Terrängmomentet - frågor

Sv: Terrängmomentet - frågor

HELT förbjudet att göra så! Man får ABSOLUT inte ta några sådana beslut som funktionär ute på banan! ALLA resultat i com-radion är alltid preliminära tills sekretariatet fått in papper från alla hinder samt tidtagning.

Ni kan ju själva tänka er vilken katastrof det skulle bli om fel ryttare blivit stoppad. Risken är liten men den finns. Denna diskusion har alltid ÖD på genomgången innan varje tävling när man sitter hindervakt.

Däremot som sagt innan så ska man flytta på framförvarande ryttare som komemr ivägen, alltid alltid.

Ja men om det då är helt förbjudet att stoppa en ryttare som vägrat ut sig så är det ju fritt fram att rida vidare och då är det ju inget konstigt att folk som haft både 4-5-6 stopp fortfarande befinner sig ute på banan och är i vägen för andra. Hmm var ligger säkerhetstänkandet i det? Det känns lite farligt att sådana hästar och ryttare fortfarande "får" lov att hoppa vidare

Men de får ju inte lov, det är upp till ryttaren har jag hört? Dvs hinderdomarna ska TYDLIGT redogöra för stopp på sitt hinder. Utgår inte ryttaren när den stannat för många gånger (så svårt kan det ju inte vara att märka att man stannar 2 ggr/hinder ett antal gånger) så ska det dömas böter, var det inte så det framgick i TR?

Jag tävlar inte själv just nu och har därför inte 100 koll. Men som sagt de "får inte lov" utan tar sig rätten. Därav nya (?) regeln om böter fick jag för mig? Men jag kan ha fel.

Nä du har inte fel det säger jag inte men det funkar ju inte i praktiken det är ju det jag menar. Folk fortsätter ju uppenbarligen ändå och såvitt jag vet har jag inte hört någon fått några böter.
Internationellt har ju funktionärerna befogenhet att utesluta ekipage som av någon anledning inte hör hemma på terrängbanan just den dagen, tex trötthet eller annat som ser farligt ut. Där går dom väl ut med stora röda flaggor och stoppar ekipage som skall uteslutas av för många stopp eller liknande ?? så jag undrar varför det är förbjudet att göra samma sak i Sverige egentligen.

Senast ändrad:

Men de får ju inte lov, det är upp till ryttaren har jag hört? Dvs hinderdomarna ska TYDLIGT redogöra för stopp på sitt hinder. Utgår inte ryttaren när den stannat för många gånger (så svårt kan det ju inte vara att märka att man stannar 2 ggr/hinder ett antal gånger) så ska det dömas böter, var det inte så det framgick i TR?

Jag tävlar inte själv just nu och har därför inte 100 koll. Men som sagt de "får inte lov" utan tar sig rätten. Därav nya (?) regeln om böter fick jag för mig? Men jag kan ha fel.

Nej, du har helt rätt, hinderfunktionärerna har inte till uppgift att stoppa ekipage utan det är ryttaren som själv ska hålla koll på sin ritt.

Har heller inte hört nån som fått böter men i Borås för några år sen var iaf ÖD väldigt hård med sådant och utdelade varning. Nu med Ryttarboken så vore det ju en bra sak att ryttare som får en varning av ÖD får det inskrivet där...med flera varningar i boken så utdöms böter? Eller vad tycker ni andra?

ja det kanske vore en idé! om det inte biter på folka att de får varningar titt som tätt borde de få någon slags straff.

*till andra som funderat* jag som ryttare har också endast hört att det är JAG själv som håller koll på min ritt.
däremot kan jag tycka att vissa funktionärer är väldigt dåliga på att berätta vad som händer under min ritt. exempel: min häst ogillar vatten (ja, det mest svårdömda hindret, iallafall på debutantnivå!) hon stannar, och jag VET att jag blivit dömd på säkert 4 olika sätt på vatten.

1. Stopp så fort hästen står still.

2. Så fort hästen backar eller går i sidled

3. Så fort hästen backar eller går i sidled mer än 3 eller 5 steg.

4. När hästen stått stilla en viss tid.

Min häst stannar och står still, ingen skriker något om stopp. Sedan backar hon - och jag tycker det är ett solklart stopp, det tycker funktionärerna också för jag blev tilldömd stopp - men de skrek inget då jag fick stoppet.
Hade jag då fått fler stopp under ritten vore det ju dumt om jag fick böter bara för att funktionärerna inte visste/orkade skrika...? :confused:

Det är mycket riktigt så att det är ryttaren som skall hålla reda på, och kliva av efter, tre stopp. MEN den ÖD som bestraffar om du har några oklara stopp,typ tarmpa runt vid vatten, är ju fel ute tycker jag och jag har heller aldrig varit med om att man varnat då.

Däremot tycker jag att det är fegt av ÖD att inte bestraffa med minst varning vid "riktiga" stopp, dvs tydligt förnyad anridning, det måste ryttaren ju veta om. Eftersom så mycket regler ändrats i år kan jag förstå att inte 1000-lappen döms ut än, men det kommer nog snart när man kan förvänta sig att alla ryttare hunnit läsa nya TR :devil:

precis!

tycker att all hinderpersonal skall vara tillräckligt kunnig att döma stopp/farlig ridning, speciellt vid vatten och nedhopp där det kan vara mera oklart. och döms man till stopp utan att ha gjort en ny anridning så måste ju detta SKRIKAS till ryttaren så h*n uppfattar det. :)

Jag har ju ingen koll alls på annat än våra tävlingar och de få jag själv ridit på ponny osv men det låter ju klart vettigt om man kan få det att funka. Det fungerar bra internationellt alltså? Inte folk som blivit felaktigt dömda och det blivit diskusioner efteråt och så?

Jag har ju ingen koll alls på annat än våra tävlingar och de få jag själv ridit på ponny osv men det låter ju klart vettigt om man kan få det att funka. Det fungerar bra internationellt alltså? Inte folk som blivit felaktigt dömda och det blivit diskusioner efteråt och så?

Egentligen tror jag nog bara det har tillämpats vid riktigt stora tävlingar, alltså inte vanliga internationella.

Liknande trådar

P
Distans hej alla där ute! Jag är en gammal hoppryttare som nyligen föll för ett trevligt varmblods sto som vart ridhäst så länge hon vart vid...
Svar
8
· Visningar
1 713
Senast: Liten
·
Ridning ...för att nå våra mål?? Hästen är inte i så jättebra kondition och styrka ännu pga konvalescens i somras. Han har varit igång riktigt...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: Piraja
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 489
Senast: Speedway
·
H
Fälttävlan Hej,, viisst verkar fälttävlan vara roligt, jag har själv alltid velat prövat på det. Men all kritik mot fälttävlan och alla döds...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 755
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar