Temp. föl

L

lacessere

Har haft en liten sjuk fölunge sedan i början av veckan.
Hosta, snorig, diarré och temp. på 39,2 i måndags. Fick Hippotrim samt Zoolac samma dag, som han får ännu.

Han hostar nu mycket sällan och enbart lindrigt. Diarrén och snorigheten har försvunnit. Nu undrar jag vilken temp. en "normal, frisk" fölunge har ungefär?

Den har inte gått under 38.5 någon gång. Bör jag kontakta vet. igen för mer medicin alternativt annan behandling?

Sv: Temp. föl

Mina två föl har en "normaltemp" på 38,2 - 38,5. Jag skulle inte vara orolig om allt gick åt rätt håll. Men vara uppmärksam, så fölisen inte får mer temp...
Lycka till.

Föl ligger högre i temp en vuxna hästar. Mitt föl hade en normaltemp mellan 38,3-38,6. Nu är hon 1 år och nu har hennes normaltemp "sjunkit" till 37,9-38,3.

Mvh maria

Föl kan ju ha en lite högre temp utan att det är något.
Min unge blev sjuk 11 dygn gammal, han fick kraftig diarré och koliker (vi fick åka akut till Ultuna tillslut i samråd med vet. då vet.behandlingarna på hemmaplan inte hjälpte). På Ultuna konstaterades att han hade för lite antikroppar (fick blodplasma) och att han hade lindrig navelinfektion (han fick gå på hippotrim och penovet ett par veckor).. Dom fick stå där på ultuna ett par dagar och väl hemma så fick jag rådet att ringa dom om tempen gick upp mot 39 grader (tror det var över 38,8 tom).

Så jag vet inte,det är säkert ingen fara med din, men föl är ju ganska känsliga så jag hade nog ringt vet. iaf om jag vore som du, iom att han varit sjuk.. För att slippa oroa mig om inte annat, för det är jag nämligen expert på:crazy:;)

Tack för svaren!

Pratade med veterinären imorse igen, och h*n sa också att tempen på föl var högre normalt sett. Nu ligger min kille stadigt mellan 38,5-38,7 grader och han är mycket pigg. Dock har hostan ej försvunnit helt, så det blir Hippotrim några dagar till.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 054
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 415
Senast: MaRomer
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 085
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 363
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv