Termotäcke, temperatur?

Sv: Termotäcke, temperatur?

En okunnig fråga, men varför behöver man täcka en hist som är klippt så? Man täcker ju ändå aldrig över dom klippta delarna? Ja, såvida man inte har halstäcke och magplatta förstås.

vad jag vet fryser inte hästarna om halsen så..

Hur vet du det?
De skaffar tillbaka pälsen på halsen om du klipper den o inte täcker den.

Har oxå sett vid hårt arbete i hetta att det är tillräckligt att kyla av hästen på hals o bog- för att få ner puls o andning snabbt- hela hästen blir sval.

Förutsatt att stallet är dragfritt och har normal luftfuktighet:

Vid plusgrader - inget täcke alls (päls finns ju - möjligen lite extra hö)
Nolla till minus 10 - ett ull eller tjockare fleecetäcke
Minus 10-25 - ca 150 g termotäcke

Funkade finfint för min frusna fbl när han var spårklippt.
I kallstall helt utan isolering och i stort sett utetemperatur.

Mådde illa när jag gick en kurs på ett fint stall i stockholmstrakten.. Där var i stort sett innetemperatur i en del av stallet (man kunde inte ha jacka på). Där stod hästarna med täcken på inne..
Är det +15 i stallet behöver inte ens en helklippt häst ha täcke på.
När ska deras päls få luftas?

KL.
Min lillkille står nu med Termotäcke inne, tror det är 500g.
Han står i kallstall med två andra hästar inne och det är mellan 5 och 15 minus under natten.

Han är helklippt.

Förutsatt att stallet är dragfritt och har normal luftfuktighet:

Vid plusgrader - inget täcke alls (päls finns ju - möjligen lite extra hö)
Nolla till minus 10 - ett ull eller tjockare fleecetäcke
Minus 10-25 - ca 150 g termotäcke

Funkade finfint för min frusna fbl när han var spårklippt.
I kallstall helt utan isolering och i stort sett utetemperatur.

Mådde illa när jag gick en kurs på ett fint stall i stockholmstrakten.. Där var i stort sett innetemperatur i en del av stallet (man kunde inte ha jacka på). Där stod hästarna med täcken på inne..
Är det +15 i stallet behöver inte ens en helklippt häst ha täcke på.
När ska deras päls få luftas?

Men biffen - vilket djurplågeri! :eek:
du har ju FULLBLOD! :eek::eek::eek:
totalt oacceptabelt ohumant sätt att täcka dem så modest! (- skit samma vetenskapen bakom och insattheten hur man verkligen avgör om hästen fryser )- de är kääänsliga! :mad::eek:

Mackan/samma täckning fast med filtklippt häst dessutom/fullblodsägare och hästhållare sen urminnes tider och gud förbjude - har häst i tävlingskondition . :angel:

Men nu missar du att Biffen bor i Norrland- där luftfuktigheten är en helt annan.
-10 där är som -20 här *burr*
I Skåne motsvarar det -30- Lägg på lite vind på det oxå:eek:

Jag har cyklat i -30 i mellannorrland- piece of cake;):angel:

Senast ändrad:

vad märkligt, min häst är precis lika lagom varm som biffens, i detta väder : )

DET är det jag upprörs mest av, att just ämnet övertäckning "inte finns" när det gäller vanvård.
[/QUOTE]

Åh, vad jag håller med dig. :bow: Vissa saker var trots allt bättre förr när de flesta gick på ridskola flera år eller hjälpte till i stora stall länge innen de ens tänkte tanken på att skaffa egen häst. Hästägandet har ökat lavinartat och kunskapsinlärningen har inte alls hängt med.

Ok. så den har 0 täcke nu:confused:

Nej han är klippt och har täcke, men han behöver inte femtielva lager, även om jag inte bor i norrland, för att hålla sig varm. det var ju det du kommenterade, att det var en sak med torrt Norrlandsväder och en annan sak med väder söderut.

Jaa, visst är jag väl en fruktansvärt hemsk hästägare som inte fattar att de behöver vadderas från topp till tå så snart det blir under +15. Och oavsett om de står inomhus där det är vindstilla och torrt. :D

UTE går min än så länge oklippte vän just nu med tunt fleecefodrat regntäcke - det höll honom lagom varm även fast vi hade en köldknäpp nedåt -10 i ca ett dygn. Men när han går in i stallet så åker det av och det skulle det göra även om han vore halvklippt - så länge det är över nollan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka