Team Frasvåffla vs Team Äggvåffla - vilket lag hejar ni på?

bettysmatte

Trådstartare
Jag är absolut en äggvåfflaperson har jag förstått. Gillar de lite mer mjuka och matiga våfflorna, och tycker att frasvåfflor lätt blir lite smaklösa och "pappersaktiga" i munnen... Men vad gillar ni bäst :) ?
(Ja, en väldigt onödig tråd, kan tyckas :D )
 
Mormors gamla recept på våfflor med ägg är det bästa för att hålla sig mätt.
Men det finns alltid en frasvåffelmix i skafferiet för att kunna dra ihop en snabb och enkel smet, för att äta något gott där mättnadstiden inte är avgörande.
Så jag är nånstans mitt emellan.
 
Jag är absolut en äggvåfflaperson har jag förstått. Gillar de lite mer mjuka och matiga våfflorna, och tycker att frasvåfflor lätt blir lite smaklösa och "pappersaktiga" i munnen... Men vad gillar ni bäst :) ?
(Ja, en väldigt onödig tråd, kan tyckas :D )
Jag är på Team Fras men jag gör dem ganska ofta med ägg (vispad äggvita). Det viktiga är att ingen gula kommer med för då blir det mer sockerkaka än våffla.

Men å andra sidan är belgisk våffla med jordgubbar och mjukglass himla gott också, så jag kan vara med i det teamet ibland också. Även om det inte riktigt är våfflor de håller på med.
 
Våffla som våffla, serveras den med hallonsylt och grädde är den otroligt god ändå!

Men, våffla utan ägg alltså..? Jag har alltid ägg i våffelsmet, men nog blir de frasiga ändå. Förstår inte riktigt varför det inte skulle vara möjligt. Blir våfflorna inte frasiga brukar det snarare vara för att jag har i för mycket mjöl så att smeten blir för tjock.
 
Våffla som våffla, serveras den med hallonsylt och grädde är den otroligt god ändå!

Men, våffla utan ägg alltså..? Jag har alltid ägg i våffelsmet, men nog blir de frasiga ändå. Förstår inte riktigt varför det inte skulle vara möjligt. Blir våfflorna inte frasiga brukar det snarare vara för att jag har i för mycket mjöl så att smeten blir för tjock.

Misstänker att du aldrig ätit frasig våffla (det är gulan som ändrar konsistensen). :)
 
Jag är absolut en äggvåfflaperson har jag förstått. Gillar de lite mer mjuka och matiga våfflorna, och tycker att frasvåfflor lätt blir lite smaklösa och "pappersaktiga" i munnen... Men vad gillar ni bäst :) ?
(Ja, en väldigt onödig tråd, kan tyckas :D )
Äggvåffla alla gånger!

Speciellt i skidbacken blir jag superbesviken om man får en mini frasvåffla istället för en stor generös äggvåffla :)

Dock hävdar familjen, och de kan ha rätt, att en frasvåffla passar bra med rödlök och gräddfil osv medan äggvåffla passar bättre med grädde och frukt. Men jag tycker ju bäst om grädde o frukt på så :)
 
Det ska helt klart vara våfflor med ägg (hela ägg, men med hårdvispad äggvita) så att de liksom blir fluffiga. De blir liksom lagom frasiga då om man äter dem direkt. Mormors recept = det enda rätta. Pulver fattar jag inte alls vitsen med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 418
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: mamman
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 097
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 734
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp