Tellington TTouch

Z

Zilver

Såg ett progam där dom använde the Tellington TTouch med otroliga resultat.

Är det någon här som har erfarenhet av the Tellington TTouch?

Är det lika bra som det verkar vara på tv?

Sv: Tellington TTouch

vad är de för något? aldrig hört talas om..

Ja, ja och ja!

Började använda det på min ponny för nåt år sen, ville testa massagen eftersom han hade (har..) problem med diverse kroppsdelar, bl.a. nacken, och att jag ville hjälpa själv också, inte bara massören som masserade honom ibland.
Jag blev helt förbluffad när jag började med cirkelrörelserna (jag stod med Linda TJ's bok i ena handen och andra handen på hästen :p)! Bara när jag gjort några få rörelser på ponnyns nacke (när jag började göra rätt, och jag fick testa mellan att massera olika hårt) så såg jag hur min annars så spända (p.g.a att han hade ont) ponny börja hänga med underläppen, han blinkade trött med ögonen och hela han slappnade av. Efter en liten stund stod han med huvudet nästan nere i marken, och med ögonen slutna!
Jag har inte masserat honom lika mycket nu den senaste tiden som jag gjorde förut, men jag tror bara bra om massagen! Eftersom Zorro slappnade av så mycket när jag masserade där han hade ont, så måste det ju göra gott, eller hur? :laugh:
Men man måste väl ha lite känsla också, så att man kan känna efter vad hästen trivs allra bäst med och inte bara knådar på (i början masserade jag Zorro jättemjukt och försiktigt eftersom han slappnade av mest då, men nu kan jag massera lite hårdare).

Jag masserar även på resten av kroppen, men han tycker allra bäst om att bli masserad i ansiktet och i nacken :D

Det är en "massagemetod" där man huvudsakligen (?) masserar med handen formad som en "djurtass" (enligt Linda i min bok :p) med cirkelformade rörelser i en och en kvarts varv, och sen byter man ställe. Typ :p

Får samma resultat av vettig hantering, vanlig massage och stretchning. Behöver inte köpa en massa böcker eller gå kurser där man kallar massagerörelser för en massa konstiga namn. Åter igen en "metod" som marknadsförs som undergörande, halleluja:eek:

Får samma resultat av vettig hantering, vanlig massage och stretchning. Behöver inte köpa en massa böcker eller gå kurser där man kallar massagerörelser för en massa konstiga namn. Åter igen en "metod" som marknadsförs som undergörande, halleluja:eek:

:bow:
Håller med. Behövs inte en massa dyra böcker. Det som är populärt kännas det pengar på och då produceras en massa böcker, filmer och kurser. Vissa bra andra mindre. Tror man kommer längst om man plockar lite av varje och det man själv känner är bäst och det hästen som individ mår bäst av!

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 391
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 683
Senast: Puffindog
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar