Terapi - utbruten ur Varför vill folk ha en partner?

Jag lovar att det får man! :D Jag hade aldrig ens funderat på saken. Lite konstigt kanske, men det finns gott om betydligt konstigare folk oavsett neuro, garanterat.

Mja men "lite konstig" är inte kul att vara i små samhällen där släktbanden och historian ligger tät. Jag är alltså från gamla norrbottniska släkter, och bor i området där "vi är ifrån". Alla har koll på alla.

Jag är nog konstig som jag är, utan att dessutom bryta mot artighetsnormer...
 
Har aldrig hört att folk med autism undviker t.ex. ljudböcker.

Men vi är ju fortfarande individer som gillar olika och reagerar på olika saker.

Autism är ett ord som används för en kategori av sätt som hjärnan fungerar på, som inte är riktigt likadan som majoritetens, det är ingen enkel genetisk sjukdom som stöper alla i samma mall eller nåt (inte för att dom finns heller).
 
Mja men "lite konstig" är inte kul att vara i små samhällen där släktbanden och historian ligger tät. Jag är alltså från gamla norrbottniska släkter, och bor i området där "vi är ifrån". Alla har koll på alla.

Jag är nog konstig som jag är, utan att dessutom bryta mot artighetsnormer...
Alltså jag växte upp i Byske i Norra Västerbotten, det är ganska litet. Ansågs nog alltid vara rätt knäpp och värre blev det men det gick bra ändå... Sedan tänkte jag aldrig stanna där och bilda familj, då blir det kanske annorlunda.
 
Alltså jag växte upp i Byske i Norra Västerbotten, det är ganska litet. Ansågs nog alltid vara rätt knäpp och värre blev det men det gick bra ändå... Sedan tänkte jag aldrig stanna där och bilda familj, då blir det kanske annorlunda.

Ja precis, jag bodde ett tag i Göteborg. Där kände jag mig fri att se ut precis hur som helst 😅.

Men jag flyttade tillbaks hit. Och med det kommer liksom... Ett sammanhang, på gott och ont. Jag är inte bara jag här, jag är också mina föräldrar och min släkt.

"Nå, vems ä du?"
 
Och varför skulle detta INTE vara ett symtom på att vara känslig för intryck?
För att de bara sätter igång processandet av information och jag vill slippa processa information.

Jag med :).

Känns det jobbigt att identifiera dig som autistisk?
Jag känner inte igen mig. Folk med autism har diverse lurar, kepsar, speciella kläder som inte ska vara obekväma och gud vet vad. Jag känner inte igen mig i något av det där. Är liksom flexibel också.
 
För att de bara sätter igång processandet av information och jag vill slippa processa information.


Jag känner inte igen mig. Folk med autism har diverse lurar, kepsar, speciella kläder som inte ska vara obekväma och gud vet vad. Jag känner inte igen mig i något av det där. Är liksom flexibel också.
Men nej, absolut inte alla autister har problem med känslan av tyg eller konsistenser eller vad det nu vara månde... och är du verkligen SÅ flexibel på alla områden? ;) :p
Spektrat är ju enormt, och så lägger man till personligheter och uplevelser på det.
 
Men nej, absolut inte alla autister har problem med känslan av tyg eller konsistenser eller vad det nu vara månde... och är du verkligen SÅ flexibel på alla områden? ;) :p
Spektrat är ju enormt, och så lägger man till personligheter och uplevelser på det.
Jag är inte kinkig med mat heller. Vad gäller flexibiliteten så har jag åsikter om något gäller mig eller mitt. Och jag vill inte bli överkörd med att någon tycker att rosa är ett bättre val än beige i min hall. Då står jag på mig. Men jag kan absolut vara flexibel t.ex. på jobb för då är det inte personligt.
 
Jag är inte kinkig med mat heller. Vad gäller flexibiliteten så har jag åsikter om något gäller mig eller mitt. Och jag vill inte bli överkörd med att någon tycker att rosa är ett bättre val än beige i min hall. Då står jag på mig. Men jag kan absolut vara flexibel t.ex. på jobb för då är det inte personligt.
Och jag har inga specialintressen heller. Bara intressen.
 
Jag känner inte igen mig. Folk med autism har diverse lurar, kepsar, speciella kläder som inte ska vara obekväma och gud vet vad. Jag känner inte igen mig i något av det där. Är liksom flexibel också.

Hej hopp här var det fördomar.

Jag ser vanligtvis ut som precis vem som helst. Och jag är dessutom en social typ. Var en partypingla i yngre dar. Har bott i flera olika länder, rest en massa, backpackat. Flexiblare och mer anpassningsbar än många i majoriteten.

Men jag mår bättre om jag hjälper mig själv med tillexempel keps, hörlurar, solglasögon etc. Jag har också märkt att ju äldre jag blir ju längre återhämtning behöver jag från intrycken. Kan lika gärna bespara mig lite av högen med intryck med hjälp av bekväma byxor och solglasögon :).
 
Jag är inte kinkig med mat heller. Vad gäller flexibiliteten så har jag åsikter om något gäller mig eller mitt. Och jag vill inte bli överkörd med att någon tycker att rosa är ett bättre val än beige i min hall. Då står jag på mig. Men jag kan absolut vara flexibel t.ex. på jobb för då är det inte personligt.
Samtidigt har du starkt behov av exakta recept till exempel, relativt smala, framför allt specifika intresseområden, smala och fokuserade mål (ta ridningen). Många, många små saker som inte var för sig behöver betyda någonting alls men som ger en hänvisning. Smått och gott. Det är ingenting som är fel med något av det. . :)
 
För att de bara sätter igång processandet av information och jag vill slippa processa information.


Jag känner inte igen mig. Folk med autism har diverse lurar, kepsar, speciella kläder som inte ska vara obekväma och gud vet vad. Jag känner inte igen mig i något av det där. Är liksom flexibel också.
Jag baxnar faktiskt när jag läser det fetstilta. Snacka om fördomar! Människor med autism är precis som alla andra - olika.
 
Två autister kämpar med solljuset för att ta en selfie 😅.

På ett bröllop i somras. Normal klädsel, eller hur? Normalt socialt sammanhang, eller hur?

Fast vi åkte hem runt 22 och behövde typ en vecka för att återhämta oss 😅.
 
Senast ändrad av en moderator:
Hej hopp här var det fördomar.

Jag ser vanligtvis ut som precis vem som helst. Och jag är dessutom en social typ. Var en partypingla i yngre dar. Har bott i flera olika länder, rest en massa, backpackat. Flexiblare och mer anpassningsbar än många i majoriteten.

Men jag mår bättre om jag hjälper mig själv med tillexempel keps, hörlurar, solglasögon etc. Jag har också märkt att ju äldre jag blir ju längre återhämtning behöver jag från intrycken. Kan lika gärna bespara mig lite av högen med intryck med hjälp av bekväma byxor och solglasögon :).
Det där har jag lärt mig från autismgruppen på facebook. Inget jag hittat på själv alltså.

Samtidigt har du starkt behov av exakta recept till exempel, relativt smala, framför allt specifika intresseområden, smala och fokuserade mål (ta ridningen). Många, många små saker som inte var för sig behöver betyda någonting alls men som ger en hänvisning. Smått och gott. Det är ingenting som är fel med något av det. . :)
Det finns autister som kan laga mat utan recept också. Men jag kan inte improvisera. Tror inte det är så autistiskt. Jag har rätt breda intressen om jag får säga det själv. Inom ridningen var jag intresserad av både dressyr och hoppning, nosade lite på akademisk ridkonst, kikade lite åt westernhållet för inspiration o.s.v. Och inom trädgård har jag hela tiden vidgat vyerna. Jag började med sommarblommor, lärde mig om perenner, buskar, träd. Det som blommade var det som först fångade mitt intresse. Sedan började jag intressera mig för det ätbara, men upptäckte att jag var dålig på att ta hand om grönsaker. Efter det upptäckte jag skogsträdgården. Och allt detta finns kvar samlat.

Jag baxnar faktiskt när jag läser det fetstilta. Snacka om fördomar! Människor med autism är precis som alla andra - olika.
Det där har jag lärt mig från autismgruppen på facebook. Alltså direkt från autister.
 
Fast...ditt trädgårdsintresse är såpass viktigt för dig att en ev partner MÅSTE vara trädgårdsintresserad annars är denne inte intressant.
Det har blivit så med åren. Har haft många intressen i mitt liv. Och periodvis har jag också knappt haft några intressen alls.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Dejtingtråden del 38
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp