Termotäcke, temperatur?

Sv: Termotäcke, temperatur?

Det gäller ju att ta reda på sin hästs komfortzon också. Den kan ju vara från +1 grad till + 20 grader. Den kan också vara från -10 grader till + 10 grader. Det är ju stor skillnad. Men du har helt rätt i att många inte känner till detta med hästarna komfortzon och hur bra de tål kyla. Har en häst här som har fodrat täcke upp till +5 grader, ofodrat täcke upp till +10 grader och får gå utan över +10 grader. :crazy:

Ja precis. Men tyvärr verkar de flesta inte veta vare sig att komfortzonen är så stor som den är på häst, och än mindre vad deras egen hästs zon är... : ) Man slänger på och helgarderar sig med extra tjocka täcken "ifall att".

Ja det är sorgligt för dessa hästar som utsätts för så mycket helt i onödan. Själv har jag det enkelt. Min häst går utan täcke i alla väder och verkar må hur bra som helst. (att det är svårt att borsta i björnpälsen är ju mitt problem)

Jag gillar inte det här generaliserandet som en del gör - att hästar är hästar, har päls etc etc - och för den skull inte skulle behöva täcke! Alltid öppet fönster och utan täcke in i det längsta! (Visst passar det vissa individer men inte alla!)
Hur är hästens päls?
Hur är hästens hull?
Hur gammal är den?
Har den känslig rygg?
Rör den sig mkt i hagen?
o s v.
Jag får ibland höra att jag är pjoskig med min häst, men han är 17år, dåligt hull, haft problem med ryggen - klart som sjutton att det är bättre att hålla honom varm än att riskera att han fryser, spänner sig eller tar onödigt mkt energi åt att hålla sig varm. Jag vill inte heller att han riskerar att stå i drag utan täcke.
I vårt stall får man inte byta täcke på morgonen (om man inte gör det själv och det är i praktiken omöjligt för mig), alltså får man tänka till hur man planerar täckena. Oftast ett termotäcke inne (nu 150gr) och tunnare regntäcke ovanpå ute. När det blir minusgrader ute har jag oftast 300gr inne, samma tunna utetäcke ovanpå, alt 100gr med hals ovanpå.
Tänk till vad som är bäst för just din häst!

Ja det är sorgligt för dessa hästar som utsätts för så mycket helt i onödan. Själv har jag det enkelt. Min häst går utan täcke i alla väder och verkar må hur bra som helst. (att det är svårt att borsta i björnpälsen är ju mitt problem)

Funkar det är det ju finfint, då kan ju hästen reglera temperaturen som bäst. :)
Men tar vi mitt kallblodssto som exempel, hon svettas av att gå ut och skritta, kan komma in från hagen svettig också när hon är oklippt (Ja, hon är hemskt "aktiv" och rör sig mkt;)). Hon mår verkligen inte bra av att bli blöt varje dag, så vi halvklipper. Och då lägger vi på ett passande täcke. Hon har nu 100 g utetäcke vilket verkar vara alldeles lagom. :) Hade ofodrat fram tills igår. Hon är inte varm eller fuktig under täcket, och står inte heller och spänner sig vid grinden. Verkar trivas!

Sen har jag sett hästar som är alldeles för hårt täckade och har varit svettiga när man tagit av täckena. Där kan jag verkligen inte förstå hur man tänker.

min har haft ett bomullstäcke inne men igår bytte jag till ett thermotäcke inne, men det är nog bara 150g, hästen är helklippt.

Kort fråga:
Vid vilken stalltemperatur tycker ni det är lämpligt att ha på termotäcke på natten på jaktklippt (hals, bringa, mage och ljumskar) häst?

Beror ju lite på hästen. Men om det är t ex ett halvblod med inte allt för tjock päls så skulle jag säga; när temperaturen i stallet börjar krypa mot nollan, dvs kanske plus fyra grader och kallare.

Jag menade inte att det fanns inlägg här. Det finns folk i mitt stall som tycker så t ex. Men jag får respektera deras åsikt, men här vill vi ju diskutera alltså säger jag vad jag tycker.

Nu på hösten så har jag ett 200g inomhus (mellan 5-8 grader) kallaste vintern (upp till -10) så har hon 500g inomhus :)

Hon är varken sval eller varm under.

tilläger att hon inte direkt är någon "aktiv" häst i hage.
Har haft korsförlamningar, känslig rygg och ganska frusen.

Senast ändrad av en moderator:

Men som hästen TS skriver om, vad gör ett täcke för den hästen? Ingen av de delar som är klippta på den kommer ju täckas utan vara nakna. Det man täckar är ju ställen som fortfarande har päls?

Men jag ser det såhär: Så fort man bara klippt en häst lite på bringan brukar man plötsligt kunna rida på nästan hur mkt som helst utan att hästen svettas. Det tyder ju på att det oavsett vad alla säger sker en ganska stor värmetransport i de kroppsdelarna så att hästen kan kyla hela sin kropp under arbete. Har man då klippt halva hästen gör det ännu större skillnad. Och tänk eftersjälv, en dunväst täcker inte hela kroppen, men den värmer otroligt bra ändå. (Inte meningen att jämföra människa-häst sådär, kan bli tokigt, men det häsr tycker jag var tydligt) Lägger man på lite extra på ryggen kan man ju få hela hästkroppen varmare.

Visst, man behöver inte täcka lika mkt som på en helklippt häst, sällan tjocka täcken, men hela halsen, bringan och magen och sidorna hade ju päls av en anledning, och tar man bort så mkt så måste man ju ersätta lite också. Länden är ju viktigast att hålla varm, men det hindrar inte hästen från att frysa när det drar pga värmeförluster från andra delar av kroppen. Den blir säkert inte sjuk, men iaf första tiden efter klippning kan det nog kännas riktigt rått.

Har man en häst med riktig björnpäls som klarar att täta till riktigt ordentligt över ryggen trots stora pälsförluster på resten av kroppen kan den säkert klara sig rätt bra iaf, men hästar med mer normal päls skulle jag ge lite hjälp på traven. Det får iaf mina halvklippta hästar. De har fleece eller hundra gram nu. Kommer att ha som mest 200 g i år kan jag tänka mig när vinden ligger på och det är fuktigt i luften. Blir inte svettiga under täcket. Man ska ju inte överdriva med täcken, pälsen är ju kvar på de mest vitala delarna, men jag tycker det är tokigt att raka halva hästkroppen och låtsas som ingenting.

Att jämföra med en väst på en människa är väl inte riktigt rätt. I så fall får du ju ta att människan är naken förutom tröja på överkroppen. Och ändå tar du bara på en vinterjacka. Gör det så stor skillnad? Det som är naket är ju fortfarande naket?
Sen har jag sett massor av islandshästar som klipps på bringan men dom har inte massa täcken på sig för det?

Står hästen installad i ett bra stall där det inte är dragigt och så blött/fuktigt att hästen påverkas av det så anser jag inte att hästen behöver täcke öht. Då förustätter jag såklart att hästen är frisk och får tillräckligt med mat.
Är hästen helt klippt kan jag tänka mig att det kan behövas om det går ner mot nollan.

Det är så jag menar också. Att man måste anpassa till individen. Men inte detta "det är kallt ute, då måste hästen ha tjockt täcke så den inte fryser"
I morse kände jag under termotäcket och hästen kändes som när man tar på en feberhet panna. Det kokade där under. Inte kan det vara skönt. (och sen på med tunnare täcke och ut i hagen i flera minusgrader) Det blir så stora kontraster helt i onödan.

Att jämföra med en väst på en människa är väl inte riktigt rätt. I så fall får du ju ta att människan är naken förutom tröja på överkroppen. Och ändå tar du bara på en vinterjacka. Gör det så stor skillnad? Det som är naket är ju fortfarande naket?
Sen har jag sett massor av islandshästar som klipps på bringan men dom har inte massa täcken på sig för det?

För att fortsätta lite med min högst inkorrekta jämförelse:
Ja det hjälper ju jättemkt att ta på vinterjacka. Vi har ju oftast bara ett par tunna byxor på oss, och tar på jättetjock jacka när vi ska vara ute på vintern. Och dessutom går det ju inte att ha byxor och mössa och sånt på en häst;) Man klär ju där det går och är viktigast. Lite off topic, och jag brukar också irritera mig när folk blandar ihop pälslösa bekväma människor med en häst.

Jo en islandshäst med en massa tjock päls klarar sig förstås även om man klipper en liten lapp på bringan. Jag menar mest de som prompt envisas med att det inte spelar nån roll att man klipper, bara man lämnar på länden. Folk på mitt stall tex säger att mina hästar skulle kunna gå helt utan täcken i vinter. Det håller jag inte med om. Jag klippte tex hela halsen, bringan, magen, sidorna rätt högt upp och utsidan av bakbenen. Så hästen gick en kall regnig dag från vinterpäls till endast en pälsklädd filt på ryggen. Det är en betydande värmeförlust som sker när den står ute på fältet. Den kan gå ute utan täcke om det är soligt och fint väder, men inte i det här rusket som är nu. Den kanske itne skulle trill ner och då, men jag tycker inte det är rätt att ta bort hästens möjlighet att hålla sig varm och smidig i musklerna utan att ersätta det som går. Har fleecefodrat regntäcke nu, och det var ca -3 grader och blåsigt i morse. Täckar med måtta alltså. :)

Men som hästen TS skriver om, vad gör ett täcke för den hästen? Ingen av de delar som är klippta på den kommer ju täckas utan vara nakna. Det man täckar är ju ställen som fortfarande har päls?

Hästar punktfryser inte, utan reglerar sin värme primärt via rygg, länd och kors. Om du tagit bort pälsen på övriga delar av kroppen, så kan ett täcke bidra till att jämna ut förlusten, genom att täcka de delar som reglerar mest temperatur, i detta fallet som sagt rygg, länd och kors.

I morse kände jag under termotäcket och hästen kändes som när man tar på en feberhet panna. Det kokade där under. Inte kan det vara skönt. (och sen på med tunnare täcke och ut i hagen i flera minusgrader) Det blir så stora kontraster helt i onödan.

därför att människor jämför med sig själva, och tycker det känns varmt och gosigt för hästen, för att det skulle kännas så enligt de själva. de glömmer att hästen fungerar helt annorlunda, och uppfattar temperatur helt annorlunda. skillnaden i grader på utsidan av pälsen och inne vid huden skiljer flera flera grader, man har gjort studier på detta tillochmed, och resultaten är bemärkansvärda.

En häst ska kännas neutral tempererad när man sticker in handen under täcket - inte varmare! då är den lagom varm!

Ett fleecetäcke i stallet tycker jag är ok. Om det nu inte blir svinigt kallt där. Stallet jag står i blir det inte kallt i när hästarna är inne, står 8 st där. Men thermotäcke tycker jag är lite väl.

Min har täcke ute vid regn och när det är riktigt kallt.

Håller med dej i ditt inlägg. Jag tycker exemplet med dunväst är bra! Jag har haft tröja och dunväst sista dagarna när det varit minusgrader och ridit ut i det, även på den jag mest skrittar i skogen har det varit helt lagom, utan västen hade det varit svinkallt:crazy: OCh det är en kort liten väst, men värmer tillräckligt.

Jag är dessutom rädd om ryggen på hästarna och vill ha varmt där. Så helt utan blir det inte tal om vintertid.

därför att människor jämför med sig själva, och tycker det känns varmt och gosigt för hästen, för att det skulle kännas så enligt de själva. de glömmer att hästen fungerar helt annorlunda, och uppfattar temperatur helt annorlunda. skillnaden i grader på utsidan av pälsen och inne vid huden skiljer flera flera grader, man har gjort studier på detta tillochmed, och resultaten är bemärkansvärda.

En häst ska kännas neutral tempererad när man sticker in handen under täcket - inte varmare! då är den lagom varm!

Håller med dig till punkt och pricka! Men varför är det så trögt för människor att ta reda på fakta. Att de jämför en häst med sig själva är ju inte klokt egentligen. Det fattar väl vem som helst att människor och hästar inte fungerar likadant. (borde de fatta i alla fall)
Detta förmänskligande av hästar är helt ofattbart för mig.

Håller med dig till punkt och pricka! Men varför är det så trögt för människor att ta reda på fakta. Att de jämför en häst med sig själva är ju inte klokt egentligen. Det fattar väl vem som helst att människor och hästar inte fungerar likadant. (borde de fatta i alla fall)
Detta förmänskligande av hästar är helt ofattbart för mig.

Ja det är ofattbart i mångas ögon, men jag antar att det ökat som det gjort i samma veva som hästägandet ökat så lavinartat senaste 15 åren, numera står det en häst i varje garage, och man har inte samma kunskap bakom sig när man skaffar häst, utan man gör som kompisen gör, som gör som dennes kompis gör, osv osv. Man frågar sig nog inte så mycket varför över huvud taget tror jag, dessvärre.
Jag reagerar nog mest på ointresset runt frågan hos många, man är helt enkelt inte intresserad av att skaffa sig kunskap, eller frågar sig ö.h.t om det är nyttigt för hästen, för man antar som sagt att den funkar som man själv känner sig, ang. temperaturer. Men som nämnts tidigare i tråden, eller om det var ngn annan av trådarna runt samma ämne, så är det mest märkliga i min värld, att det inte ö.h.t ifrågasätts hur hästen mår, medans det är dödsstraff och vanvård att strunta i hovvård, ha hästen bakom x typ av staket, inte lunchfodra den i hagen, inte ha den ute x antal timmar osv - övertäckning är helt okej och hör inte till saken, trots att det står hästar i lager på lager inbakade som mumier, och är så överhettade att de svettas och får besvär så som skav, muskelspänningar osv av illasittande/för tunga/tredubbla täcken osv. DET är det jag upprörs mest av, att just ämnet övertäckning "inte finns" när det gäller vanvård.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka