Tecken på skottberördhet?

Roxer

Trådstartare
Jag sitter och funderar lite så här på förmiddagen. Vi var på lydnadskurs igår och efter första dressyrpasset så tog instruktören mig åt sidan och sa det att: "Din hund är skottberörd va?!". Varpå jag tyckte att: "Nje, inte vad jag sett". Utan att kommentera det hela vidare sa han då bara att "Ja, du måste ju vara ärlig mot dig själv!".

Jag har därför börjat fundera om jag sett tecken på att Hatjo skulle vara berörd av skott. De sköt smällare här utanför i fredags, han låg lungt kvar och snarkade. Vi brukar promenera i närheten av en skjutbana - han ändrar sig inte i kroppsspråket om det skjuts vad jag kan se. Han har varit med vid älgbanan någon gång i bilen och han sitter och kollar, men inte mer. Vi tittade på en apporteringstävling för några veckor sen och han verkade inte bry sig om startpistolen som användes då heller...

Det Hatjo däremot tycker väldigt illa om (och blir låg av) är om främst män vrålar och skriker. Det ger en tydlig sänkning hos hela hunden. Under den här dressyrkursen är det rätt mycket vrålande på vissa av deltagarna och det ska helst korrigeras med koppelryck, sen ska hundarna "peppas upp" med mycket (ganska hårdhänt) beröm. Hatjo tar inte den här typen av dressyr så bra utan blir rätt avstängd och låg, nästan fjäskig. Jag har därför hållit rätt låg profil under kursens gång och tagit det mesta med en nypa salt.. Dessutom var det löptik (i höglöp) med på kursen igår, så hela planen luktade vääääldigt intressant vilket gjorde att herrn inte hade hela huvudet med sig igår...

Det jag tror föranledde kommentaren om skottberördhet var att Hatjo och jag lyckades stå precis bredvid en av de vrålande deltagarna under något av sittmomenten. Självklart skrek personen bredvid NEJ precis när jag gav ett sittkommando vilket antagligen blev väldigt förvirrat för Hatjo och han satte sig då lite "hukad". Det kan vara det som gör att intruktören tyckte att "han måste vara berörd av höga ljud". Hemma när det skramlar i saker i golvet så kan Hatjo ta ett par steg bort precis när det skramlar för att sen komma fram och kolla vad det var som lät. Jag tycker att det här är knepigt.

Tidigare under kursen har det förekommit "uppflogsövningar" då de slängt saker i luften "plötsligt" och hundarna ska då få ett bryskt stoppkommando för att "överinlära". Hatjo har blivit ganska påverkad av de hårda korrigeringarna då också vilket gett att han stundtals är rätt låg på plan eftersom han förväntar sig att det ska komma flygande saker med en korrigering ("bryskt stopp") som följd (nu när jag skriver börjar jag fundera på vad 17 de egentligen håller på med...). Är det min hund som är mjuk eller är det normalt beteende av en hund? Apocalypsen eller lady_vip - har ni kommentarer på träningen ni som pysslar med fågelhundar?

Vilka tecken ska jag kolla efter för att se om han kan tänkas vara skottberörd? Jag frågade om jag skulle göra något speciellt och fick svaret: "nej, absolut inte". Så... Vad ska jag titta efter för att se om det finns någon sanning i påståendet? Just nu känner jag mig mest förvirrad och osäker på mitt eget omdöme. Dessutom vill jag hitta ny instruktör, för jag tror inte att det här passar oss... Min glada hund tycker inte att det här är kul alls...

Sv: Tecken på skottberördhet?

Jag sitter just nu så här --->> :eek:
För det första, hur kan någon påstå att din hund är skottberörd när det inte ens förekommit skott (som jag förstått det)?
Det finns många hundar som reagerar mer eller mindre starkt på höga röster men är helt oberörda på skott.
Som du beskriver det tycker jag absolut inte det verkar som att han är det minsta skottberörd.
Att sedan som instruktör klämma ur sig något sådant utan att förklara det minsta varifrån han fått det intrycket och sedan säga att du "absolut inte" ska göra något åt saken tycker jag låter mycket märkligt.

I övrigt kan jag säga att, och jag vill påpeka att det är MIN PERSONLIGA åsikt, jag aldrig hade gått kurs som är upplagd på det viset du beskriver. För mig går inte våld och bestraffningar ihop med att få en LYCKLIG lydig hund.

Jag undrar varför du utsätter din hund för detta trots att du ser att han svarar negativt på kursupplägget och hur det utförs?

Det verkar som nagot liknande som den forsta kursen min rottis och jag gick pa ... jag avbrot efter ungefar en fjardedel av kursen nar jag antligen fattade att hon inte madde bra dar.:o Nasta idiot kursledare fattade jag att avbryta kursen efter 3 ganger:angel:

Du gillar inte attityden men tar dit hunden, det skulle vara nog for min rottis att bli jatte lag. Jag skulle hitta en ny kurs.

Min tik är skottberörd och reagerar också på åska och smällare. Om hunden inte reagerar på startpistoler, fyrverkerier och andra höga ljud så skulle jag inte heller utgå ifrån att hunden ÄR skottberörd. Vill du testa så åk till en skjutbana (börja på avstånd) och se hur hunden reagerar. Det viktiga är att du inte sjåpar med hunden om du märker tecken på det för att förvärra, annars ser jag ingen risk med det.

Jag skulle hoppa av kursen direkt. Låter som en synnerligen dålig instruktör och ingen jag skulle vilja sponsra.

Men du, varför i hela världen fortsätter du åka till det där stället? :confused: Det sista du vill är väl att Hatjo konstant ska förknippa träningsplanen med något äckligt (dvs de som skriker och har sig).

Hade jag varit med på någon kurs som var sådär hade jag sagt åt instruktören att jag inte alls är nöjd, förklarat varför och aldrig satt min fot på den träningsplanen igen om den instruktören var där.

Låt fina mr långtunga slippa det där skrikstället.

Just nu känner jag mig mest förvirrad och osäker på mitt eget omdöme. Dessutom vill jag hitta ny instruktör, för jag tror inte att det här passar oss... Min glada hund tycker inte att det här är kul alls...
Lita du på ditt omdöme och gå inte dit igen.

*delvis kl*

Tack! Jag måste ärligt säga att jag inte vet varför jag fortsatt åka dit. Kursen ges i samarbete med rasklubben och jag har ärligt trott att det ska bli bättre. Intruktörerna anses vara mycket kompetenta och båda är jaktprovsdomare - så jag har liksom haft svårt att ta till mig att metoderna är stenålders (mest chock tror jag - dåligt försvar men så är det). Helt ärligt har jag gjort allt halvhjärtat under kursen och det känns såhär i efterhand bra. Apporteringen nöter vi ju med snälla metoder och han tycker att det är kul. Det har vi tragglat så mycket att det börjar sitta. Sitta och hålla, hålla och bära och gripandet (som fö verkar vara det enda som de tycker ska läras in med lek).

Jag var mest ute efter att höra om min magkänsla var helt uppåt väggarna eftersom de andra deltagarna tycker att allt är toppen och jättebra, medan jag tycker att det känns skit. Nu är det spår och vattenträningen kvar, och det är inte så mkt som kan bli knas där, så vi går nog sista gångerna - men jag kommer att göra det hela mycket kursivt så att säga.

Blä. Jag känner mig som en ond matte. Måste nog mejla ordföranden och höra om hon ska ha kurs snart igen - henne trivdes vi mycket bättre med än de här två.

Min tik är skottberörd och reagerar också på åska och smällare. Om hunden inte reagerar på startpistoler, fyrverkerier och andra höga ljud så skulle jag inte heller utgå ifrån att hunden ÄR skottberörd. Vill du testa så åk till en skjutbana (börja på avstånd) och se hur hunden reagerar. Det viktiga är att du inte sjåpar med hunden om du märker tecken på det för att förvärra, annars ser jag ingen risk med det.

Jag skulle hoppa av kursen direkt. Låter som en synnerligen dålig instruktör och ingen jag skulle vilja sponsra.

Vi var ute och traskade i världens åskoväder häromdagen, han hukade lite när blixt och dunder var precis över oss, annars brydde han sig inte. Hm. Smällare sköt de som sagt var utanför oss i fredags och han snarkade glatt vidare, så det verkar ju inte heller vara någon fara. Eller? Jag är rädd att jag är hemmablind...

Åh. Jag hatar det här. Det känns som att det inte finns bra instruktörer inom fågelhundsvärlden? Eller är det bara de jag har stött på som är knasiga?!

Kanske ska tillägga att jag som sagt varit väldigt restriktiv med att ta i mot Hatjo under kursen, vilket renderat i att jag fått rätt mycket kritik för att vara mesig. Jag har inte tagit i mer för det vilket lett till en del frustration från kursledarens sida. ;)

Kände att jag var tvungen att förtydliga det. Likaså har Hatjo satt sig med ett "sitt" under "uppflogsövningarna" utan ryck, men de andra vrålar ju hej vilt på sina vilket blir rätt konstigt.. Suck suck suck.

Annan instruktör måste införskaffas som sagt. Blä.

Har du tränat för Amir? Han ska ju tydligen jobba efter mjuka metoder, jag har hört såpass bra om honom att jag bokat in en priv.lektion till min sambo och vår hund i augusti.
Hoppas att ryktena stämmer :p

Jag har hört en del gott om honom, så det är verkar absolut värt det - men det förutsätter nästan att jag måste fråga runt lite till om vad folk EGENTLIGEN tycker. 1000 kr/timme är ju rätt mkt pengar. Du får rapportera när du varit där. ;)

Ska ner till Tidaholm på träning i höst också - men de vet jag kör med schyssta metoder.

Ingrid och Thomas heter de. Har fältträning under hösten för hugade. Vi brukar köra valpträffarna där. Vi var där förra året och fick bra hjälp, mycket positiv förstärkning.

Måste köpa en pipa också och börja träna in. Det är ju tydligen ett "måste" i fågelhundarnas värld. ;)

Senast ändrad:

Huvudet på spiken. :) Frågan är hur mycket mer vi kan säga innan det blir OT och moderator kommer...

Tyvärr, det är såhär det ser ut i fågelvärlden. Till största delen må jag tillägga.

Negativ förstärkning, koppelryck och hårda korrigeringar fungerar utmärkt på tuffa hundar som ska dresseras inför jakten... eller?

Nej, jag tycker det är tråkigt att det förekommer så mycket hårda tag år 2011. Hoppas, hoppas även fågelhundsfolket börjar titta sig omkring och uppgradera sitt synsätt litegrann.

Jag är långt ifrån någon lull-lull-människa själv, min strävhårige vorsteh är av modell hård - hårdare än man vill ha dem idag, och jag använder ordet "nej" ibland. I övrigt är min hund ett lysande exempel på hur positiv förstärkning fungerar ypperligt även på hårdingar. Apporteringen t.ex., är enbart inlärd med hjälp av klicker, och med lite finjustering skulle han fixa vilket prov som helst.

Låt oss hjälpas åt att få in lite modernt tänk i de gamla korrigeringsrävarna!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
702
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 755
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 138
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka