tendenser att resa sig.

Sv: tendenser att resa sig.

Det där lät inte roligt. Är han helt frisk?
Något som känns obehagligt för honom när du rider?
Hur är han i munnen, inga fel där?
Har han varit med om något obehagligt förut?
Låsningar, spänningar etc?

Det finns många frågor att ställa sig, och ibland får man inte svar på alla.

Dominasproblem kan yttra sig på många olika sätt, och i många fall så är det arbete från marken som ger resultat.
När hästen respekterar dig och ni har ett förhållande mellan häst och människa där båda parter kan lita på varandra - då är det dags att ta tag i ridningen.

Om du trycker fram hästen när han reser sig, så rör dina skänklar vid magen, vilket kan orsaka obehag för en känslig individ.
Litar inte han på dig så kan en situation där han känner sig glad, arg, rädd, pigg el. dylikt bli väldigt farlig som du märkt.

Något som jag gjort är att lära hästen att "kyssa stigbygeln", vilket när hästen kan det, fungerar som ett nödstopp och det är även ett sätt att säga "här är jag - jag ber om din uppmärksamhet".
Då hästen böjer huvudet så blir det som sagt mycket svårt att hålla balansen på bakbenen.

Hade jag varit i din situation så hade jag arbetat hästen från marken dagligen, tränat på att kommunicera med hästen och bygga upp ett förtroende hos denna.
Då jag antar att din häst av det du skrivit, kräver mycket motion, så hade jag fortsatta rida men ställt mycket små krav och gett mycket beröm när hästen gjort rätt - så att hästen lär sig skilja på rätt och fel, och även avsluta ridpasset när ett litet framsteg är gjort. :idea:
Gör ridningen till en belöning, en positiv upplevelse, se till att det är roligt!

Vet inte om detta inlägg gav dig något, det kändes lite svammligt men jag får skylla på att jag har hög feber idag! ;)
Hoppas att det löser sig.

/ Loriey
 
Sv: tendenser att resa sig.

Tack för ditt svar :bow:
Han har inte ont någonstans, är väldigt känslig i munnen, har testat rida på rakt gummibett och tredelat, men har ett vanligt tränsbett (sprenger) som han trivs bäst på. (Det är dags för raspning av tänderna denna mådad eller nästa) han har aldrig varit med om något obehagligt, som kan kan se det. vi har inte kollat om han har några låsningar/spänningar men är väldigt rörlig på alla sätt och vis... eftersom han inte gör så här med hans ägare, inte min häst, så är antar jag att det är i våran komunikation som problemet sitter. Men frågan är hur jag ska lösa vårat komunikationsproblemet? Har provat vara mjuk och "hård".. och fösöker hela tiden vara rättvis. Han får mycket beröm när han gör rätt.

Han lyssnar bra på marken, där har vi inga problem som jag kan se det. Kan även tillägga att han är jätte fin att rida i paddock det är i skogen som problemen uppkommer. Jag har aldrig haft problem med att "övertala" honom när det gäller saker som han tycker är läskiga, han är modig men väldigt känslig.

Jag försöker göra ridningen till en positiv upplevelse för honom, han älskar att få komma ut och bli riden. Och allt fungerar så länge jag inte sätter några krav på honom. Ett krav kan tex. vara att han ska skritta när jag ber om det eller att han ska flytta lite för skänkeln. alltså inga avancerade saker. Han har klarat av detta utan problem, men nu är vi tillbaka på ruta 1 igen... :(
 
Sv: tendenser att resa sig.

Många ledarskapsövningar från marken, olika övingar osv.
Har du testat de 7 lekarna? ( Friendly game, Porcupine game, Driving game, Yo-yo game, Circling game, Sideways game, Squeeze game)

Av allt du skrivit så låter det definitivt som att hästen inte har tillräckligt med respekt för dig, och även om det går bra att hantera hästen från marken, så kan det alltid bli bättre! Eller hur?

Spänningar och låsningar märks inte alltid, dom kan finnas där ändå och påverka hästen osynligt ur en människas öga - vilket långsiktigt kan orsaka smärta.
Ligger bettet bra? 2 eller 3-delat? Rider ägaren på samma bett som du gör?

Har du spänningar i din kropp? Är du i balans?
Om det är så att hästen går bra med sin ägare, men inte med dig, så kan det mycket väl vara så att du själv orsakar endel av betendeet, genom att omärkbart ge hästen fel signaler.

Om du innan varje ridpass utomhus är inställd på att han kommer bråka, så känner hästen att du signalerar rädsla/spänning, och då kan han tolka det genom att undvika dig - fly, göra sig av med.
Nu har ju inte jag sett dig IRL så det är ju svårt att veta hur allt är i din situation, och då är det ju också svårt att ge några tips. (Inte för att jag har särskilt mycket tips att ge! ;) )

Ut o arbeta med hästen från marken i skogen, miljön kanske gör honom osäker?

Ibland är det ju även så att vissa hästar går man helt enkelt inte ihop med, trist nog.

/ Loriey
 
Sv: tendenser att resa sig.

Om hästen reser sig riktigt högt så har jag hört att man kan slå dem i huvet med en vattenbalong fylld med ljummet vatten. Hästar som kan vara lite dumma tror tydligen att det är blod och att de har slagit i huvudet i något och reser sig inte mer. (Jag har dock inte provat så jag vet ej om det funkar) Har bara hört det från dem som påstår att det funkar.

haha det måste jag testa:rofl: :D :idea:
 
Sv: tendenser att resa sig.

Nej, har inte testat de 7 lekarna. Är inte intresserad av NH så har inget vidare kunnande inom den biten. Anser inte att man måste hålla på med NH för att skapa en bra komunikation mellan häst människa. men bara för att jag inte är intresserad av NH så betyder inte det att jag inte är kunnig inom hästhantering. Självklart kan det bli bättre även om det redan är bra, men eftrsom allting fungerar från marken så kan inte jag själv förstå att det skulle vara de grundläggande problemet.

Bettet ligger bra (tvådelat), han har haft samma bett sedan 3års ålder och det har aldrig orsakat några problem.

Vad jag vet har jag inga spänningar och jag har bra balans. Har ridit mycket och har unghästvana. Har ridit bråkiga hästar förut, men aldrig stött på någon likande häst.

Han är i stort sett bara riden i skogen och på åkrar. Har tagit med honom till ridhus ett fåtal gånger, men det ska bli oftare så fort han börjat få bättre kondis.

Visst är det så att vi kanske inte alls passar ihop, men än har jag inte tänkt ge upp hoppet. Det är en ruskigt fin häst som kommer kunna gå långt inom både hoppning och dressyr. Egentligen tycker jag att vi borde passa bra ihop eftersom jag brukar ha lätt för att rida känsliga och heta hästar.

Har pratat med hans ägare om problemet och vi har bestämmt att vi ska rida ut tillsammans i helgen så hon får se hur han beter sig när jag rider.
Vi ska nu prova att ta bort havren också har jag tänkt att prova ändra våra rutiner. tex genom att rida ridvägarna från andra hållet och kanske låte honom skritta på helt långtygel hela hemvägen utan att kräva att göra något som han tycker är "jobbig" på ett tag. Vi ska också börja rida för tränare i både hopp och dressyr, men jag har velat bygga upp mer muskler och kondis innan så att han orkar. Men nästa vecka blir det nog så att jag kör in honom till ridhuset och sedan får han stå där några dagar så jag får hjälp med dressyren. Ska ringa och prata med min gammla ridlärare, vars häst jag också ska börja rida, om hon har tid nästa vecka.
 
Sv: tendenser att resa sig.

Nej, har inte testat de 7 lekarna. Är inte intresserad av NH så har inget vidare kunnande inom den biten. Anser inte att man måste hålla på med NH för att skapa en bra komunikation mellan häst människa. men bara för att jag inte är intresserad av NH så betyder inte det att jag inte är kunnig inom hästhantering. Självklart kan det bli bättre även om det redan är bra, men eftrsom allting fungerar från marken så kan inte jag själv förstå att det skulle vara de grundläggande problemet.

Naturligtvis så behöver man inte "hålla på" med NH för att vara kunnig.
Det räcker med vanligt hästvett, vilket du verkar ha! :bow:
Jag tror absolut att du vet vad du håller på med, så förlåt om jag förolämpat dig på något sätt för det var absolut inte meningen isåfall.

Har pratat med hans ägare om problemet och vi har bestämmt att vi ska rida ut tillsammans i helgen så hon får se hur han beter sig när jag rider.
Vi ska nu prova att ta bort havren också har jag tänkt att prova ändra våra rutiner. tex genom att rida ridvägarna från andra hållet och kanske låte honom skritta på helt långtygel hela hemvägen utan att kräva att göra något som han tycker är "jobbig" på ett tag. Vi ska också börja rida för tränare i både hopp och dressyr, men jag har velat bygga upp mer muskler och kondis innan så att han orkar. Men nästa vecka blir det nog så att jag kör in honom till ridhuset och sedan får han stå där några dagar så jag får hjälp med dressyren. Ska ringa och prata med min gammla ridlärare, vars häst jag också ska börja rida, om hon har tid nästa vecka.

Låter utmärkt, hoppas att det går bra!
Du kan ju alltid uppdatera oss på buke om ett tag, när framstegen börjar komma igen! Vore kul att höra hur det gick med hästen, och hur ni gick tillväga för att lösa problemet.

/ Loriey
 
Sv: tendenser att resa sig.

TACK alla för era svar!

naturligtvis kan det vara brist i komunikationen då jag bara haft henne i 3 veckor.
hon kan testa mig kanske?
att hon inte har ont vet jag då jag har kollat igenom henne och har som sagt previs köpt henne och då är hon ju vte. besiktigad.

jag ska inte kräva så mycket av henne förrens hon är tillräckligt stark så hon klarar av det jag kräver.
(att stå still ska hon självklart kunna, så det ska vi träna på mycket)
åter igen, tack för alla tips.
 
Sv: tendenser att resa sig.

Jag uppskattar att du tagit dig tid att läsa alla långa inlägg jag skrivit ;) :bow: Kan ju iaf berätta hur det gick att rida idag...

Han reste sig inte en enda gång idag :banana: Försökte att inte ställa några krav på honom i skogen, utan vi (fösökte iaf) ta en skritt tur på lång tygel. Efter ett tag (när jag satt där med lång tygel och tänkte "va lugn han är idag") så passade han på att köra diverse caprioler och bockningar :rofl: men jag röt lite bestämt åt honom vände ut honom på skogsvägen igen och sedan var han helt lugn tills vi började närma oss hem då han började takta, gå i passage och skjuta rygg... Försökte lugna ner honom och ibland tog han 1-2 skritt steg iaf :) Just innan vi var hemma la jag mig på en liten volt längst vägen för att få honom att skritta och efter det så skrittade han (nästan) hela vägen hem. Red lite på åkern också för att lugna ner honom lite till vilket gick bra :) Tänkte fösöka rida honom på det här sättet ett tag och se om det ger någon effekt.
 
Sv: tendenser att resa sig.

Driv driv driv och dra i en tygel så att den får gå runt runt runt några varv. Gör det koncekvent varje gång hästen stegrar.
 
Sv: tendenser att resa sig.

Min 7-åring har tyvärr börjat resa sig när han får krav på sig. Han är kollad av veterinär, equiterapeut, tandläkare och det är inget fel på honom. Han prövar detta vid såväl körning, tömkörning som ridning. Tipset jag fått är att så fort han visar tendens till detta snurra honom åt ena hållet 4-5 varv vilket blir en sorts bestraffning som inte är våldsam. Då blir det plötsligt obehagligt att resa sig och väldigt behagligt att gå framåt
 
Sv: tendenser att resa sig.

Ta tag i en tygel när du känner att hon ska resa sig. Håller du hennes huvud åt sidan kan hon inte få någon balans att resa sig.
 
Sv: tendenser att resa sig.

Om man har en häst som stegrar för att man håller in den när den vill framåt, tänker den bakåt även då?
Då får ju hästen som den vill om man driver fram när man egentligen vill att den ska stå still.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 936
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 967
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp