Temperatur inne?

Maris_

Trådstartare
Vad brukar "normal" inomhustemperatur ligga på? Finns det några normer?
Hur varmt eller kallt har ni i era hus och lägenheter? Uppvärmningsalternativ?

Vi bor på landet i trähus, eldar med ved och har värmepump.

Fick häromdagen höra "... för de har bara 19 grader inhomus" och så himlade människan med ögonen. Jag är helt o hållet nöjd med 19 grader, vi tar på oss mer kläder. Det händer även att det är både varmare och kallare, beroende på vädret ute och hur mycket vi har eldat osv.

Sv: Temperatur inne?

Normal temp är väl 21 grader, är det 19 blir det kallt.
Jag vill ha 22-23 grader inne, annars fryser jag och får ont i kroppen, det spelar ingen roll om jag tar på mej mer, med 22-23 grader har jag alltid fleecetröja på ändå.
Sedan beror det mycket på golven, är golven kalla och det är 19 grader så är det kallt medans det är mer ok om golven är varma, fast jag hade inte velat ha 19 grader inne ändå det tycker jag är för kallt.

Glömde ju, vi har bergvärmepump:love: helt suveränt.
Vi har också braskamin för mysvärme, fast den värmer hela huset med om det skulle behövas.

Senast ändrad:

Vi har runt 21-22 grader vanligtvis och visst, det räcker. Men jag har blivit så frusen på sistone så jag hade gärna haft varmare.

vi har ungefär 19 grader vintertid och sommaren är det såklart varmare men tack och lov kan man kyla ner med värmepumpen också :angel:
I sovrummet har vi 17-18 grader, kyligt efter golvet men skönt att sova i (har flanellpyjamas annars skulle jag nog dö :P )

Jag eldar med ved och försöker hålla ca 20 grader inomhus. Slarvar jag med eldningen eller pannan krånglar så kan det förstås bli väldigt mycket kallare inomhus.

Vi har ca 18-19 grader inne och kanske 15 i källaren...

Ja, vi har flyttat till hus med direktverkande el, men det kommer att bli ändringar till hösten.

Jag är rätt frusen av mig, kör alltid med "Tossor" och en fleecejacka, i soffan drar jag över mig en filt. Men det är det värt för att spara elpengar.

Tidigare bodde vi i lägenhet där det sällan var under 23 grader, blev lite skillnad för oss.

*KL*
Vi har ca 21 grader i bostadsutrymmena (svalare i biutrymmen), hur pass svalt eller varmt det upplevs subjektivt beror litet grann på dels vilken luftfuktighet som råder, dels hur mycket luften rör sig i huset - i sin tur beroende på väder o vind utomhus. Vi har vattenburen uppvärmning med grundvattenvärmepump, och trivseleldar ibland på vintern i braskassett i öppna (nja, halvstängda då ;) ) spisen i vardagsrummet.

Uppvärmningskostnaden är 35-40 kr/kvm/år inklusive varmvatten, då är ungefär halva golvytan "fullt" uppvärmd och halva betydligt svalare.

Bor i lägenhet och har väl ungefär 21-22 grader inomhus. Några grader lägre i sovrummet då jag inte gillar att ha för varmt i rummet när jag sover, kör med termoduntäcken istället :D

Vi har kring 19 grader hemma. Jag tar på mig fleecetröjor och filtar medan barnen tar av sig kläderna och springer nakna...:eek: Å andra sidan hoppar ju inte jag i sängarna eller springer i egengjorda hinderbanor så det är kanske förklaringen!:p

Ren trivseltempratur är för mig ca 21 grader. Vi märker dock stor skillnad på de rum som har golvvärme, där är 19 grader mer än tillräckligt.

Vi har nog 20-21 grader varmt inne, nu när vi har gas. Hade det varmare med oljepanna eftersom gasgrejen inte reglerar som den ska.

Vi har runt 22 grader hemma. Det varierar en eller ett par grader upp eller ner pga väder. Vi har golvvärme (bergvärme) så systemet är ganska trögt. Just nu är det 23,3 grader inne och det är skööönt! :love:

Min sambo som jobbar på miljö och hälsa säger alltid att under 19 grader är olägenhet i bostadsutrymme. Undra vart de får sina normer ifrån och socialstyrelsen säger något annat?

(Nej han är inte hemma ;))

Jag behöver 23-24 grader för att må bra. Nu har vi +22 och jag har stundvis dubbla fleecetröjor och blåa händer.

Det står att under 18 grader är olägenhet i dokumentet som jag länkade till.
Men att de rekommenderar 20–23 °C.

Som hyresvärd så kan man nog överklaga Miljökontorets beslut på 19 °C med hänvisning till det dokumentet.

Vi har 15-16 grader. *brr* Väntar på att dom ska komma och fixa elementen men det lär väl inte hända inom den närmaste framtiden..

Vi brukar ligga på ca 19-20,5 grader. Har satt värmepumpens temperatur på 19 grader, eftersom vi tycker att det är skönt och lagom så. Gillar inte att ha det för varmt när jag lagar mat, dammsuger etc. Ligger jag på soffan vid TVn tar jag gärna på mig en filt. Uppe har vi bara två halvskruttiga element, ett i vardera änden av ovanvåningen, så där ligger temperaturen oftast lite lägre. Men vi vistas ju inte uppe mer än när vi sover, så det är bara bra att det håller sig lite kallare där. Har helst bara 16-18 grader när jag ska sova. Blir det 19 grader eller mer då börjar jag tycka att det är för varmt i sängen :D!

bor i trähus på landet. min del av huset (hyr in mig) är ursprungligen (delvis) garage och inte supertätt överallt.
huset värms upp med bergvärmepump. nu på vintern har det som kallast varit 14-15 grader i sovrummet när jag vaknat på morgonen, vardagsrummet och hallen (tätare) är några grader varmare, men oftast ligger det runt 17-19 grader i hela våningen. helt normalt tycker jag nuförtiden när jag vant mig och går oftast runt i bara linne, dock med raggsockor p fötterna.

förut bodde jag i lgh inne i stan och då ville jag helst ha omkring 22-23 grader.

20-21 grader tycker jag är ganska lagom, men i sovrummet vill nog varken jag eller sambon ha varmare än 18-19 grader.

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 559
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar