Detta står att läsa på Hippocampus under frågan
"Hur upptäcker jag om hästen fått fång?"
Svar:
Veterinär Ove Wattle, institutionen för kirurgi och medicin, stordjur vid SLU svarar så här:
Symtom i samband med ett fånganfall:
- Kroppstemperatur, fånghästar har vanligen feber i utvecklingsskedet eller i det direkt akuta skedet
- Ökad värme, i hovvägg och kronrand
- Förstärkt digitalpuls
- Rörelsestörning
Obel grad 1:
Hästen står frekvent och skiftar vikt mellan benen (lyfter hovarna). I skritt ses ej hälta men i trav ses ett kort "styltigt" steg. Under tillfrisknandet ses endast det senare.
Obel grad 2:
Det är lätt att få hästen att skritta men den har en för fång karakteristisk gång (kort, gärna dubbelslående steg). Ett framben kan lyftas utan problem.
Obel grad 3:
Hästen kan motvilligt fås att skritta. Tillåter ogärna att man lyfter ett framben.
Obel grad 4:
Hästen rör sig endast om den tvingas till det.
- Kroppsställning, varierar med antalet affekterade ben. Den klassiska kroppsställningen är när hästen sätter in bakbenen under kroppen för att avlasta frambenen som då placeras något framför bålen.
- Konturstörningar i kronrand och sula (tecken på lägesförändring av hovbenet)
- Visitertångsreaktion kan förekomma vid provokation av området för hovbensspetsen.
-Ödem (svullnad) ända upp till kotan kan förekomma och i grava fall med kraftig ödembildning och lägesförändring kan serumutsvettningar ses i kronranden.
Dessutom kan hästen uppvisa andra symtom beroende på vad som orsakat fånganfallet.
Ett fånganfall börjar med grad 1 men tiden till grad 4 kan vara så kort som timmar.
Diagnosen fång ställs på symtombilden ovan efter uteslutning av differentialdiagnoser. Observera att fång är en diagnos som ställs kliniskt, ej radiologiskt. Röntgen kan dock ibland vara en bra hjälp inför verkning och skoning av en häst som just haft ett akut fånganfall. Hur betydelsefull röntgen är för en bedömning av prognosen är dock oklart. Det är ju hästen som visar hur ont den har.
Min kommentar:
Om jag förstått det hela riktigt så kan det akuta stadiet med feber lätt missas ifall hästen bara genomgår detta under ett par timmars tid.