rädd för att du är osäker (med eller utan verklig anledning!) och jag kan då inte komma på bättre sätt att fixa det än att backa ordentligt i svårighetsgrad o träna träna träna träna... och inte gå upp till nästa svårighetsgrad (inte ens på träning!) förrän föregående känns rutin.

/Max

Om du kan övervinna rädslan eller ej kan ju bara tiden utvisa. Men du kan absolut jobba på det. träna på så låg nivå att du känner dig säker, bådei banhoppning och terräng. Var noga med att hitta en tränare som förstår att du är rädd, och accepterar det och anpassar sig för det. Lite pushning behöver man oftast, men på rätt sätt och på rätt nivå.

Och när det gäller terräng, hoppa/försök hoppa aldrig ett hinder om du är rädd, utan säg då till att du är rädd, och gå tillbaka till hindret innan, eller den där nedgrävda stocken till exempel. Det finns träningsmässigt hinder på pluttnivå, och de flesta typer av hinder. Finns 'diken' som är 1 dm breda och 1 dm 'djupa' som man kan börja med att skritta över. Det finns stockhinder (enkla, inbjudande, okomplicerade) på 30 - 40 cm, grunda vattenhinder utan hinderkomplex i anslutning till osv. Så absolut att du kan prova på fälttävlan.

Bilder från fälttävlanskurs, på just ett 'prova på' hinder modell enkelt och lågt =) (Strunta i mina knäppa miner är du snäll)

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Senast ändrad:

Han ser jättetrevlig ut, din häst:bow:

KL (till ts)

Jag tycker inte man ska hoppa terräng om man är rädd, då kan man väl skutta små stockar i skogen om man vill, men det är ingen bra grund för att hoppa fasta hinder att man är rädd själv. Vad är det som verkar så "fräckt" med fälttävlan om du är rädd för terrängen? Då kan du lika gärna tävla hoppning och dressyr.

OM du ändå ska hoppa rekommenderar jag en mycket säker häst och en riktigt grund-grund-grund kurs där man hoppar över nergrävda stockar och sen går vidare om du inte längre känner dej osäker.
För din egen skull alltså.

Ang 'hoppa stockar i skogen' så jag tror, med tanke på andra delen av ditt (flashlights) inlägg att vi är ense, men bara för att förtydliga.

Är man rädd anser jag att man INTE ska hoppa ens en mikroskopisk stock i skogen till att börja med. SÅ lätt att man 'blåhåller' hästen av ren osäkerhet, låser den, hästen blir osäker och endera stoppar, alt kråkhoppar. Vilket gör ryttaren ännu mer rädd.

Utan inte hoppa ett enda språng (om nu TS inte redan glatt skuttar stockar i skogen alltså) förrän man har en bra tränare vid sidan. Det är mycket lättare om det blir rätt från början än att försöka 'reparera'.

Jag blev ju hopp/höjdrädd efter olyckan, och första gången efter olyckan jag försökte hoppa orutinerad häst kände jag själv att 'nej nej, jag bara förstör', och hoppade inte utan instruktörsövervakning på flera år. Eh, många år faktiskt.

Nuvarande herre har jag inte förrän nu börjat hoppa ens små skutt med utan 'övervakare', och minsta jag kände mig osäker eller det fladdrade i magen så skulle jag avbryta. Det är så lätt man rider dit problem, spec på en känslig häst. Och det är INTE ett nederlag att erkänna att man är rädd/avstå för att man är rädd.

Så leta upp en bra, trevlig 'prova på'kurs, men en bra, trevlig och 'rädsleförstående' tränare! =) Just det med förstående tränare är A och O. Jag har ju förmånen att ha en banhoppningstränare som hade (eller har men nu 'behövs' det inte mer på samma sätt) exakt rätt mix av att uppmuntra/pusha, och respektera. Jag minns när jag började hoppa för honom, det var i samband med att jag började hoppa efter olyckan igen, hur jag två gånger i rad hoppat aktuellt hinder, och tredje gången avbröt anridningen och mumlade 'för högt, törs inte'. Tränaren bara log och tyckte 'jaså det har växt?' sänkte eller la ner en bom, tyckte 'kom på igen' och la sen upp det på orginalhöjd inför nästa gång och då kunde jag hoppa det.

Han fattade inte vad 'den plötsliga skräcken' som han kallade det kom ifrån, och inte jag heller, men han hanterade den helt rätt. Ingen diskussion om 'men du har ju hoppat det två gånger, vadå för högt, kom igen nu', inget 'äsch nu är du fjollig', utan bara 'okej - åtgärda - återställa - gå vidare'. Dvs det blev aldrig någon grej av det, och trygg i vissheten att jag inte 'behövde' göra ngt jag inte kände mig säker med, så försvann 'höjdrädslan' helt (eller, det vet jag ju inte, den kanske kommer tillbaka när jag börjar hoppa högre, har ju bara hoppat upp till metern i modern tid, men då med D-ponny. Fblherren hoppar ju 'bara' upp till 80 än, och det känns just 'bara'. Förr kunde höjdrädslan slå till på fjollhöjder som 60 cm..)

Tack så mycket för alla tips.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag är rädd för, men jag förmodar att jag tror att hästen kanske ska vägra och/eller rusa iväg, jag slår mig osv. Jag är liksom en försiktig person.

Att hoppa små stockar har jag inga som helst problem med, det är mer svårare nivå jag kanske blir lite skrajsen, bankar och rishinder och sånt! Förstår att om jag skrämmer upp mig, så blir hästen också lite spänd. Men jag hoppas kunna träna terräng i alla fall!

Tack igen för alla bra svar!! :laugh:

Tack så mycket för alla tips.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag är rädd för, men jag förmodar att jag tror att hästen kanske ska vägra och/eller rusa iväg, jag slår mig osv. Jag är liksom en försiktig person.

Att hoppa små stockar har jag inga som helst problem med, det är mer svårare nivå jag kanske blir lite skrajsen, bankar och rishinder och sånt! Förstår att om jag skrämmer upp mig, så blir hästen också lite spänd. Men jag hoppas kunna träna terräng i alla fall!

Tack igen för alla bra svar!! :laugh:

Låter som du har rätt klart för dej vad som skrämmer.
Samma svar som sist: träna lågt.
Det FINNS låga typhinder både när det gäller bankar, häckar. gravar..... ja i princip allt.
...och så sedan långsamt avancera
-Så snart det blir skrämmande igen har man gått för fort framåt till för höga/stora/svåra hinder -back till steg 1.

/Max

Låter som du har rätt klart för dej vad som skrämmer.
Samma svar som sist: träna lågt.
Det FINNS låga typhinder både när det gäller bankar, häckar. gravar..... ja i princip allt.
...och så sedan långsamt avancera
-Så snart det blir skrämmande igen har man gått för fort framåt till för höga/stora/svåra hinder -back till steg 1.

/Max

Tack så mycket!! :)

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 096
Hundträning Hej! Jag har gått lite viltspår med tidigare hundar, men inte stött på just detta beteende, så jag vill gärna bolla lite tankar med er...
Svar
7
· Visningar
1 470
Senast: Ldsi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 279
Hästhantering Hej! Är det någon mer där ute som känner igen sig. Jag har ett fullblod på nu 6 år som jag skrivit om här förut, visserligen går det...
2
Svar
24
· Visningar
3 348
Senast: Esset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar