Sv: Tellington TTouch
Ja, ja och ja!
Började använda det på min ponny för nåt år sen, ville testa massagen eftersom han hade (har..) problem med diverse kroppsdelar, bl.a. nacken, och att jag ville hjälpa själv också, inte bara massören som masserade honom ibland.
Jag blev helt förbluffad när jag började med cirkelrörelserna (jag stod med Linda TJ's bok i ena handen och andra handen på hästen
)! Bara när jag gjort några få rörelser på ponnyns nacke (när jag började göra rätt, och jag fick testa mellan att massera olika hårt) så såg jag hur min annars så spända (p.g.a att han hade ont) ponny börja hänga med underläppen, han blinkade trött med ögonen och hela han slappnade av. Efter en liten stund stod han med huvudet nästan nere i marken, och med ögonen slutna!
Jag har inte masserat honom lika mycket nu den senaste tiden som jag gjorde förut, men jag tror bara bra om massagen! Eftersom Zorro slappnade av så mycket när jag masserade där han hade ont, så måste det ju göra gott, eller hur?
Men man måste väl ha lite känsla också, så att man kan känna efter vad hästen trivs allra bäst med och inte bara knådar på (i början masserade jag Zorro jättemjukt och försiktigt eftersom han slappnade av mest då, men nu kan jag massera lite hårdare).
Jag masserar även på resten av kroppen, men han tycker allra bäst om att bli masserad i ansiktet och i nacken