Tecken på att befintlig läkt senskada gått upp?

Toxid

Trådstartare
Som många här vet så har min häst haft en Gaffelbandsskada senaste året, jag har ställt alla frågor jag kan tänkas komma på till veterinären, utom denna självklara fråga. Hur märker jag om skadan gått upp igen vid bus/spring? Blir det dom klassiska symptomen med svullnad, värme, hälta, smärta vid palpering eller något mildare symptom eftersom att det redan är ett ''traumatiserat'' område?
Sen är det självklart att det är ett nytt UL som avgör, men har funderat på detta ett tag nu, det känns lite dumt att ringa och störa veterinären för en fråga av ren nyfikenhet.

nu har min visserligen senskadan på ytliga böjsenan men där märkte jag direkt när den gått upp igen för hon blev halt, varm, öm och svullen där då :(

nu har min visserligen senskadan på ytliga böjsenan men där märkte jag direkt när den gått upp igen för hon blev halt, varm, öm och svullen där då :(
Vart det lika svullet och ömt som vid första skadetillfället eller något mildare symptom? Och vad tråkigt med din häst, hoppas den repade sig bra efter det!

Första skadetillfället uppvisade hon ingenting av det utan hon fick en galla på bakbenet och fattade fel galopp i ena varvet upprepade gånger. Första kliniken skickade hem mig med fel diagnos vilket inte gjorde skadan bättre, bytte klinik när hon bara blev värre och värre (halt), där hittade de som tur var senskadan.

Första återbesöket är imorgon efter att hon drog upp skadan igen, så vi får hålla tummarna att det ser bra ut :up:

Som många här vet så har min häst haft en Gaffelbandsskada senaste året, jag har ställt alla frågor jag kan tänkas komma på till veterinären, utom denna självklara fråga. Hur märker jag om skadan gått upp igen vid bus/spring? Blir det dom klassiska symptomen med svullnad, värme, hälta, smärta vid palpering eller något mildare symptom eftersom att det redan är ett ''traumatiserat'' område?
Sen är det självklart att det är ett nytt UL som avgör, men har funderat på detta ett tag nu, det känns lite dumt att ringa och störa veterinären för en fråga av ren nyfikenhet.
Det blir synbart utifrån ordinarie symptom särskilt eftersom skadan innebär att hästen för alltid är svagare i senan som en gång skadats . Precis som vid initial senskada kan det bli en minimal blödning eller en större skada som märks direkt .

Jag träffade faktiskt min veterinär igår av en slump, passade på att fråga hen då. Hen sade att det är omöjligt att svara på, det går inte att säga hur ett traumatiserat område reagerar på en ny skada. Det beror på vart skadan sitter, hur det ser ut runt omkring skadan, vilken omfattning skadan är i och varför den gick upp igen.

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 267
Senast: ll.96
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 475
Senast: Robina
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård Ni som haft senskador på era hästar,berätta gärna hur pass allvarligt var det? hur visade dom det? hur långt tid tog det innan dom blev...
2
Svar
34
· Visningar
14 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat