Telefonbedrägeri?

De mailar om man vill :)

Tom Skatteverket och kronofogden. Och polisen sms:ar.

Javisst, om man uppgett emaildress och inte uppgett telefonnummer. Frågan är om alla vet att myndigheter ringer med dolt nummer? Det kanske man inte tänker på när man uppger kontaktuppgifter.

Mail är väl egentligen inte mer pålitligt än telefonsamtal. Fick ett mail från en handläggare på skattverket för ett par veckor sedan, det var så informellt skrivet att jag inte ens svarade. Det kunde ha varit scam.

Javisst, om man uppgett emaildress och inte uppgett telefonnummer. Frågan är om alla vet att myndigheter ringer med dolt nummer? Det kanske man inte tänker på när man uppger kontaktuppgifter.

Mail är väl egentligen inte mer pålitligt än telefonsamtal. Fick ett mail från en handläggare på skattverket för ett par veckor sedan, det var så informellt skrivet att jag inte ens svarade. Det kunde ha varit scam.

Nu är det oftast inte risken för telefonbedrägeri som gör att jag med fler helst inte svarar när man inte vet vem som ringer. Och då är möjligheten till mail trevligt.

Missade merparten att det rörde sig om en tjänstetelefon?

Kanske borde använda mid av det tänket när jag jobbar. "Jag vill inte svara på okänt nummer förrän jag har googlat det." hur lång tid dröjer det innan chefen ringer och undrar vilken planet jag är på då tro? :p

Jag är inte i tjänst i helgen, men även om jag svarar på ett för mig okänt nr så betyder det inte att jag är intresserad av att prata med okända personer som försöker blåsa mig på pengar och deffenitivt inte när de ringer mitt jobbnr. Mitt privatnr är hemligt och lämnas inte ut till försäljare. :p

Det finns flera appar som visar vem som står på numret när det ringer, då är det lätt att sortera bort försäljare. Den appen jag har säger också till om det är misstänkt "spamsamtal".

Det är inte ovanligt att folk tecknar försäkringar och glömmer av dem. En del tecknas genom jobbet och så byter någon jobb och tror att försäkringen upphör. Så behöver det inte vara. Dock är det nog ovanligt att bli uppringd om detta i förväg så att säga.

Jag avskyr att prata i telefon, gjort sen jag var liten delvis beroende på en konstant fylleringande morbror.

Och extra mycket att prata med folk jag inte känner.

Jag har haft tjänstetelefon, ren pina, den måste man ju svara i...
Är som lil-sis förutom att jag inte haft någon som fylleringt.
Låter barnen svara om jag inte vill :)

Skaffa appen truecaller på mobilen, de blockerar nummer åt dig så du inte ens hör när de ringer, och är det icke blockerade som ringer så står det hur många av truecalleranvändarna (om det är några) som varnar för just det numret.. Jag gillar den appen helt klart och den har besparat mig en massa tid då jag inte behövt svara på en massa nummer och ännu bättre sluppit höra när blockerade försökt ringa/smsa.

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 619
Hästmänniskan Vet inte om jag postar tråden rätt, men bara att flytta på den annars. Varnar på engång för långt inlägg och hoppas någon orkar läsa...
2
Svar
37
· Visningar
7 149
Senast: Sannie
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 922
Senast: SusieQ
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama