Terapi - utbruten ur Varför vill folk ha en partner?

Jag reflekterar inte över ljudet i butiker. Och att jag inte gillar när folk pratar har inte med ljudet att göra utan vad de säger. Jag har mycket lättare att lyssna på folk som pratar på ett för mig obegripligt språk för då behöver jag inte processa innehållet.
Man måste inte reflektera över någonting för att störas av det.
 
Men du skriver ju själv att det stör dig. Och det har visst med intryck att göra.
Men du fattar ju inte. Det stör inte mina sinnen utan att jag måste processa information. Byt ut språket mot grekiska (som jag inte förstår) så blir det genast mycket lättare för mig. Tror t.o.m. att en grekisk ljudbok kan vara avslappnande.
 
För det stör inget av mina fem sinnen.
Oj.

Det är ju hjärnan som får för mycket intryck liksom? Hjärnan som inte riktigt orkar med? Du beskriver det själv i ordet processa. Och det är just vad det handlar om! Hjärnan ska processa intryck.

Jag är syn- och hörselskadad. Min hjärna orkar inte med, jag märker inte saker som stör? Ljud eller ljus eller vad det nu är, men för mycket intryck orkar inte min hjärna med. Medan en som ser och hör normalt inte behöver anstränga sin hjärna för att göra en normal sak som att se och höra så måste min hjärna anstränga sig hela tiden, den går på toppfart konstant för något som är normalt för andra, där deras hjärnor inte anstränger sig för att se och höra alls. Jag märker inte av att min hjärna arbetar mer än någon annans, tills den säger ifrån att det är för mycket. Det är alltså processandet i hjärnan som tar energi. Som gör mig trött och slut.

För mycket intryck. Det behöver inte ha med sinnena i sig att göra.
 
Men du fattar ju inte. Det stör inte mina sinnen utan att jag måste processa information. Byt ut språket mot grekiska (som jag inte förstår) så blir det genast mycket lättare för mig. Tror t.o.m. att en grekisk ljudbok kan vara avslappnande.
Fast för de allra flesta är pratande människor en inte känner eller är interaktiv med bara ett sorl, inte någonting som tränger sig på så att det måste processas. Sedan kan många människor och trängsel och publika platser vara jobbiga på andra vis.

Edit: för mig är dock inte en butik i vårt samhälle såpass laddad med oväsen och intryck att det stör. Var och en går med sin vagn och gör sin grej - börjar vi snacka tågstationer eller flyplatser dock? Puh!
 
Fast för de allra flesta är pratande människor en inte känner eller är interaktiv med bara ett sorl, inte någonting som tränger sig på så att det måste processas. Sedan kan många människor och trängsel och publika platser vara jobbiga på andra vis.

Edit: för mig är dock inte en butik i vårt samhälle såpass laddad med oväsen och intryck att det stör. Var och en går med sin vagn och gör sin grej - börjar vi snacka tågstationer eller flyplatser dock? Puh!
Det är sorl för mig med. Ljudböcker eller prat på radion är det inte.

Har heller inga besvär med att gå i butiker. Fattar dock inte grejen med bakgrundsmusik i butikerna.
 
Det är sorl för mig med. Ljudböcker eller prat på radion är det inte.

Har heller inga besvär med att gå i butiker. Fattar dock inte grejen med bakgrundsmusik i butikerna.
För mig kan det också vara sorl, men det är ju olika.... och du skrev precis att det var jobbigt att gå i butiker? För att det var för mycket prat. Samtidigt Måste du har bakgrundsmusik på hemma men gillar det inte i butiker? Nu hänger jag verkligen inte med. 😅
 
Fast för de allra flesta är pratande människor en inte känner eller är interaktiv med bara ett sorl, inte någonting som tränger sig på så att det måste processas. Sedan kan många människor och trängsel och publika platser vara jobbiga på andra vis.

Edit: för mig är dock inte en butik i vårt samhälle såpass laddad med oväsen och intryck att det stör. Var och en går med sin vagn och gör sin grej - börjar vi snacka tågstationer eller flyplatser dock? Puh!

Tänk så olika det kan ändå vara, jag är väldigt ljudkänslig (hatar affärer med skärmar med reklam som pockar på min uppmärksamhet) folk som pratar så man hör och då måste man lyssna automatiskt på vad som sägs etc...

Men konstant höga jud i fabrik/verkstad, tågstationer, flygplatser, radio- det smälter ihop till ett behagligt sort där man inte behöver fokusera på allt separat!

Helt samtidigt som jag inte tål ljudet av att man skramlar till med en tallrik som ställs i ett skåp, etc...
 
För mig kan det också vara sorl, men det är ju olika.... och du skrev precis att det var jobbigt att gå i butiker? För att det var för mycket prat. Samtidigt Måste du har bakgrundsmusik på hemma men gillar det inte i butiker? Nu hänger jag verkligen inte med. 😅
Och jag tänker att när man hela tiden måste ha musik på hemma är det också ett sätt för att avskärma sig mot intryck, faktiskt.
Det är vad jag använder när jag går i en stad. Lurar på och musik eller ljudbok, oftast musik. För annars blir det för mycket intryck, sätter jag på lurar med musik tar jag bort intrycken via öronen och kan lättare fokusera på att se. Det gillas inte av synpedagogerna eller audionomerna pga olycksrisken med att inte höra, men dövblindspedagogerna (oftast de som är både audionomer och synpedagoger alltså) som jag pratat med vet exakt vad jag gör när jag berättar om det. Jag stänger av en kommunikationsväg till hjärnan för intryck helt enkelt.

Jag tycker det är rätt intressant hur hjärnan fungerar- eller inte fungerar beroende på hur/vad man gör osv.
 
För mig kan det också vara sorl, men det är ju olika.... och du skrev precis att det var jobbigt att gå i butiker? För att det var för mycket prat. Samtidigt Måste du har bakgrundsmusik på hemma men gillar det inte i butiker? Nu hänger jag verkligen inte med. 😅
Minns inte alls att jag skrivit att jag inte gillar att gå i butiker för att det är mycket prat. För det är verkligen inget problem.

Bakgrundsmusiken i butikerna har jag inte valt själv. Och ibland är det någon jävla radiokanal som hörs i högtalarna. Så Sjukt Ointressant.
 
Tänk så olika det kan ändå vara, jag är väldigt ljudkänslig (hatar affärer med skärmar med reklam som pockar på min uppmärksamhet) folk som pratar så man hör och då måste man lyssna automatiskt på vad som sägs etc...

Men konstant höga jud i fabrik/verkstad, tågstationer, flygplatser, radio- det smälter ihop till ett behagligt sort där man inte behöver fokusera på allt separat!

Helt samtidigt som jag inte tål ljudet av att man skramlar till med en tallrik som ställs i ett skåp, etc...
Sådär är det ju! Totalt olika. :) Jag kan fokusera i butiken och gå för mig själv tycker jag, på tågstationer och flyplatser blir man armbågad och trängd.
 
Det är sorl för mig med. Ljudböcker eller prat på radion är det inte.

Har heller inga besvär med att gå i butiker. Fattar dock inte grejen med bakgrundsmusik i butikerna.
Men det skriver du ju här.
Det har varit avståndet. Hur lång tid det tar att sätta sig i trygghet. Ett par kilometer hemifrån har funkat. Har jag haft sällskap har jag kunnat vistas på platser utanför närmaste komfortzonen. Men butiker har varit svårt. Mycket folk och hög ljudnivå. (En träningssak att stå ut med.)

Nu klarar jag att åka en bra bit hemifrån och när jag åker till Örebro så har jag backup-planen att ta mig till akutpsyk om jag inte klarar det.
Varför skriver du olika saker om samma sak i samma tråd?
 
Du skrev att du inte gillar butiker för att det är mycket fok och högljutt..
Se nedan
Men det skriver du ju här.

Varför skriver du olika saker om samma sak i samma tråd?
HAR VARIT skrev jag. Det betyder att jag bara tillfälligt haft problem när jag haft mycket problem med ångest. Det betyder också att jag har och har haft perioder där det inte är/har varit ett problem. Är alltså inte född med de problemen. Det är alltså i huvudsak min panikångest som varit problemet och att jag på grund av den inte klarat vissa miljöer.
 
Se nedan

HAR VARIT skrev jag. Det betyder att jag bara tillfälligt haft problem när jag haft mycket problem med ångest. Det betyder också att jag har och har haft perioder där det inte är/har varit ett problem. Är alltså inte född med de problemen.
Men det räcker faktiskt med att ett problem har funnits för att det skall beskriva en personlighet.
Jag t.ex. har aldrig haft något sådant problem.
 
Men det räcker faktiskt med att ett problem har funnits för att det skall beskriva en personlighet.
Jag t.ex. har aldrig haft något sådant problem.
:confused: Vi är ju olika personer. Och du har inte min bakgrund. Jag håller heller inte med om att sjukdomsuttryck beskriver en personlighet.
 
Se nedan

HAR VARIT skrev jag. Det betyder att jag bara tillfälligt haft problem när jag haft mycket problem med ångest. Det betyder också att jag har och har haft perioder där det inte är/har varit ett problem. Är alltså inte född med de problemen. Det är alltså i huvudsak min panikångest som varit problemet och att jag på grund av den inte klarat vissa miljöer.

Jag vet förstås inte om du har autism eller inte. Men att problemen bara visar sig i perioder då man mår dåligt, eller visar sig extra tydligt då, känner jag igen mycket väl. Det gäller saker som att gå i butiker, åka kollektivt eller bara prata med människor. Eller för att bena ner det lite: att inte ha kontroll över ljud, fysisk beröring och sociala interaktion.

Jag är född med de här problemen men har varit den klassiska kvinnliga autisten. Jag kompenserade och maskerade så bra att jag fick depressioner, ångest och ätstörningar. Det var först när tillvaron kraschade totalt som det gjordes en NPF-utredning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp