Tempo i arbetstrav

N

nässla

Är en (extremt) nybliven dressyrryttare som sliter med att hitta rätt tempo i arbetstraven, på de två tävlingar vi stället upp har vi fått veta att tempot är för lågt, trots att senaste gången tyckte jag att det var på gränsen till mellantrav.
Nåja, bara att träna vidare, men det vore roligt om någon har en film på hur ett lagom tempo ska se ut, kanske ett LB-program (som vi hittills håller oss i) där man inte fått nedslag på tempot.
På träning tycker jag inte det är några större problem att rida i rätt tempo, men jag tror min tränare accepterar att det är lite lugnare än vad domarna gör...
Sen vill jag gärna ha lite tips på hur man får fram lite mer "flashighet" i en lat och känslig dam (det är ingen häst man kan rida stenhårt mellan hand och skänkel och "ladda" för då blir det fight), för hon har egentligen inga vidare gångarter så vi får göra det bästa av det som finns.

Sv: Tempo i arbetstrav

Har ingen film, men vill peppa lite :banana: Vad duktiga ni är som kommer ut och tävlar :)

Själv vette tusan om jag kommer ut någongång, körde T igår och han blev alldeles löddrig av svett av den lilla biten till Färsta :crazy: samt att det lät som att han höll på göra om transporten till träflis..

Ett tips som jag har sett här är att filma dina ritter, gör det när du tränar tex, så kollar du hur det ser ut och jämför med andra ekipage som inte har fått nedslag på takten/tempo!!?

Hej!

Jag kan visa början av en LB:1 som jag red i augusti. Tyvärr syns vi dåligt, men du kan få en uppfattning om tempot i alla fall. Jag får ofta kommentarer att jag rider i för högt tempo, utom en gång då jag tog ner henne i tempo och då fick kommentaren: "våga visa mer energi".. :smirk:

Tusen tack! Jag ser ju direkt att ni har ett högre tempo och framförallt ser det "snärtigare" ut för er. Jag har nog kämpat lite för hårt med att få min hopphäst lugn :angel: Dags att hoppa lite och få tillbaka snärtigheten!

Malinsky: Sambon skulle filma sist, men vi hittade ingen kamera utan körde med hans telefon. Precis när jag rider in så får han sms och då avbryts filmen - märkte han en kvart senare :crazy: Men det blir fler chanser att filma!
Dum fråga kanske, men har du prova att plocka ur mellanväggen? Nessie brukar också föröska flisa transporter alt. lägga sig ner om man har mellanväggen i... För övrigt tycker jag att vi ses på THF i april, och MRF i augusti (då kan jag erbjuda "uppstallning" i hage 20 min från ridklubben), två lokala jag tänker åka på. Blir ev. Härnösand och Ånge också, samt alla klubbtävlingar förstås *biten av nån tävlingsfluga*.

Jo, men vårt tempo är kanske inte eftersträvansvärt eftersom vi ofta får kommentaren att hon går i ett för högt tempo. Svårigheten är att få henne att behålla bakbensaktionen fast tempot blir lägre... Det kämpar vi med.. :D

Kul att ni har kommit igång :banana:

Jag har vikt undan mellanväggen och har den fastsatt bak så den är helt öppen i bakänden. Han står inte och vinglar nu, men han står och slår och skrapar ORDENTLIGT!! :( När shettisen är med så står han inte och stampar, men då blir det lite trångt så han vinglar en del. Nu när det är så isigt så vill jag inte att han ska stå trångt då jag inte kan/vill brodda ur med risk för att han går ned i spagat hemma då hela gården är som en skridskobana. I går körde jag honom till Färsta så Kristina skulle kunna få rida i juste underlag.. både dit och hem så demolerade han gummimattan allt vad han kunde och var svettig och löddrig på halsen när vi kom fram.. Samtidigt MÅSTE jag väl åka så han vänjer sig!? Han kliver ju på som om han tycker att det är skitkul, så när jag stänger in honom börjar den stora jordbävningen.. :eek:

I helgen ska jag fnula på hur jag kan få till så att mellanväggen är bara flyttad åt sidan lite, så att han ändå står brett bak PLUS att shettisen får plats, den är ju så kort så det gör ju inget att det blir lite trängre bak för honom..

Men det är ju "kul" att se att det finns de som lyckas hålla för högt tempo också, då borde inte lagom vara en omöjlighet :)
Men största skillnaden jag ser är att din häst liksom kliver på - "snärtar" mer medan min smyger fram. Det tror jag är något jag ska ta tag i först, och tempot sen. Är ju vinteruppehåll i tre månader nu så då får man passa på att träna som en tok!

Har du en hel mellanvägg? Du kanske skulle testa att modifiera den så att den ser ut som i G:s transporter, med en matta längst ner? Då får han ju plats att bredda benen, men får ändå stöd av väggen och så får shettisen plats... Fast då ska man ju våga sig på att såga i väggen, eller hitta en till vägg som passar förstås...

Kämpa vidare!!! :bump:
Det kommer att bli bättre ju mer du rider henne. Jag sitter på en själv på en stor häst och red i början i ett alldeles för lågt tempo men så filmade mamma mig och då såg jag att det inte alls såg så bra ut:angel:
Du skrev att hon är svår att få "flashig" (eller hur det nu stavas:confused: ) . Alla hästar har inte något naturlig swung (eller hur nu det stavas:d ) som de kan plocka fram. SÅ länge du tävlar på Lätt *-nivå så har inte just swungen någon större betydelse utan det är just eftergiften och tempot som är viktigt. När du kommer upp och ska tävla Lätt A:4 eller nåt så är det naturligtvis bra om hästen har swung men det är inte absolut nädvändigt för att hästen ska få godkända poäng!
Men som sagt, jobba på med olika övningar och få henne att jobba aktivt så kommer hon få mer muskler för dressyrarbetet och då kommer hon att få ett bättre steg;)
Lycka till!!!

Det skulle vara kul att se en film på din så för att jämföra ett "för högt" tempo med ett "för lågt". Då kanske man kan få lite hum om vad "lagom" är.

Ja, det skulle vara ett alternativ. Tack!!

Helst skulle jag vilja köpa en ny, men ge mig några 10 tusen så är saken "biff" :crazy:

Ska kontakta en kille som renoverar transporter en bit utanför stan, kanske han kan få till ngt bra av skrutthögen jag har och kanske kan han sätta en typ matta där istället för den hårda väggen :idea:

Jo, men vårt tempo är kanske inte eftersträvansvärt eftersom vi ofta får kommentaren att hon går i ett för högt tempo. Svårigheten är att få henne att behålla bakbensaktionen fast tempot blir lägre... Det kämpar vi med.. :D

Kl
Nässla:
JAAA en film på er!! Kom igen... :)

Den enda dressyrfilm jag har på oss är när jag precis kommer in på banan travar runt under lättridning och hästen skyggar för allt :angel: Har inte funnits så många chanser att filma än, men jag ska se om man kan få med kameramannen på någon träning i alla fall.

Men någonstans ska det finnas en film från -98 när vi travhoppar 1.20, men det lär väl inte säga så mycket mer än att min dåvarande tränare var galen!

Ska kontakta en kille som renoverar transporter en bit utanför stan, kanske han kan få till ngt bra av skrutthögen jag har och kanske kan han sätta en typ matta där istället för den hårda väggen :idea:

Kan det vara Leif månntro? Han är duktig på att hitta på lösningar.

Nej, han heter Kenneth och håller till i Bergeforsen. (kan du pm-a nr till Leif så kanske jag har ngt att jämföra priser med)

Nu blir ju detta väldigt OT (ursäkta för det trådskaparen) men har du enkelsläp eller boogie Malinsky?

Min ena blir nämligen så när han åker enkelsläp. Han hatar det!! Inga problem att kliva på men så fort man börjar köra blir det jordbävning oavsett hur försiktigt man kör. Och tyvärr har det beteendet bara blivit värre och värre så jag har gett upp och insett att det bara går att köra honom i boogie. Vet fler som haft liknande problem.

Så det kan vara värt att prova (om du inte redan har boogie dvs)

vad är enkelsläp?

Jag har en enaxlad vagn för två hästar. Menar du dubbelboggie (eller vad det heter?)

Men någonstans ska det finnas en film från -98 när vi travhoppar 1.20, men det lär väl inte säga så mycket mer än att min dåvarande tränare var galen!

:rofl: DET skulle jag vilja se!!! Vem var tränaren :eek:

annars kan du ju leta upp filmen jag har här drällandes ngnstans när G rider Thobias (när han inte ville vara med alls och i princip bara bråkade) men många säger att hon rider honom i ett övertempo, du får gärna kika och ev komma med kommentar, samt jämföra mitt övertempo (eller hennes) och ditt undertempo

Till mig? Jag har inte skrivit att hon är svår att få flashig.. Även om det kanske är så, så är det inget jag prioriterar med min femåring just nu.. ;)

Det är den redan omtalade G, som tyckte att vi skulle f hästarna att hoppa upp sig :smirk: Så vi fick travhoppa vågplanket (när det var nytt), upp till 120... Jag tror jag fick börja hålla i mig redan vid 90 cm så övningen hade ju avsedd effekt :angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ramona
·
Dressyr Ja, hur stor skillnad är det egentligen? Alltså, jag vet ju givetvis att det kommer in nya rörelser som bakdelsvändning...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 754
Senast: fio
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben