Telefonbedrägeri?

De flesta försäljarsamtal jag får gäller företaget, typ såna som vill sälja tvättmedel och sådär. Först brukar de fråga efter den ekonomiansvarige på företaget, varpå jag meddelar att han är inte hemma. Sedan frågar de i regel om jag är hustrun, vilket jag förnekar (vi är ju faktiskt sambos). Då frågar de om jag kanske är dottern i huset, vilket jag helt ärligt också förnekar. Där nånstans brukar de ge upp. :D

Om det vore så väl ändå..... Tyvärr finns det flertalet oseriösa företag/försäljare som gladeligen skiter i allt vad Nix heter...
Min NIXade mobil är i alla fall helt tyst vad gäller försäljare numera.
Några gånger så behövde jag svara att "Denna telefon är NIXad, jag kör buss och får inte prata i telefonen då så den är NIXad av en anledning".

Också sant. Men de flesta människor svarar ju på ALLT, även på sina privata telefoner. Jag har fortfarande kvar min hemtelefon också (det blev billigare att behålla den än att slopa ;) ) och på den ringer bara mina föräldrar och en bunt telefonförsäljare. Det är kanske därför jag blivit så anti till att svara på okända nummer...

Jag svarar på ALLA nummer. Om det är någon jag inte vill prata med (oftast försäljare), då säger jag tack o hej och lägger på. Förstår inte varför det är så farligt att svara när ett okänt nummer ringer? Jag skulle aldrig någonsin förlåta mig själv om jag hade struntat i att svara på ett hemligt/okänt nummer och det t ex sedan hade visat sig att det var Polisen eller från lasarettet och något hade hänt med en anhörig el dyl. Eller om det är en anhörig som av någon anledning har varit tvungen att låna en telefon.

Jag skulle aldrig någonsin förlåta mig själv om jag hade struntat i att svara på ett hemligt/okänt nummer och det t ex sedan hade visat sig att det var Polisen eller från lasarettet och något hade hänt med en anhörig el dyl. Eller om det är en anhörig som av någon anledning har varit tvungen att låna en telefon.
Ja eller någon förbipasserande som hittat mina hästar ute på vift.

Annars så kan man ju NIXa telefonen så slipper man alla försäljare.

http://nixtelefon.org/
Jag har alltig gillat Nix tills för ett par vecko sedan när DERAS egen försäljare ringer och vill sälja på mig deras tjänst... Fick snällt tala om att nä du är den första FÖRSÄLJAREN som stör mig på min mobil och jag vägrar betala för att slippa er....

Jag svarar på ALLA nummer. Om det är någon jag inte vill prata med (oftast försäljare), då säger jag tack o hej och lägger på. Förstår inte varför det är så farligt att svara när ett okänt nummer ringer? Jag skulle aldrig någonsin förlåta mig själv om jag hade struntat i att svara på ett hemligt/okänt nummer och det t ex sedan hade visat sig att det var Polisen eller från lasarettet och något hade hänt med en anhörig el dyl. Eller om det är en anhörig som av någon anledning har varit tvungen att låna en telefon.

Fast då kan de väl prata in ett meddelande?

Gör folk det? :o det händer ytterst sällan att jag får meddelanden på min svarare faktiskt. Lämnar inga heller för den delen.

Men alla har ju inte telefonsvarare.

Om det är ngt viktigt tar jag för givet att folk lämnar meddelande. Man kan ju inte alltid svara jämt. Jag sitter tex i en del möten på jobbet och då kan man inte svara hela tiden. Det skulle aldrig funka tex på vårt jobb pm man sitter i möte med 15 pers och alla ska svara i telefon hela tiden.

Om det är ngt viktigt tar jag för givet att folk lämnar meddelande. Man kan ju inte alltid svara jämt. Jag sitter tex i en del möten på jobbet och då kan man inte svara hela tiden. Det skulle aldrig funka tex på vårt jobb pm man sitter i möte med 15 pers och alla ska svara i telefon hela tiden.

Men det är ju en helt en annan sak; att man är upptagen. Men att strunta i att svara bara för att man inte kan se eller inte känner igen numret, det är lite konstigt tycker jag.

Men det är ju en helt en annan sak; att man är upptagen. Men att strunta i att svara bara för att man inte kan se eller inte känner igen numret, det är lite konstigt tycker jag.

Jag tycker det är lite samma sak dvs personen svarar inte. Och om ngn inte svarar går man ju lämna meddelande eller rings igen.

Jag tycker det är lite samma sak dvs personen svarar inte. Och om ngn inte svarar går man ju lämna meddelande eller rings igen.

Ja, för den som ringer är det ju samma sak, för den personen vet ju inte att den som man ringer till är lite konstig och bara struntar i att svara... :p

Jag har alltig gillat Nix tills för ett par vecko sedan när DERAS egen försäljare ringer och vill sälja på mig deras tjänst... Fick snällt tala om att nä du är den första FÖRSÄLJAREN som stör mig på min mobil och jag vägrar betala för att slippa er....
Fast den säljaren ringer inte från NIX utan från ett blufföretag, NIX spärrtjänst eller nåt sådant. NIX är en ideell verksamhet och tar inte betalt för sina tjänster och ringer heller inte upp någon.

Fast den säljaren ringer inte från NIX utan från ett blufföretag, NIX spärrtjänst eller nåt sådant. NIX är en ideell verksamhet och tar inte betalt för sina tjänster och ringer heller inte upp någon.

Ja men se där, (Va tvungen att kolla Nix hemsida och där stod det ju faktiskt om det där blufföretaget Nix spärrservice) vilken tur att jag helt sonika sa nej tack......

Jag vart brydd när de ringde eftersom vi haft Nix på hemtelefonen gratis men han sa att de just va för mobiler (en engångsavgift på typ 150 kr) så tänkte inget mer på det. Gissar att de lyckas lura en hel del :confused:

Ja men se där, (Va tvungen att kolla Nix hemsida och där stod det ju faktiskt om det där blufföretaget Nix spärrservice) vilken tur att jag helt sonika sa nej tack......

Jag vart brydd när de ringde eftersom vi haft Nix på hemtelefonen gratis men han sa att de just va för mobiler (en engångsavgift på typ 150 kr) så tänkte inget mer på det. Gissar att de lyckas lura en hel del :confused:
Jo min sambo bland annat...:meh:

Polisen lämnar meddelande med nummer och ringer igen.

Sjukan lämnar också nummer eller ringer igen.

Och mina nära och kära vet att jag inte svarar så de smsar eller lämnar nummer.

Har ponnyerna rymt när jag jobbar kan jag ju ändå inte svara och typ ingen mer än närmsta bonden har mitt nummer och han smsar för han hör dåligt.

Har man inte telefonsvarare får man ju skylla sig själv. Ett dolt nummer är ju svårt att ringa tillbaka till oavsett varför man inte svarade.

Vad är då det underliga i att man svarar eller inte beroende på vad man känner för?

Jag tycker att det är konstigt när man inte svarar på HEMLIGA eller OKÄNDA nummer, bara för att dom är HEMLIGA eller OKÄNDA. Att man inte har lust att svara ibland är ju en helt annan sak.

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 619
Hästmänniskan Vet inte om jag postar tråden rätt, men bara att flytta på den annars. Varnar på engång för långt inlägg och hoppas någon orkar läsa...
2
Svar
37
· Visningar
7 149
Senast: Sannie
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 922
Senast: SusieQ
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama