Tempo på tävling

C

chrysler

När det står arbets till mellantempo tölt, vad är bäst att rida?
Högre tempo men utan så mkt samling eller är det bättre att rida väldigt kort tempo med mer samling/form/aktion?
Domarna verkar ju döma efter farten istället för hur hästen går fast det står att det går bra med arbets tempo :confused:

Sv: Tempo på tävling

Takt, tempo, aktion och form är gängse ordning på bedömningskriteret. Välj de tempo som passar bäst in här..

Tack för svaret!Så man kommer inte få sämre poäng för att man rider kort tempo fast de andra ekipagen nästan varvar en för att de rusar i närmast ökad tölt fast det ska vara arbets mellantempo?Då ska det vara ngt av de andra bedömningskriterierna som inte funkar så bra.

Jo det är jättesvårt att veta för de tävlingar jag varit på är det nästan jämt den snabbaste som vinner :confused: Fast jag tycker att ngt annat ekipage rider bättre, med hästen i form å bättre takt.Men men...
Ska du vara med på klubbtävlingen eller istölten förresten? :)

Senast ändrad av en moderator:

chrysler skrev:
Jo det är jättesvårt att veta för de tävlingar jag varit på är det nästan jämt den snabbaste som vinner :confused: Fast jag tycker att ngt annat ekipage rider bättre, med hästen i form å bättre takt.Men men...
Ska du vara med på klubbtävlingen eller istölten förresten? :)

Istölt, är du inte klok?! SÅ duktiga är vi inte på att tölta ännu. :eek:
Men Lätt Fyrgång på klubbtävling blir det, om jag lyckas samla ihop pengar på något vis. Och funkar inte tölten så gör vi som i höstas, struntar i den! Själv då?

Jag hade väl tänk det som en tränings grej, min kära häst tror nämligen man tävlar i fart å har en tendens att sticka när det är flera hästar på banan :crazy:
Hon klarar absolut inte att bli omriden, men det är värst i galopp :smirk:
Jo det är ju bara å försöka sig på de andra gångarterna om tölten inte funkar, det är bra med träning å rutin å SÅ dåligt brukar det ju inte gå för dig så nu överdriver du allt;)

(Skrev ett långt inlägg igår... datan havererade. Så jag ska fatta mig kort nu!)

Vi har ju just börjat med tölten (eller ja, för 4 månader sedan) så jag har inga höga förväntningar. Jag vill dessutom att han ska förknippa tävling som något roligt och intressant. Mina mål med sådana här tävlingar är just nu bara att han ska hålla sig på banan och inte få någon anledning till att börja trilskas (tills han orkar tölta, nu vet jag ju att det är styrkan som fattas och därmed kommer protesterna). Trivs han inte så tycker jag inte det är värt att tävla överhuvudtaget!

Ang. tempo så kommer jag ihåg när jag tävlade ett sto förra året i Lätt Tölt. Det var en pigg häst med mkt motor och ren, taktsäker tölt. Det som var mitt bekymmer var vilket tempo jag skulle rida i när mellantempo till arbetstempo tölt var angivet? Jag valde att låta henne rulla på i ett friskt tempo och kände mig lite orolig över detta. Men domarens kommentar "bra val av tempo" på det momentet gjorde mig väldigt glad, jag fick ju nu ett kvitto på att jag hade gjort alldeles rätt bedömning!
Men visst tycker jag också att det verkar som att ju snabbare tempo man rider - ju högre poäng blir det. Fast då finns ju också skillnader från häst till häst.

Om du har gjort rätt val av tempo, innebär det att just i valda tempo visar sig hästen bäst utifrån bedömningskriteriet. Och det brukar vara i just det tempo där hästen BARA rullar på.

Ok tack för svaren, jag kanske ska nog ta ett snabbare tempo än väldigt kort fast hon tappar aktion då, hon går mindre ansträngt i snabbare tempo.Det är inte i det tempot hon "rullar" i som hon går bäst i om du förstår vad jag menar :smirk:

Jag tror nog att det mer är energifattigt som får låga poäng, än när man rider mellan-arbetstempo med mkt energi.

När hästen "öser på" i ett högre tempo är det nog däremot lättare att uppfatta det som energifullt (det blir mer fart och fläkt liksom)än när den går långsammare, även om inte så är fallet.

Jag tror att många ryttare glömmer driva i ett långsammare tempo, så hästen kanske tappar den där gnistan, eller kanske inte hästen klarar att tölta i ett lägre tempo med bibehållen energi.

men ett häst i lånsammare tempo med med mkt bärighet och energi tror jag ändå får bättre poäng än en som rullar på i högre tempo på framdelen och som är lååååång.

blev det rörigt nu :angel:

tycker att det är samma sak i galopp, de hästar som är på gränsen till sken brukar få rätt bra poäng :o

Jag har ju 2 att välja på , kort tempo med mer energi, form, aktion eller mellantempo, utan samling, eller aktion eftersom hästen bara vill springa :smirk:

Sedan har vi ju problem nr 2, hästen är ofta travtaktig så det är inte bra att ha boots då men när det är flera hästar på banan blir hon bara spänd å börjar ofta (för det mesta)viksla å grisepassa eller går passaktigt i tölten.Så jag vet inte om jag ska sätta boots eller inte.Käns som om jag borde göra det i förebyggande syfte då jag vet hur det blir varje gång det är fler hästar...

Galopp med andra hästar på banan är inte att tänka på det blir sken varenda gång å istället för att släppa en okontrollerbar häst som säkerligen kommer gå omkull i kurvorna så får ma sakta ner å försöka trava istället å hålla hästen på banan, bara för att alla andra verkar tycka det är racing tävling å har alla andra full galopp vill ju min häst oxå ha det :smirk:
Varje 4 gångsfinal är en mardröm :crazy:

Boots kan visst funka även på en travtaktig häst, men då kommer det an på dig som ryttare att se till så energin bibehålls.

Tack för svaren allihopa!
Jag testar med boots när du skriver att det kan gå :) Det kan ju inte bli värre än grisepass iaf ;)
Har ridit med boots å det är inga problem bara man arbetar med halvhalterna, hon är ju normalt varken pass eller trav taktig utan har ren 4 takt, det är endast när hon blir stressad som det "bryter ut" lite av varje :smirk:

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben