MissFideli

Trådstartare
Att man inte vet riktigt hur tecken nedärvs har jag förstått. Men är det genetiskt möjligt att 2 hästar helt utan tecken kan få en häst med tecken?

Sv: Tecken

Japp...du kan ha enfärgade individer som ändå bär med sej sabino anlagen.

Enligt min bok så kan föl födas med sådana minimum tecken för sabino som tex en ljus hov vid födseln...dessa hovar mörknar strax senare till normal färg...men är ett bevis på att hästen är sabino trots allt.

Och eftersom sabinoanlaget inte finns på shetland så kan jag berätta att jag har själv fått ett föl där mamma är mörkbrun utan tecken och pappa brun utan tecken, fölet fick ändå en ganska stor stjärn och en strimma på nosryggen...

Jag vet två mörkbruna travare helt utan tecken som fick en fuxunge med stooor bred bläs. Så, visst går det...

Vi köpte ett hbl, vars föräldrar hade små tecken, typ vit kota, stjärn-i den stilen. Ut kom en hingstunge med stoor bläs och fyra höga strumpor..

Ja, att små tecken kan bli stora vet jag, var bara nyfiken på om 2 helt enfärgade kunde få föl med tecken. Vilken dom uppenbarligen kunde :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min spanieltik är 10 månader gammal och idag såg jag att flera mörka släta fläckar dykt upp på hennes mage, runt könsorganet och upp mot...
Svar
6
· Visningar
1 094
Senast: lennox
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 855
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hur vet man att tiken har slutat löpa? Min tik fick sitt första riktiga löp för 2 veckor sen, hon slutade blöda efter ca 9 dagar och nu...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: LaMagia
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka