Tempratur i sadelkammaren

K

KK1980

Finns det någon rekomenderad tempratur att ha i sadelkammaren?

Hur varmt har ni i sadelkammaren?

Jag har just nu + 21...är det för varmt??

Tacksam för svar!

MVH KK1980

Sv: Tempratur i sadelkammaren

Jag tycker att det låter lite väl varmt, en 15 grader räcker nog gott o väl. Har för mig att en sadelmakare som jag pratade med ang förvaring av läder sa att det var viktigt att det inte var för varmt och för torrt i rummet. Det är svårt tycker jag, man vill ju heller inte ha för fuktigt så att det blir mögligt.

Vi har ca 14-16 grader i vår sadelkammare men eftersom det var lite fuktigt så ställde jag in en avfuktare av enkel modell, en sk "torrboll" och det har faktiskt funkat över förväntan:)

Jag har ingen sadelkammare, utan ett skåp i stallet. Det brukar väl vara mellan +15 och -5 beroende på årstid och huruvida hästarna är inne eller inte. Mitt läder mår utmärkt bra och håller många många år! Men det är klart, en jämn temperatur är väl bättre - men inte för varmt!

Lyckliga du som har en sadelkammare!

Jag har all min utrustning i stallet. Jag har en vanlig garderob för småprylar och vojlockar. Det är som "samtson" allt från +15 till -5-10 i stallet beroende på utetempen. Nu har jag både läder och syntetsadlar men upplever inte att de tar någon skada. Missen är att jag inte har något varmt ställe att torka täcken på. De hänger jag upp på slanor ute på logen.
Vintertid är det lite bökigt men jag är inte van vid något annat. Men drömmer gör jag ju om en uppvärm sadelkammare med fikamöjlighet m.m. Täckestorkare och mer förvaringsmöjligheter utanför själva stallet hade inte heller suttit fel.

Vi har runt 12-15 grader. Lädret håller sig fint.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt