Terapi/psykolog?

Defv123

Trådstartare
Skapade ny profil då jag vill vara anonym i frågan..

Hur vet man om man borde gå och prata med någon? Hur vet man om man är deprimerad? Hur går man tillväga?
 
Om man funderar på det så låter det som att det kan behövas kanske?

Man ringer vårdcentralen eller psykiatrins öppenvårdsmottagning.
 
Som sagt, kontakta en vårdcentral, berätta hur du känner och fråga vad de kan göra för dig. För har man känslan att man "nog behöver prata med någon" så stämmer det ju oftast. Och det behöver inte vara något stort eller katastrofalt, utan kanske "bara" något som stör dig i vardagen. Och att då få hjälp att identifiera, fundera och sätta ord på det kan göra en hel del :)
 
Tänkte precis samma sak som @whwycd skrev, att man kan ha ett behov av att prata av sig oavsett av vilken innebörd eller storlek av problem eller ej man har :)

För min del så var jag på ett vanligt läkarbesök när vi halkade in på ämnet. Läkaren slussade mig vidare till deras kurator för ett ganska långt samtal och hon i sin tur slussade mig vidare till vårdcentralens egna psykolog. Så boka tid på din vårdcentral så kommer läkaren hjälpa dig :) Ibland har de olika papper man får fylla i där varje svar är en viss poäng för i hur stor skala man är deprimerad.
Lycka till! :)
 
Jag tog kontakt med min vårdcentral och fick först träffa en läkare som gjorde bedömningen att jag borde samtala med någon och bokade in mig hos deras psykoterapeut. Väldigt smidigt, och jag fick ett fantastiskt bemötande hos min vårdcentral!
 
Jag ringde min vårdcentral och berättade att jag inte mådde bra och undrade om det fanns någon där att prata med. Fick då komma till deras psykolog, som i sin tur ordnade tid hos läkare när han tyckte jag behövde medicineras.
Efter ett antal månader där remitterades jag vidare till psyk.

Om du är deprimerad eller inte är både svårt och kanske egentligen inte så viktigt att veta. Det enda du behöver veta är att du funderar på om du behöver prata med någon, gissningsvis för att något känns tungt, och då är det en väldigt bra ide att gå och prata med någon.
Kanske räcker det med några gånger, kanske behöver du en långvarig kontakt.

Och om du är under 23 (tror jag) kan du gå till ungdomsmottagningen, det brukar gå snabbt och lätt :)
 
Tack för era svar. Va väl just det här hur det går till efter att man kontaktat vårdcentralen också, om man nu gör det.

Då ska jag helt enkelt börja samla mod till att ta tag i saken tror jag. :)
 
Säkert jätteolika beroende på var man bor, men jag fick vänta 3 månader från första vårdcentral-besöket tills jag fick träffa psykolog. Gick hos en privat psykoterapeut under tiden, jättebra men väldigt dyrt i längden...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att jag behöver gå i terapi och är nu nyfiken på om någon här testat någon av dessa plattformar där man prata med...
Svar
4
· Visningar
610
Senast: Araminta
·
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 161
Senast: Acto
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 982
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 542
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp