Temperatur i stallet?

L

Love_Maya

Hej!

Vilken temperatur ska det vara i stallet nu på vintern?

Alla i stallet tycker att värmefläkten ska vara på nu men blir det inte för varmt då? Fastän det är -5 ute är det kanske 6 grader i stallet när hästarna står inne och andas varmluft + att fläkten som tar in luft är på. Är det då inte varmt att ha värmefläkten på? De brukar ha den på varje natt och då blir det kanske 12-15 grader inne i stallet. Hästarna har tjock vinterpäls eller täcke. Vad tycker ni? Jag har hört att 5-8 grader är en bra temperatur i stallet på vintern. Sen blir det jättefuktigt inne i stallet när värmefläkten är på. Är det bra?

MVH en fundersam ;)

Sv: Temperatur i stallet?

De jag har pratat med, veterinärer då har sagt att en bra temp ligger mellan +4 - +7 grader. Mer varmpälsade hästar kan hålla ha den lägre tempen medan de mera ädlare varianten kanske behöver lite varmare. Men ofta har de en massa täcken på sig, och precis som vi människor mår hästen inte bra när den blir för varm.
Ur hygiensynpunkt med damm etc lär denna temp vara att föredra om jag förstod saken rätt.

okej. Min ridlärare sa samma sak samt en från krafft. Vattnet fryser vid 5 grader enligt dem, haha. Jag har lärt mig i skolan att vattnets fryspunkt ligger vid 0 grader men ja, ja ;) haha. Jag vill inte ha varmare än 8+ inne i stallet i alla fall. Helst bara 5-6 grader. Får väl snacka med dem eller be dem ringa en veterinär och fråga :)

Tack så mycket.

imorse va det 10 + i stallet :bump:

Jag tror faktiskt att hästarna klarar sig tills det sjunker mot nollan me massor med täcken och sånt :D

Så kallt som möjligt utan att vattnet fryser, tycker jag är bra. Förmodligen hästarnaockså. Dålig luft gör mer skada än låg temperatur. Och vem sjutton vill betala onödiga elräkningar?

Hej,

Våra varmluftsfläktar går i stallet när det börjar bli runt - 20 - 25 C. Vi håller alltid runt 5 C i stallet oavsett väder ute. Det känns väldigt bekvämt för hästarna även om en fryslort som jag alltid huttrar ändå!!

Är det - 35 får vi låta vattnet stå på och droppa för att ledningarna inte ska frysa, samt dela på tiden ute för hästarna så de kan hålla stalltemperaturen inne med sin egen värme.

Vi har aldrig fuktigt i vårt stall kan jag ju tillägga.

~Ingrid

Vi har runt 7 grader i stallet på morgonen, men då har vi inte haft många nätter under nollan...
Värmefläkten drar vi bara på när vattnet har frusit, och då inte när hästarna är i stallet.

Hästar far ju inte illa av kylan (..om de inte är rakade då, men då lägger man ju på täcke), utan det är ju blåst och regn de far illa av. Värmefläkt i stallet? Det låter väl lite väl överdrivet. Vi har alltid plusgrader i stallet, om det så är -20 grader. Hästarna håller värmen uppe! :idea:

Jag har alltid haft samma temperatur inne i stallet som ute. I det nya stallet vet jag inte än hur tempen blir invändigt eftersom vi knappt har haft - grader ännu denna vintern

Huvudsaken att inte vattnet fryser tycker jag. Vi har bara precis ett par plusgrader inne i stallet när det är fruset ute. Än så länge har vi inte behövt fundera över fruset vatten i alla fall - det är nästan för varmt i stallet pga den varma vintern.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om att man har värmefläkt i stallet! Det stallet vi hade hästen i förut var lika kallt som ute. Vi hade värmeslingor för vattnet så det frös inte, men om man spillde vatten på golvet så frös det om det var minusgrader i stallet. hästarna mådde bra av att det inte var så varmt! Nu står vår häst i utebox, så det är rätt onödigt med värmefläkt då...., Alltså låt bli värmefläkten. Om det är jobbigt med att vattnet fryser, installera värmeslingor. Jag tror att det kostar mindre el än en värmefläkt.

Hej!

Vilken temperatur ska det vara i stallet nu på vintern?

Alla i stallet tycker att värmefläkten ska vara på nu men blir det inte för varmt då? Fastän det är -5 ute är det kanske 6 grader i stallet när hästarna står inne och andas varmluft + att fläkten som tar in luft är på. Är det då inte varmt att ha värmefläkten på? De brukar ha den på varje natt och då blir det kanske 12-15 grader inne i stallet. Hästarna har tjock vinterpäls eller täcke. Vad tycker ni? Jag har hört att 5-8 grader är en bra temperatur i stallet på vintern. Sen blir det jättefuktigt inne i stallet när värmefläkten är på. Är det bra?

MVH en fundersam ;)

Nej det är inte särskilt bra nej.
Hästens luftrör mår bra av frisk luft. Precis som dina... klarar kalla temperaturer gör de lika bra inne som ute, - minst.
en värmefläkt vispar bara runt och värmer upp redan existerande luft.
det bästa är öppna dörrar/fönster och ordentlig luftcirkulation - även om den är några grader kallare. 15 grader är aldeles för varmt om hästarna står i tjocka täcken och vinterpäls tex tycker jag, - men luftfuktigheten är farligare än själva temperaturen.

Om ni MÅSTE ha någon sorts värme av rädsla för att vattnet fryser - kan ni inte ha en termostat - dvs fläkten går på endast om temperaturen i stallet sjunker under x antal grader?

Låt fläkten vara!!:crazy:

Vi har ca 6-7 grader i stallet när det är runt noll eller ett par minusgrader ute, och en häst svettas t.o.m... (Han är nyinflyttad och har ganska mycket päls, så jag hoppas att han kan acklimatisera sig)

Fläkten startas bara när det är risk att vattnet fryser, så den går oftast bara dagtid när det är kallt. Först när det är riktigt kallt går den på nätterna.

Senast ändrad:

Värmeslingor i eller utanpå vattenledningarna är ett bra tips om man inte vill att vattnet ska frysa.

Våra pållar bor i ett litet stall o skulle nog dö av värmeslag om vi satte in en värmefläkt där..Vi har däremot en vanlig fläkt som gör att det inte blir så fuktigt där inne. Jag tror som de flesta här; hästar mår bra av frisk luft!

Hästarna behöver ingen värme, det är människorna:angel:
Skulle vara för att inte vattnet ska frysa möjligen.

Vårat stall är kall-stall så tyvärr fryser de ju i vattenkrubborna när det är riktigt kallt, men brukar då ge ljummet vatten så att det ska hålla sej lite längre... tyckar personligen själv att det är bra om det inte är för stor skillnad på värmen inne som ute... har dock tjocka täcken jämt... men on de e typ 10+ inne å så ska dom ut i 20-30 grader kallt... oftast blir dom väll förkylda då??? Tjejen jag har häst hos hade alltid vår och höst förkylningar på sina hästar när de stod i varmstall, men när hon flytta hem dem till kallstallet har dom inte vart sjuka en enda gång och de e under 7 år hittills... så ungefär lika kallt inne som ute tyckar jag... :bump:

Värmefläkt - vad är det för något? :angel: Oftast är det ju vi människor som vill ha det varmt i stallet. Tänk på alla hästar som står i uteboxar. Hästarna värmer dessutom upp stallet rätt bra själva. Det enda kruket är när det blir så kallt så vattenkopparna fryser på dagarna när hästarna är ute. Då blir det hinkar istället.

Sen blir det jättefuktigt inne i stallet när värmefläkten är på. Är det bra?
Det låter som om ventilationen inte funkar som den ska om kondensen stannar i stallet. Det går ju inte bara att tillföra värme, luften måste ju också bytas.

Fryser vattnet så är det bättre att isolera ledningarna, ha värmekabel eller ett system där vattnet cirkulerar. Finns lite olika lösningar.

En bra bok som tar upp sånt här (och mycket mera) kan du nog hitta på ditt bibliotek:
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 559
Senast: __sofia__
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 049
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård