Terapi - utbruten ur Varför vill folk ha en partner?

Nej, det finns en stor gråskala. Matematik är svart eller vit - verkligheten, den fysiska världen, är i gråskala.

Känner du igen dig i de här påståendena?

"Många autister tycker att det är jobbigt att vistas i matbutiker."

"Många autister tycker att det är jobbigt att vistas i folksamlingar."
Nej, det gör jag inte. Däremot så föredrar jag andra platser.
 
Läste boken Autisterna för att se om jag kunde känna igen mig i något, men det gjorde jag inte.
Inte för att jag är så insatt i vilka böcker som beskriver autism bättre men just denna har jag mest hört kritik om för att autister inte känner igen sig :confused: Ser nu att folk på ljudboksappar verkar avguda den dockO_o
 
Jag vet inte. Kanske för att jag i grupp med mina klasskamrater i matsalen inte deltog i samtalen utan satte mig i en liten bubbla för mig själv. Jag tar heller inte så mycket initiativ till samtal. Och så är jag hopplös på att sköta hemmet. Har tänkt att det har berott på add, men den diagnosen har jag inte fått. Har jävligt dålig startmotor också. Och har svårt att fullfölja uppgifter.
Men du fick väl en förklaring av psykologen som gjorde utredningen? Det finns väl en journal att läsa?
 
...fast du skrev ju
Tycker inte det är samma sak.

Men du fick väl en förklaring av psykologen som gjorde utredningen? Det finns väl en journal att läsa?
Ja, har fått ett skriftligt utlåtande. Känner ändå inte igen mig. Den innehåller också två felaktigheter som inte stämmer alls. En av dem är att jag är ljudkänslig. Det är jag inte. Den andra är att det tog flera månader för mig att få en duschkabin installerad. Det gjorde det inte. Någon vecka max. Det hävdas också att mitt trädgårdsintresse är ett specialintresse. Jag håller inte med. Och jag kan faktiskt prata om andra saker än trädgård och ha behållning av det.
 
Ja, har fått ett skriftligt utlåtande. Känner ändå inte igen mig. Den innehåller också två felaktigheter som inte stämmer alls. En av dem är att jag är ljudkänslig. Det är jag inte. Den andra är att det tog flera månader för mig att få en duschkabin installerad. Det gjorde det inte. Någon vecka max.
Duschkabin-detaljen är ju totalt oväsentlig i det stora hela. Ungefär som om läkaren hade skrivit en katt istället för två.
Ljudkänslig är vad du säger dig inte vara men även motsäger dig hela tiden :)
 
Tycker inte det är samma sak.


Ja, har fått ett skriftligt utlåtande. Känner ändå inte igen mig. Den innehåller också två felaktigheter som inte stämmer alls. En av dem är att jag är ljudkänslig. Det är jag inte. Den andra är att det tog flera månader för mig att få en duschkabin installerad. Det gjorde det inte. Någon vecka max. Det hävdas också att mitt trädgårdsintresse är ett specialintresse. Jag håller inte med. Och jag kan faktiskt prata om andra saker än trädgård och ha behållning av det.
Psykologen kunde ju skrivit om diskmaskinen istället då? Den som väl fortfarande inte är installerad?
 
Tycker inte det är samma sak.


Ja, har fått ett skriftligt utlåtande. Känner ändå inte igen mig. Den innehåller också två felaktigheter som inte stämmer alls. En av dem är att jag är ljudkänslig. Det är jag inte. Den andra är att det tog flera månader för mig att få en duschkabin installerad. Det gjorde det inte. Någon vecka max. Det hävdas också att mitt trädgårdsintresse är ett specialintresse. Jag håller inte med. Och jag kan faktiskt prata om andra saker än trädgård och ha behållning av det.

Alltså nu måste jag fråga rätt ut:

Varför försöker du slå ifrån dig och undvika att säga att du är autistisk/har autism?

Vad är det som får dig att försöka hitta vägar ut, ursäkter, avledningar eller bara rakt av slå ifrån dig sånt som du själv har sagt?

Tycker du att det är skämmigt med autism, eller är det faktumet att du nu står inför att faktiskt kunna få hjälp och börja göra positiva förändringar som är det som tar emot?

Är det bekvämt kanske, att kunna gnälla om att allt är svårt och ingen förstår och ingen och inget kan hjälpa? Har det blivit en del av din identitet?
 
Duschkabin-detaljen är ju totalt oväsentlig i det stora hela. Ungefär som om läkaren hade skrivit en katt istället för två.
Ljudkänslig är vad du säger dig inte vara men även motsäger dig hela tiden :)

Ljud och prat dränerar dig rejält= ljudkänslig
Jag behöver inga jävla lurar. Och jag lyssnar på musik hela dagarna. Det är aldrig tyst hemma. Har aldrig stört mig på fläktar som går, med ett undantag. Tar inte in bakgrundsljud heller när jag sitter i restaurangmiljö eller liknande. Reflekterar inte över det alls faktiskt.
 
Alltså nu måste jag fråga rätt ut:

Varför försöker du slå ifrån dig och undvika att säga att du är autistisk/har autism?

Vad är det som får dig att försöka hitta vägar ut, ursäkter, avledningar eller bara rakt av slå ifrån dig sånt som du själv har sagt?

Tycker du att det är skämmigt med autism, eller är det faktumet att du nu står inför att faktiskt kunna få hjälp och börja göra positiva förändringar som är det som tar emot?

Är det bekvämt kanske, att kunna gnälla om att allt är svårt och ingen förstår och ingen och inget kan hjälpa? Har det blivit en del av din identitet?
Fast jag vill inte svara rätt ut.
 
Fast jag vill inte svara rätt ut.

Och då tycker jag att vi kan knyta ihop säcken här.

Det verkar som att du vet nog alldeles utmärkt väl, inuti, vad det är som pågår, om du sätter dig ner för dig själv och tar en hård reflektionsstund över vad det är du håller på med.

Det är grymt oshysst mot alla oss andra att använda oss som gnällplank, ta vår energi, slösa vår tid, när du faktiskt inte vill ha någon hjälp eller tips.
 
Jag behöver inga jävla lurar. Och jag lyssnar på musik hela dagarna. Det är aldrig tyst hemma. Har aldrig stört mig på fläktar som går, med ett undantag. Tar inte in bakgrundsljud heller när jag sitter i restaurangmiljö eller liknande. Reflekterar inte över det alls faktiskt.
Du behöver inte svära för att andra inklusive neurotypiska föredrar att stänga ute ljud med lurar. Brusreducering finns i större delen av alla hörlurar som kommer ut idag. Din ljudkänslighet beter sig inte som andras för att ni helt enkelt är olika. Självvald musik är heller inget som motsätter sig ljudkänslighet (vad tror du andra har i sina lurar?).
Du säger dig inte ta in bakgrundsljud men gillar inte butiker pga hög ljudnivå. Folk som pratar tar energi men du säger dig inte vara känslig för ljud. Känslig för ljud betyder inte att varje ljud är irriterande.
 
Och då tycker jag att vi kan knyta ihop säcken här.

Det verkar som att du vet nog alldeles utmärkt väl, inuti, vad det är som pågår, om du sätter dig ner för dig själv och tar en hård reflektionsstund över vad det är du håller på med.

Det är grymt oshysst mot alla oss andra att använda oss som gnällplank, ta vår energi, slösa vår tid, när du faktiskt inte vill ha någon hjälp eller tips.
Det är inte jag som bett om den här tråden.
 
Jag behöver inga jävla lurar. Och jag lyssnar på musik hela dagarna. Det är aldrig tyst hemma. Har aldrig stört mig på fläktar som går, med ett undantag. Tar inte in bakgrundsljud heller när jag sitter i restaurangmiljö eller liknande. Reflekterar inte över det alls faktiskt.
Jag har autister i min närhet som inte behöver några lurar. Som inte stör sig på fläktar. Som inte behöver speciella kläder. Som inte är krånglig med maten. OSV.

Även autister är människor med olika personligheter, svårigheter och egenheter precis som människor som inte har autism. Jag är ljudkänslig och stör mig på fläktar... Jag är inte autistisk, men vi är ju som sagt olika så saker som autister kan ha problem med kan en annan autist inte ha problem med, och lika dant för de som inte har autism. Bakgrund, personlighet, egenhet, allt skiljer oss åt oavsett diagnos.

Fast det vet du ju egentligen.
 
Du behöver inte svära för att andra inklusive neurotypiska föredrar att stänga ute ljud med lurar. Brusreducering finns i större delen av alla hörlurar som kommer ut idag. Din ljudkänslighet beter sig inte som andras för att ni helt enkelt är olika. Självvald musik är heller inget som motsätter sig ljudkänslighet (vad tror du andra har i sina lurar?).
Du säger dig inte ta in bakgrundsljud men gillar inte butiker pga hög ljudnivå. Folk som pratar tar energi men du säger dig inte vara känslig för ljud. Känslig för ljud betyder inte att varje ljud är irriterande.
Jag reflekterar inte över ljudet i butiker. Har inget generellt problem med det. Och att jag inte gillar när folk pratar har inte med ljudet att göra utan vad de säger. Jag har mycket lättare att lyssna på folk som pratar på ett för mig obegripligt språk för då behöver jag inte processa innehållet.
 
Jag reflekterar inte över ljudet i butiker. Och att jag inte gillar när folk pratar har inte med ljudet att göra utan vad de säger. Jag har mycket lättare att lyssna på folk som pratar på ett för mig obegripligt språk för då behöver jag inte processa innehållet.
Detta har med intryck att göra. Vanligt hos autister. På vilket sätt menar du att detta inte är med intryck att göra?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp