tendenser att resa sig.

squarepants

Trådstartare
ja, det är så att vi har ett litet problem med min nya nervösa lilla dam.

om hon blir stressad eller vill protestera så tenderar hon att vilja resa sig. (inte så att hon verkligen stegrar, men hon lättar ca 50cm och det kan väl säkert bli värre med tiden om vi inte gör något åt det :o)
och det är så att jag har en "rädsla" för stegrande hästar och vill veta hur man gör för att "bestraffa" detta beetende?
alltså, inte hur man slår på bästa sätt (:D) utan hur man hanterar det, vad gör man när hon väl reser sig? (det kanske är att slå :crazy: )

igår när jag satt upp på henne så ville hon gå iväg, jag höll igen i tyglarna, hon trippade åt sidan och jag röt på henne.
då lättade hon i fram och jag blev så chockad så det enda jag kom mig för att göra var att sparka på henne med skänklarna så hon gjorde ett hopp framåt.
efter det var hon lugn, stod stilla och fick mycket beröm.

kom med förslag!
hur gör du om din häst skulle stegra?
jag är helt ovan på detta plan då jag aldrig varit med om att ha hästar som gör så.
(jag har inga som helst planer på att lära henne stegra så det får gärna vara något så hon förstår att det är verkligen fel.)
 
Senast ändrad:
Sv: tendenser att resa sig.

Jag hade samma problem med våran kille som vi köpte förra sommaren.
En isisvalack på då 6år, femgångare, med (visade det sig) MASSOR med vilja.
Och första halvåret spenderade vi mkt på bakbenen.
I början slägde jag mig runt halsen och sparkade med skänkeln tills han gick ner, sen blev jag ju argare för varje gång eftersom mitt mod steg för varje gång och i slutet fick han sig ett rapp med pisken när han reste sig.
Det bästa är nog egentligen att i början vänta ut dom, så som du gjorde, trycka med skänkeln och sen berömma när hon gör som du vill.
om hon fortsätter och blir värre får du ta i mer, man märker ganska lätt själv vad som krävs för att dom ska sluta.
Våran har slutat (nästan helt) med stegringarna efter att vi började träna att göra dte på kommando.
hästen vill ju göra som man ber den, och om man lär den som så att stegringen är en signal som dom ska göra på ett visst kommando, så avtar viljan att göra det annars..
så funkade det med våran iaf, nu gör han det bara när han blir riktigt arg :p
 
Sv: tendenser att resa sig.

Jag brukar bryta balansen på en häst som gör så, genom att ta en tygel kraftigt neråt/åt sidan (flytta huvudet, sas) och sedan bryskt be dem att gå framåt, det skall signaleras att beteendet verkligen inte är önskvärt. Var dock försiktigt, en vinglig unghäst kanske ramlar helt på sidan(?).
 
Sv: tendenser att resa sig.

Nämen hallå??
Har ni missat att det är jätte bra att hästen stegrar:eek: Guud hur kan ni ha missat det??!!
När hästen stegrar så är den så samlad så det är bara jätte bra att den gör det!

(om ingen förstod det så var jag ironisk, var och kollade på kurs i helgen och då var det en som sa att när hästen stegrar så är det jätte samlad och det är jätte bra)

Jag har tyvärr inget tips till dig, men lycka till ändå!
 
Sv: tendenser att resa sig.

"hur gör du om din häst skulle stegra?"

driver på framåt eftersom hästen tänker bakåt
 
Sv: tendenser att resa sig.

Min unghäst gör också så (väldigt sällan), men det är mest när hon är förbannad eller inte förstår ;). Hon brukar få ett spö i rumpan och ryt i örat. Men hon är ju inte stressad utan bara bekväm av sig, så vet inte direkt om det fungerar på din :crazy:.
 
Sv: tendenser att resa sig.

Som någon sa, bryt balansen, tygeltag neråt-sidan och sedan direkt framåt. Det är det mest effektiva.
Eller du kanske har sån tur som jag och har en håröm häst, inget bet på honom när han hade en resningsperiod så jag började rycka av hårstrån (eller ja ett hårstrå åt gången så att säga) och efter väldigt kort tid slutade han resa sig. Ganska intressant sätt kanske, men det funkade :p
Men att bryta balansen så fort som möjligt är bäst, själv fick jag problem med att hästen då nästan slog knut på sina ben men han är extremt fumlig vid vissa tillfällen.
 
Sv: tendenser att resa sig.

Jag kör samma metod på alla hästar som stegrar.
Nu har jag en häst hemma som stegrar när man rider ut själv i skogen, hon vill ibland inte gå framåt så hon vänder, jag vänder tillbaka, hon stegrar, jag låter henne göra det, sen driver jag på, så kanske hon stegrar igen, jag väntar alltså ut hästen, till slut finner den inget nöje iattstegra när det ändå inte ger det resultat den vill.
första ridturen på denna tjej tog dubbelt så lång tid, ridturen efter ställde hon sig bara nån/några enstaka gånger så reultat = snabbt
En stressad häst som stegrar driver jag inte på eftersom av egen erfarenhet brukar dom till slut slå runt.
Så mitt tips är att bara vara envis, resultat brukar ges väldigt fort
 
Sv: tendenser att resa sig.

Du kan låta henne gå runt på en liten liten volt istället för att ta i bägge tyglarna och ryta,,,efter ett tag kommer hon på att hon kan stå stilla beröm då att hon står still.

Vore det min häst skulle jag träna att stå still även från marken och undvika situationer där hon stressar upp sig... Låt hennes energi få utlopp i huvudarbete istället men arbeta i små små volter istället för bryska instoppningar...

Slappna av själv- sjung lugna julsånger så att du varvar ner själv :rofl:
 
Sv: tendenser att resa sig.

Min häst har börjat småstegra för att testa mig, hon gör det i början av passen men sen lugnar hon ner sig och blir normal, eller så normal som hon kan bli ;) :angel:
Frågade min tränare idag för säkerhets skull om hon trodde att hon hade ont, men hon trodde bara att det mesta sitter i huvudet på min häst, och det gör det säkert.
Min stegrar sig främst när vi ska svänga åt höger eftersom att hon inte är tillräckligt musklad och går hellre åt andra hållet.
Jag lutar mig framåt, släpper allt jag har och visar verkligen att du måste gå åt höger, det spelar ingen roll och bankar med skänklarna tills hon ger sig.
Förhoppningsvis slutar hon med det snart, om hennes muskler blir bättre, hon är ojämnt musklad också, så hon har en stretmuskel där bak som min tränare brukar säga :p

Sen vet jag folk som säger att man ska ha ett spö och smälla till dom i huvudet när dom stegrar så att dom fattar att det gör ont att göra så, men jag vet inte vad jag tycker om den metoden :crazy:
 
Sv: tendenser att resa sig.

jag är då DUNDER van vid stegringar, f´ör min söta lilla D-ponny på 6 år som går LA hoppning har alltid en liten stund på ridpasset då hon blir trött å sur på att jobbar å reser sig gärna, antingen sitter man bara lugnt å fortsätte rom de går, eller så bankar man fram dom så fort som möjligt,
men när hon väl står upp står hon nästan lite bakåtlutat *lite läskigt*
då automatiskt tar ja ett grebb med vänster handen runt hästens hals å drar höger tyglen åt sidan så hon måste snurr typ, å då går hon ner,
men så ett tips till dig om din häst ställer sig upp slå runt en hand om halsen å den andra drar du åt sidan så hon måste gå ner för att kunna snurra
 
Sv: tendenser att resa sig.

min ena tränare sa att om hästen ställer sig upp å man har gjort precis allt som går är de bara hoppa av, ta longerings linan å ''piska'' hästen frammåt asså inte piska på hästen men bakom på baken, å om den då stannar å reser på sig ger man den ett rap under magen, då ka nvissa bli rädda, min har fått ett rapp under magen en gång då hon reste sig när ja skulle upp, men de visar sig att min rackare inte bryr sig:P så hon kännde typ inget, men ja har inte brytt mig längre så ja bara sitter lugnt på henen å fortsätter min ritt,
jahar aldrig jagat fram henne med en pisk aldrig, men så sa min tränare
 
Sv: tendenser att resa sig.

Det första du måste göra är att kolla om hästen har ont, men det har du säkert redan kollat upp.

Förutsatt att hästen inte har ont någonstans så borde du ta tag i problemet direkt, kan det vara en lucka i erat förhållande?
Då hästen känner sig osäker eller rädd, alt. att den tycker att något är irriterande, störande, så försöker hästen att göra sig av med detta - ett naturligt sätt för hästen att uttrycka sig!

Ett betendee som detta kan bli mycket farligt, som du själv skrev, så kan det bli värre och värre. Hästar är mycket smarta djur, och uttnyttjar gärna situationen som blir när ryttaren blir rädd.

Människan ska vara ledaren, som hästen alltid kan lita på, i vått och torrt, genom både eld och vatten! :idea:
Många hästar är av naturen dominanta, och kan försöka ta över ledarskapet om ledaren visar sig svag el. dylikt.

Om nu en situation sker där hästen reser sig, så måste du som många andra skrivit, störa balansen för hästen. Det är ansträngande för hästen att stå på bakbenen, och på fel underlag så är en olycka lätt hänt.
Lättast att störa balansen är genom att vända hästens huvud mot din skänkel snabbt, för då huvudet är böjt så stör du balansen tillräckligt.

Om hästen reser sig tillräckligt högt så att det finns risk att den slår över, så ska du kasta dig av direkt.
Om hästen reser sig gång på gång, så brukar det på många hästar fungera med att endast luta sig fram och sitta still, med halvlånga tyglar så att man visar dom att det inte är någon fara, att du klarar av att hantera situationen säkert.

En sak som alla borde komma ihåg är att hästar jävlas aldrig, det finns en anledning till allt. Ibland är anledningarna svåra att hitta, men trots det så finns det alltid ett skäl.
Och det är ALDRIG rätt att bestraffa hästen med våld, om inte den gjort samma sak mot dig.
Är man tvungen att slå hästen med ett spö i huvudet el. dylikt, så finns det definitivt en brist i kommunikationen mellan häst och ryttare. (Inget personligt mot någon här på bukefalos.)

Där kunskapen tar slut - tar våldet vid. :mad:

Hoppas att det löser sig! Lycka till.

/ Loriey
 
Sv: tendenser att resa sig.

Om hästen reser sig riktigt högt så har jag hört att man kan slå dem i huvet med en vattenbalong fylld med ljummet vatten. Hästar som kan vara lite dumma tror tydligen att det är blod och att de har slagit i huvudet i något och reser sig inte mer. (Jag har dock inte provat så jag vet ej om det funkar) Har bara hört det från dem som påstår att det funkar.
 
Sv: tendenser att resa sig.

Hej!
Hade en dominant dam som gärna reste sig när hon blev lite stressad. Hon var bara 5 år då, hade henne i tre år och tendensen slutade helt. Det enda jag gjorde var att hålla mig lugn, inte göra någon stor grej av det... om hon t e x reste sig när jag ville ha henne att stå stilla vid en väg vi skulle över (läskigt!) såg jag till att få min vilja fram genom envishet, men utan bråk och stök. Sen är ju hästar olika, min var ranghög och stark som sagt, och med henne kom man inte vidare om man började slå och stöka. Men vad jag vill ha sagt: det är inte så att en häst som reser sig någon gång alltid blir värre och värre, det kan gå över. Hur har det gått? Hur länge har du haft henne? Hur gammal är hon?
 
Sv: tendenser att resa sig.

Jag tycker det bästa är att trycka på framåt samtidigt som man tar in dem på en liten volt för de klarar inte hålla balansen på bakbenen på den lilla volten, det gäller bara att hästen tänker framåt, detta har hjälpt på de lite envisa unghästar jag ridit in.
 
Sv: tendenser att resa sig.

Jag har en dam på 6 år som reser sig ett par ggr varje gång jag rider å även ibland slår upp huvudet å martingal hjälper ju inte för det slår hon över ... däremot så har jag börjat rida på vanliga tyglar + gramantyglar å gramanen låter jag bara hänga när jag rider men när jag känner att hon är påväg att lätta så ställer jag henne åt ett håll å tar tag i gramanen vilket visat sig att hon inte kan resa sig då... om man sätter den mellan frambenen å nu har hon nästan slutat med det... nu reser hon sig abar typ 2-3 ggr/rid tillfälle istället för typ 20 ggr så det går framåt :) Värt att prova iaf kanske??... Lycka till å hoppas du får ordning på hästen för de e obehagligt när dem reser sig....
 
Sv: tendenser att resa sig.

*kl*

Ursäkta om detta blir trådkapning nu, men jag tänkte berätta om hästen jag rider och skulle gärna vilja ha lite tips.

Lita bakgrund:
Jag har hanterat hästen sedan den var föl, red den några gånger som 3 åring. Och har sedan dess ridit hästen lite "då och då", inte ofta men ibland. Hästen är aldrig riden speciellt mycket och är inte mer utbildad än att han han galoppfattning båda varv, flytta för skänkeln gå i hyffsat form i alla gångarter. Våran komminukation har aldrig varit speciellt bra, han har slängt av min MÅNGA gånger och har alltid varit extra stökig när jag ridit. Det är aldrig någon so krävt nånting av hästen, om han inte vill skritta så har han fått trava... har han dummat sig så är det aldrig någon som viat att han göra fel osv. För 3-4 veckor sedan bestämmde jag mig för att börja med denna häst på allvar. Första gångerna stökade han sig, men han fattade fort att han inte fick hålla på och han var lätt att hålla på med och jag fick honom rätt så lugnt (han är mkt HET), fick honom tom att skritta på kort tygel (även på hemvägen) vilket han inte kunnat tidigare.

Nu till problemet:
Han har börjat dumma sig igen, men denna gångerna är det inte lite bockningar här och där skyggningar osv. utan han har börjat resa sig HÖGT desutom. I början reste han sig bara bli. Jag tryckte då bestämt på honom framåt, vilket jag tyckte fungerade bra... men trots detta så har det blivit värre. Han reser sig högre och högre, trodde vi skulle gå omkull här omdagen. Han blir hetare och hetare. (troligtvis för att han får bättre kondis) Det är alltid i samma samanhangn han reser sig. Jag vill att han ska skritta på kort tygel utan att dumma sig. Han skjuter rumpan åt vänster jag ber honom flytta rumpan samtidigt som jag ber om att han ska skritta inte gå i passage eller takta. Då reser han sig...

Nu är det inte en liten ponnyracakre till häst som väger 400-500kg utan en BJÄSSE som minst väger 800kg :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 936
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 967
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp