Terrängmomentet - frågor

N

Nora

Tävlar själv i körning och brukar ibland använda fälttävlan att förklara på sätt och vis hur det går till med tre grenar. Men då slog det mig att jag vet ju typ ingenting om hur terrängmomentet går till i fälttävlan, nån snäll själ som vill berätta lite kortfattat? Hur lång sträcka? Hur många hinder? Idealtider?

En följdfråga till det är också hur ni tränar era hästar för terrängmomentet annat än själva hoppningen? Ja i skrivandets stund vet jag ju inte vad det ställs för krav på tävling, men jag antar att det som i körningens terrängmoment krävs god styrka och kondition. Rider ni tex intervaller och hur lägger ni upp dem i så fall för bästa resultat?

Ni får ursäkta okunskapen, är norrlänning och har aldrig varit på en fältävlanstävling :angel:

Sv: Terrängmomentet - frågor

Kolla i den nålade tråden längst upp , där står väl lite saker tror jag

Det är tydligen ingen som orkar skriva allt :p

Men det är väl ganska likt körning, dressyr, terräng och hoppning som kan vara som er precision kanske.
Fast i terrängen har vi ingen distans som ni, man börjar direkt på sträckan med hinderna och de är fler också. Förr hade man distanser och steeplechase men det är nästan helt borta pga. skaderisken med trötta hästar.

I debutantklass, som är den lättaste, brukar det vara ca 13-14 hinder. Alla väldigt lätta, men de flesta typhinder som vatten, gravar och liknande är med. Tempo är 480m/min och banan ca 1,5km lång.

Sen ökar svårighetsgrad, klasser, höjder och annat finns i den nålade tråden.
Men de svåraste tävlingarna brukar ha ca 30 hinder ibland mer, går i 570m/min (visst är det så?) och ibland är de ute i upp till 12 minuter. Bla. Badmintons bana är så lång.
I debutant och lätt klass har man optimaltid som man inte får vara för mycket över eller under. I högre klasser har man bara en maxtid och är man över den får man straff. Ju högre klasser, destu svårare är det att klara tiden

Hoppas du fick veta lite iaf. Det är väl inte helt olikt körning eller?

Tack så mycket att du tog dig tid :bow: :)

Ja det fungerar ju rätt likt körningen. Men du kan alltså rida terrängen utan att få några straff i högre klasser i alla fall, med bara maxtid? (eller om man träffar idealtiden i debutant) Kan man få straff på hindrena? Är det nåt speciellt ni tränar för terrängen förutom själva hoppningen? Mycket galoppträning tex?

Man får 20straff för stopp på hinder, man får max ha tre stopp på samma hinder och fyra sammanlagt på hela banan. Om det fortfarande är så, har inte riktigt koll...
Sen kan man få straff för farlig ridning också tex. om man försöker hoppa ett hinder stillastående eller liknande, trillar man av blir man utesluten.
Är du under maxtiden eller inom optimaltiden och felfri på hinder så har du 0 straff i terrängen. Likadant i hoppningen, man kan alltså sluta på sina dressyrstraff.

Man tränar ju hoppning, dressyr och terräng. Vanlig riding där man får in allt det brukar räcka bra för en häst i lägre klasser.
Men ska de gå högre är det mycket konditionsträning såklart. Nu innan OS har de gjort mycket intervaller, galopperat i backar, samt galoppjobb med pulsmätare och sen kollat mjölksyra. Styrketräning med stutsar tex. använder Janne Jönsson (förbundskaptenen) mycket på träningar.
När man sätter igång efter lite vintervila brukar de få gå mycket ute på långa skritt och travrundor i långsamt tempo för att få upp grundkonditionen.

Man gör väl ganska mycket samma med körhästar väl? Kan tänka mig att de behöver mycket styrka och kondition när de ska dra vagnen också

Då kan jag dela med mig av den kunskapen att det är nytt för i år att du är utesluten vid tredje olydnaden. Alltså 3 stopp totalt i terrängen :)

Då kan jag dela med mig av den kunskapen att det är nytt för i år att du är utesluten vid tredje olydnaden. Alltså 3 stopp totalt i terrängen :)

Vilket inte någon har tycks uppmärksammat, varken ryttare eller funktionärer. I hermanstorp var det ett antal som fortsatte efter sitt 3 stopp.
Tyvärr drabbade det en ryttare väldigt hårt då ett pucko vägrade ut sig på vattenhindret men skulle bestämt hoppa i ändå och red precis framför ryttaren som kom bakom som fick lägga en volt och fick hela sin rytm förstörd :mad:
Det borde fan vara varning och böter på sådant beteende :mad:

Det borde fan vara varning och böter på sådant beteende :mad:

Är det inte det då? Eller har jag fått det om bakfoten?

Såg ju själv ryttare som hade många stopp redan i början men som fortsatte ändå, de måste varit medvetna om att de haft mer än 3 stopp.

Är det inte det då? Eller har jag fått det om bakfoten?

Såg ju själv ryttare som hade många stopp redan i början men som fortsatte ändå, de måste varit medvetna om att de haft mer än 3 stopp.

Jo jag tror det men hur ofta händer det att det utdöms, jag vet inte riktigt men borde inte funktionärerna vid det hindret anmäla till ÖD?

Tack igen :D

Jo körningen kräver ju i stort sett samma sak, det var därför jag tänkte höra hur ni lägger upp träningen också, men det verkar vara ungefär samma som jag gör, förutom studsarna än men de kommer ;) I körningen får man ju alltid mer eller mindre straff i hinder under maraton men kan sluta på en nolla i precision, precis som er hoppning.

Jo jag tror det men hur ofta händer det att det utdöms, jag vet inte riktigt men borde inte funktionärerna vid det hindret anmäla till ÖD?

I H-torp fick iallafall enryttare en utskällning av TD. Om det blev ngt mer kan inte utläsas...
Dock var TD mäkta irriterad.

Jag tror man måste ta ett samlat grepp.
Att alla TD är överens om att TR ska gälla i denna fråga. Det är inte ovanlgt att rutinerade ryttare fortsätter runt med den unga hästen trots att de har fyra-fem-sex-sju stopp alt är att man tillåter det.

Sen det där " jag visste inte hur de dömde"

1000:- i böter. Står glasklart i TR IV 2008 :angel:

Fast ingen vågar väl döma ut det, :devil: roligare att skälla ?

i banhoppning skulle man inte komma på tanken att bara fortsätta, än mindre skulle någon tillåta det. Det är ju bara att för funktionärerna att ställa sig framför hindret med en röd flagga. Dom har ju com-radior där hörs det ju tydligt att ryttaren är utvägrad.

Funktionärerna är ju inte helt tydliga ibland, jag har ju stannat ut mig på Barcelona på några gravar några ggr men har aldrig fått egentligen någon indikation på att jag är ute utan jag har gått hem självmant. Kanske var dumt :devil: Å andra sidan hade jag i de lägena aldrig kommit över den där graven ändå.

Jag klättrade över en spets i Kreuth en gång med Hille och rev flaggor och allt och blev väldigt osäker på om jag hade övervunnit hindret korrekt så jag frågade hinderdomaren men fick aldrig något riktigt svar på om jag skulle hoppa om det eller om jag fick fortsätta. Nu stod Tobbe precis vid det hindret och skrek rid vidare för helvete :cool:

Delvis *kl*

Hanna välte flaggan på ena spetsen på Valla. Blev osäker och vände om och frågade. Inget svar. :mad: Då hoppade hon igen...
När vi sedan tog upp det så svarade h-personalen: - Eftersom hon hoppade om det så är vi snälla och säger att hon var utanför. *suck*
När Tilda välte i H-torp blev hon utesluten för hon var "absolut utanför" flaggan.Hon själv hade märke på stöveln och ansåg att hon var rätt. På film syns det TYDLIGT att hon var innanför. *suck*

Vid de tillfälle tex stop vid nerhopp nr det är svårräknat tror jag inte domarna säger ngt om inte h-personal verkligen försökt stoppa. Det räcker ju knappast att de sitter ner i solstolen och skriker "stop".

En flagga som varje hinderfunktionär viftade med när ngn var ute hade ju varit tydligare OM de sitter vettigt till.

Döma böter? Det beror nog på vem det är :devil:

Men syns det inte när resultatet sammanställs? Alla hinderprotokoll har ju sina antal stopp, är det en ryttare som haft typ 6 stopp borde det bara vara att döma böter direkt, utan tvekan.

Det är ju inte säkert att funktionärerna längre fram har kolla på hur många stopp ryttaren haft tidigare på banan. Stannar ryttaren ut sig på ETT hinder ska ryttaren ju självklart stoppas, men många har 1/2 stopp på samma hinder o sedan flyter det på så under banans gång.

Dom har ju com-radior där hörs det ju tydligt att ryttaren är utvägrad.

HELT förbjudet att göra så! Man får ABSOLUT inte ta några sådana beslut som funktionär ute på banan! ALLA resultat i com-radion är alltid preliminära tills sekretariatet fått in papper från alla hinder samt tidtagning.

Ni kan ju själva tänka er vilken katastrof det skulle bli om fel ryttare blivit stoppad. Risken är liten men den finns. Denna diskusion har alltid ÖD på genomgången innan varje tävling när man sitter hindervakt.

Däremot som sagt innan så ska man flytta på framförvarande ryttare som komemr ivägen, alltid alltid.

Liknande trådar

P
Distans hej alla där ute! Jag är en gammal hoppryttare som nyligen föll för ett trevligt varmblods sto som vart ridhäst så länge hon vart vid...
Svar
8
· Visningar
1 713
Senast: Liten
·
Ridning ...för att nå våra mål?? Hästen är inte i så jättebra kondition och styrka ännu pga konvalescens i somras. Han har varit igång riktigt...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: Piraja
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 489
Senast: Speedway
·
H
Fälttävlan Hej,, viisst verkar fälttävlan vara roligt, jag har själv alltid velat prövat på det. Men all kritik mot fälttävlan och alla döds...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 755
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar