Jag tycker det låter precis som meltdowns.
Om du börjar fundera på det här med triggerstapling, där alla interna och externa intryck kan räknas som "triggers", kan du hitta något mönster då?
Vanligaste stunden jag brukade få meltdowns var antingen på morgonen eller kvällen. På morgonen staplar dom här grejerna:
- vaknar ljud och ljuskänslig och utan känslan av att ha koll på min kropp, liksom vinglar runt
- hungrig, törstig, men jättesvårt att få i mig något för att det är outhärdligt överväldigande med att få något i munnen och halsen
- hjärnan är seg och sirapig, barnet börjar prata med mig
- jag måste liksom ta i för att processa orden som sägs
- sen finns en upplevd förväntan på att jag ska kunna svara begripligt, få ut ord som dessutom betyder rätt saker
- och så alla miljarder saker som ska ordnas på en morgon så vi kommer iväg i rätt till
Några "nej, vill inte" från barnet kunde resultera i att jag i panik börjar snurra runt på stället, hyperventilera och inte får ur mig andra ord än typ "blepp blepp"
.
För att bryta det här morgonkatastrofmönstret gjorde jag ett bildschema. Jag gjorde det för hennes skull, trodde jag, men det visade sig vara för min skull.
Varje moment som en bild, men också med klockslag. Exakt samma rutin varje morgon. Alltid juice och ProViva hemma som jag kunde hälla i mig och få upp blodsockret. Och började förklara för barnet att mamma kan inte prata så bra på morgonen.
Två år in på bildschemat så rullar våra morgonar på som smort, med glada miner från oss båda två. Och jag slipper börja dagen med en nervsystem-katastrof.