Teckenspråk och hund?

giowanna

Trådstartare
Är det någon här som skulle kunna hjälpa mig med att hitta info till ett arbete i min teckenspråkskurs?

Jag vill skriva om teckenspråk och hunden. Det finns ju döva människor som tar hjälp av hunden i sin vardag, och sen finns det döva hundar, som har teckenpråk som kommando.

Alla åsikter/ synpunkter/infp är välkommet!!

My

Sv: Teckenspråk och hund?

Jag har tyvärr ingen info om vart du kan hitta det du söker.

Däremot så tränas min hund i både tal och teckenspråk, eftersom han eller jag fakitks kan förlora hörseln .

Han kan mest baskommandon, som hit , sitt , stanna m.f

Det låter som en smart tanke, om man skulle tappa rösten en dag, vara hes eller så, är det ju toppen!

Tror att det är väldigt svårt att få tag i fakta om detta.

Använder själv väldigt mkt teckenspråk till min hund. Hunden kan både sitt,ligg, stå, vänster, höger, stanna, kom, hopp upp, gå runt, framåt på tecken.

De allra flesta hundar går faktiskt på ägarens kroppspråk istället för på rösten. Det är bara ägaren som tror att hunden bara lyssnar på röst.

Ja, det vet jag, men så är det ju med döva människor oxå, vi, hörande, uttalar ju orden, men det är munrörelsen som de förstår. Kanske dålig jämförelse....

det är inte speciellt svårtatt få tag på folk som vet mer om det här..i sverige har vi flera hörselskadadde förare i Svenska Service och SIgnalhundförbundet

www.assistanshunden.nu kan sätta dig i kontakt med dem(texttelefon el mail)
I USA vet jag också om signalhundar,bla en bekants hund som vbarnar för jordbävningar o arbetar i databranchen med sin husse och lyssnar av (felaktiga) modemsignaler som hunden signalerar på bla...

prova med Deaf Dogs på sökning..

Thina

Teckenspråk funkar jättebra för mig och min hund men röstkommandon är ju bra att ha när hunden inte ser en..Mkt bra att helt ljudlöst kunna kommunicera :love:

Tackar för alla svar!

Har redan varit i kontakt med Service- och signalhundsförbundet, de kunde inte hjälpa mer just med den saken, men ville ha mitt arbete när det är klart :banana:

Ska titta mer på de förslag jag fått här, och väntar på mail från en döv tjej som utbildat sin hund till signalhund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 830
Senast: ildiko
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 060
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 627
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter