Terräng sadel vs. hopp sadel?

S

sweet_extraa

Är det någon här som rider i terräng sadel?
Varför?

Skulle själv vilja prova att hoppa i en, era erfarenheter?

Sv: Terräng sadel vs. hopp sadel?

Terräng och terräng vet jag inte, men jag har en Equipe Freeland (som enligt säljaren är en terräng). Köpte den för ett år sen och älskar den. Ger en bättre känsla än min andra Equipe (gammal) gillar att det är en singel flap och stöden är lite större.

Men jag tror attdet mest är en smaksak.

okej, tack för svaret. var faktiskt just den sadeln jag funderade över.. hahaa.. vill ha stora stöd

Det enda som brukar skilja mellan terrängsadlar och hoppsadlar är att terrängsadlar oftast har enkelkåpa och läder som ger bättre grepp (t.ex. älg/kalv/osv). Vill du bara ha riktigt stora stöd brukar man kunna få det hos i princip alla tillverkare som har dyra sadlar (15000kr och uppåt)

jag skulle mest vilja prova och se hur man sitter och rider i en sådan med stora stöd =)

är lite in snöad på vanliga hopp sadlar

Ja, har ridit i en sk terrängsadel. Var väldigt skönt då man kom nära hästen eftersom det är enkelkåpa! Betyder ju att det är längre stroppar så man har kort sadelgjord= tar inte emot och ligger inte ivägen för skänkeln.

freelandbild.jpg

Jag har en butet monoflap XC. Den har jättebra greppläder, enkelkåpa med långa stroppar och man hamnar verkligen jättenära hästen i den! Den absolut bästa sadeln som jag någonsin ridit i! Denna har inga klossar alls, men jag har sett att det även finns samma modell med klossar för över och underskänkel.

Har haft en Equipe Freeland och en Bates Momentum - bägge terrängsadlar och bägge helt underbara :love: och man får suveränt grepp i dem (bra på tex unghästar). Enda anledningen till att de inte finns kvar i min ägo är för att nuvarande hästen inte kan ha dem. :cry:

Jag rider i en sk terrängsadel, en Forestier Boeckelo. Eftersom den har single flap kommer man mkt närmre hästen och får bättre "grepp". Detta var väldigt välkommet då min pålle gärna hoppar stoora språng :)

24gv.jpg

tack för alla era svar!
Kul och se, ska försöka se fall man kan få låna en av vännen =)
vore ju kul och testa

Är inte helt säker på vad den kostar ny. Jag köpte den nämligen begagnad. Tippar på kring 28.000.-

kl

får man bättre stöd för skänkeln i en sk terrängsadel?

Nja, i min är det inga stöd alls för skänkeln men man sitter så himla korrekt i den och det är superbra grepp i lädret så jag tycker att man sitter bättre i denna än i en vanlig sadel.

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
475
Senast: yamyam
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
622
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 391
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA