Terminen 2011

Sv: Terminen 2011

Vi får glädja oss åt att ett tävlingstillfälle inte försvann :), bra att Mantorp kör trots att det krockar med Gärds, klart att det på det sättet försvann ett tävlingstillfälle för de som hade tänkt starta på båda men men, vi hinner kanske terrängträna mer då inför säsongsdebuten. ;)

Vi får glädja oss åt att ett tävlingstillfälle inte försvann :), bra att Mantorp kör trots att det krockar med Gärds, klart att det på det sättet försvann ett tävlingstillfälle för de som hade tänkt starta på båda men men, vi hinner kanske terrängträna mer då inför säsongsdebuten. ;)

Fast det får stå för enskilda. Som arrangör är det inte ett dugg glädjande.

Utan arrangörer ingen tävling.

Fattar inte vad du menar men du får gärna förklara.

För oss som bor ovan dalälven välkomnas ett beslut att köra mantorp i påskhelgen. Vi har inte möjlighet att starta säsongen i skåne. För oss är mantorp tillräckligt långt för en säsongsdebut. Tack Mantorp för att det ändå blir tävling. Tror nog att det finns tillräckligt med ryttare till skånetävlingen ändå. :)

Sorry, men läs mitt förra inlägg.
Om inte några förbundsfunktionärer ändrar inställning, kommer inga tävlingar mer att arrangeras i Mantorp

Men jag måste fråga en sak OldQ...varför väljer Mantorp att planera en tävling så tidigt på säsongen att man nästan kan förutsäga att den inte kommer att gå att genomföra pga väder? Ni som har så fin terrängbana, det måste ju finnas nåt datum i maj som ni kan ha tävling? För mig som bara ser ur ryttarsynpunkt så är det så svårt att förstå att klubbarna här uppe ens tänker tanken på april tävling?

Klubbar "häruppe=Norrland=norr om skåne" tänker nog inte generellt på att ha tävling i april. Ambitionen är dock bra om det även för oss går att ha en tävling tidigt utan att behöva åka hela vägen till skåne. Mantorp har den potentialen, ser man dessutom till vilka som anmält sig så är det ingen under en linje i höjd med Jönköping. Vi behöver mångfald avseende tillfällen så långt det går och att tävlingar kan vara på samma helg någonstans i landet förekommer ju även senare under terminen. Det verkar dock som att det i Gärds/Mantorps fallet kommit att handla mest om ekonomi. Om det är bara är det som gäller så får vi planera/tänka om och se till så att det varje tänkt helg endast finns en tävling i landet och hopppas att antalet deltagare kan maxas så mycket det bara går och återgå till min 2 dagarstävlingar. Så får vi se om det gör alla lyckligare och gladare samt utvecklar sporten vidare. :angel:

Men jag måste fråga en sak OldQ...varför väljer Mantorp att planera en tävling så tidigt på säsongen att man nästan kan förutsäga att den inte kommer att gå att genomföra pga väder?

För att hålla en fälttävlan krävs ett gäng optimister.
Några av oss är väl lite för optimistiska.

Klubbar "häruppe=Norrland=norr om skåne" tänker nog inte generellt på att ha tävling i april. Ambitionen är dock bra om det även för oss går att ha en tävling tidigt utan att behöva åka hela vägen till skåne.

Ny dag, nya förutsättningar.:confused:
Just som man ställt in sig på en fridfull vår, endast avbruten av några dressyrtävlingar att titta på. :)
Jo då, utpressning lönar sig. :angel:
När sen tillräckligt många norrlänningar tjatar så....
Men i kompromissens namn ingen enstjärnig på häst.

Ok, vi har tävling i påsk

(om inte nåt nytt inträffar :devil: )

Självklart handlar det om ekonomi. Utan pengar ingen terrängbana. Ivårt fall måste pengarna även räcka delvis till underhåll av både dressyrbanor och hoppbana också.
Kanske andra klubbar har andra förutsättningar? Vi har det så iallafall.

Vi behöver nästan 150 funktionärer, väldigt få ställer upp båda dagarna. Det räcker inte med klubbens optimister, långt ifrån. Vi behöver låna från andra klubbar också + släkt och vänner.

Då är det viktigt för oss med ekonomi som gör att vi kan underhålla vidare för annars kan vi inte motivera övriga i klubben att investera i terrängbanan och att hjälpa till som funktionärer. (Vi har en hel del hopp resp dressyrfolk också)

Jag har ännu bara hört EN klubb som gillar att dela helg (finns säkert någon mer), men de har ändå inte så många starter så de bryr sej inte och det handlar om 90-klass och då vet vi att man oftast inte kör särskilt långt. Däremot är det ett problem för andra som hamnat i sitsen.

Oftast är det ryttare som gillar att de får en tävling närmare sej, vem gör inte det? Men vi måste tänka längre. Kommer grenen att överleva om vi inte har startande på tävlingarna? Det är många ryttare som har mer än en häst!

Vi måste komma fram till hur vi ska hantera lilknande situationer. Nästa år kan det hända igen. Påsken är tidig, vädret styr. För att ha Gärds i dagens format krävs 3 dagar, även om den ena är reserv och bara används varannan gång.) Kanske måste vi tänka om?

I Sverige har vi så många måsten vad gäller nyckelfunktionärer, och i Skåne är det så stor konkurrens om dem, så vi får betala för det.

har inte helt hängt med i alla svängar. men under Årsta Runstens Kick off i helgen kom det upp att mantorps CNC* kanske inte skulle bli av. Jag vet inte vad anledningen var lr så men är det någon som vet hur det ligger till? Det skulle ju vara intressant att veta om det blir en tur till Skåne eller om man kan klara sig på att bara åka till Mantorp.

Du får med 95% sannolikhet ställa in dig på en skåneresa.
Mamma Berg måste ju få nån användning för alla sina funktionärer.

Jag fick precis mail från arrangören (Mantorp alltså). Så nu verkar det vara klart att de flyttar till 23 april. Och ingen 1* då, bara 100 och 90.

Tråkigt att det ska behöva bli en sån röra som det verkar vara, men personligen är jag glad att det blir en tävling i påsk för mig :)

Ja jisses vilken soppa, & då har inte ens säsongen startat än... :angel:

Själv så mailade jag Kinda eftersom det står i deras propp att dressyren ska gå på 40-bana - deb 2007 ska ju gå på 60-bana för häst. Men inte enligt arrangören, "det får man välja själva"... Ska bli spännande att se hur de löser detta.

Fick även svaret att proppen inte är klar & godkänd ännu. Ännu mer spännande att den då ligger i TDB & att man kan anmäla sig.

Vad ska man egentligen säga om det här, klart Mantorp bör ha sin tävling, men att över huvud taget lägga den lååångt innan de flesta Skåneklubbar ens öppnat ögonen känns ju sådär vaket och genomtänkt i år igen...

Att sedan kunna flytta den hej hopp till en helg som "passar arrangören" = krock känns inte ok någonstans! tycker personligen att det borde vara en oskriven regel att åtminstone kontakta klubben man konkurrerar med innan "världen" får veta att flytt ska ske.

Vi deltagare måste vara rädda om dessa funktionärer och eldsjälar som ägnar dygn åt att planera, räkna ekonomi, jaga funktionärer (man vet när man skall sluta svara i telefon ;) ) - oftast redan i februari... inte så kul att få mattan undandragen under fötterna då i slutet av mars då de flesta bitarna äntligen kommit på plats.

Hoppas, hoppas, hoppas nu att sista ordet är skrivet - att Mantorp kör 90 o 100 (förlorar ryttare här nere ändå p g a det) och att Gärds kör på med sitt planerade arrangemang!

Gärds på påsk är ju ett välinplanerat "måste", häxorna i sekreteriatet är tillbaka från Blåkulla, oftast har de t o m fått i sig första koppen kaffe, tack o lov när man kommer med alla pass, ändringar och frågor. Halvspydiga kommentarer haglar i takt med ryggdunkningar och glada hejarop på detta årets första (för de flesta) stora happening...

Vad ska man egentligen säga om det här, klart Mantorp bör ha sin tävling, men att över huvud taget lägga den lååångt innan de flesta Skåneklubbar ens öppnat ögonen känns ju sådär vaket och genomtänkt i år igen...

Att sedan kunna flytta den hej hopp till en helg som "passar arrangören" = krock känns inte ok någonstans! tycker personligen att det borde vara en oskriven regel att åtminstone kontakta klubben man konkurrerar med innan "världen" får veta att flytt ska ske.

Vi deltagare måste vara rädda om dessa funktionärer och eldsjälar som ägnar dygn åt att planera, räkna ekonomi, jaga funktionärer (man vet när man skall sluta svara i telefon ;) ) - oftast redan i februari... inte så kul att få mattan undandragen under fötterna då i slutet av mars då de flesta bitarna äntligen kommit på plats.

Hoppas, hoppas, hoppas nu att sista ordet är skrivet - att Mantorp kör 90 o 100 (förlorar ryttare här nere ändå p g a det) och att Gärds kör på med sitt planerade arrangemang!

Gärds på påsk är ju ett välinplanerat "måste", häxorna i sekreteriatet är tillbaka från Blåkulla, oftast har de t o m fått i sig första koppen kaffe, tack o lov när man kommer med alla pass, ändringar och frågor. Halvspydiga kommentarer haglar i takt med ryggdunkningar och glada hejarop på detta årets första (för de flesta) stora happening...

Letar efter "Gilla" knappen.... Nä visst ja, det är ju på FB :rofl::bow:

Eftersom jag är jag så måste jag ju göra ett litet inlägg i debatten...:devil: VEM har nånsin sagt att ryttarna inte är måna om arrangörerna? Inte jag iaf. Men just denna kommentar dyker OFELBART upp så fort man som ryttare dristar sig till att föreslå en ändring eller kommer med någon som helst kritik mot en tävling. Varför? Jag är mycket mycket tacksam mot alla ideellt arbetande människor, speciellt eftersom jag är en sådan själv. Men för den skull måste jag ju få ha åsikter?

Jag måste få lov att tycka att det är lite korkat att planera tävling här uppe i april. (Dessutom hade ju jag rätt i det eller hur?;))
Jag måste få lov att tycka att en bana är bättre än en annan o ge förslag på förbättringar ur deltagar synpunkt utan att bli slagen i huvudet med att jag ska hålla truten o vara tacksam för att det alls är tävling!

På våra hopp o dressyrtävlingar har vi genom åren fått mycket ris o mycket ros. Riset har vi skrivit upp o sen tagit upp på nästa möte. Många ggr har det kommit en lysande idé från detta o vi har ändrat till nästa gång.

Så jag kommer att fortsätta att vara tacksam för alla fälttävlans tävlingar men inte så tacksam att jag inte kan kritisera!:cool::D

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
298
Dressyr Det ska ju gå att ha separata bettlösa klasser på dressyrtävling numera - men finns det alls några sådana? Hur hittar man dem i så fall...
Svar
13
· Visningar
1 646
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag har efter några terminer i skolan äntligen hittat en person som är otroligt lik mig och jag tyckte vi fick en bra connection. Hur...
Svar
11
· Visningar
911
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka