Tea tree olja

D

Dragonfruit_

Jag har hört ett par gånger nu att det skulle vara farligt för hästar. På vilket sätt? Jag har använt flera olika produkter som inehåller det och jag tycker att dom är jättebra. Är det farligt?

Det är ganska "vanligt" att det ger upphov till allergiska reaktioner. Dessutom tror jag att det inte är bra för dräktiga ston. Jag har för mig att det kan påverka foster.
Någon annan kanske vet mer säkert..

Man skall aldrig använda ren Tea-tree olja direkt på hud, måste alltid vara utspädd. Ren T-T är desinficerande och kan användas att tvätta "prylar" med. Men aldrig direkt hudkontakt. Handla färdigutspädda produkter om du vill använda till din häst. Jag har själv använt mycket T-T till mina hästar, då har det varit sårspray som även innehåller Aloe Vera, flugspray med T-T och en del andra eteriska oljor. Funkar hur bra som helst. Och det bästa med sårsprayen med T-T är att den håller flugorna borta på sommaren. Men självklart kan olika hästar vara allergiska mot olika saker. Använd med försiktighet de första dagarna.

Allergiska reaktioner kan ju uppkomma av en massa saker, tex nässlor som oftast finns i våra hagar.
Så jag menar att man skall vara försiktig i början men om din häst inte reagerar så är det ett jättebra medel som är bakteriedödande, antiseptisk. :)

"Min" ena shettis kan få klåda av vissa glansmedel ibland men det har hon inte fått av glansmedlet med T-T. Jag har även använt en sommarspray och jag haft under manen där hon brukar få svamp på sommaren och det blev genast mkt bättre.

En utav shettisstona brukar ibland klia sig när jag haft på vanligt glansmedel, men det gör hon inte med glansmedel som det är tea trea olja i.

Den har en kraftigt desinficerande effekt o en ganska bra antiinflammatorisk effekt. Problemet är att den väldigt lätt ger kontaktallergi vilket kan ge fula hudskador efter ett tag, när det gäller kontaktallergier så ökar risken ju längre man använder medlet. Har dessutom gett förgiftningar på hund. Svensk veterinärtidning har avrått från all användning på djur.
PL

Jag skickade min mamma till apoteket för att köpa, men där såg dom lite shockerade ut och berättade att det inte var lagligt att sälja den längre, eftersom den var giftig?? :confused:

Jag tror inte den är giftig, men stark är den, och endast för utvortes använding. Jag har hovolja med te tre olja i, den är iaf jättebra.

Vågar man anväda produkterna då? Jag som tycker att dom är så bra. :smirk:

det jag har hört om tea tree oil är att det är mkt farligt om hästen djuret får i sig det på något sätt, exempel slickar eller kliar där man smörjt in. Innan jag visste detta så provade jag tea tree oil lotion (för människor) på en hästs karleder som hade mugg och detta fungerade kanonbra. Det var en mjukgörade lotion med 5% teatreeoil, torkar ut, dödar bakterier och mjukgör samtidigt, men jag har inte använt den mer sedan jag hörde att det var farligt... Däremot grubblar jag på torrschampona man kan köpa från "miracle coat" (har för mig att de heter så), svarta sprayflaskor. Har för mig att de går att köpa i tex börjes, de innehåller tea tree oil???
Sedan såg jag det som skrivits i denna tråd... Är det förbjudet att köpa till människor oxå nu, eller förstod jag fel??

I norge är det förbjudet att sälja tea tree olja. Jag har använt flera av dom där produkterna i svarta flaskorna. Torrchampo, hovolja, sommarspray och glansmedlet. Jag tycker att dom är jättebra och ena ponnyn som annars kan få klåda av vissa glandmedel får inte det med horsewise glansmedlet som oljan finns i.

Sv: Tea tree olja

*kl*

Jag sitter och ska köpa flugspray (internetshopping :)) och tänkte prova sommarspray Miracle http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=k
men ville kolla innehållet mer och hittade denna gamla tråden via google... Hur som helst, hur ställer ni er idag till Tea tree oil? Jag har aldrig hört att det skulle vara farligt? :confused: Och om man köper det i en färdig produkt som är avsedd för hästar får man väl förutsätta att sden är säker? Eller...? Någon som har andra erfarenheter av sommarsprayen? Jag vill helt undvika de helt kemiska varianterna.

Tack för svar!
Hmm, ok. Får väl plocka bort den från min shoppingkorg igen då. Har du något du kan rekommendera som håller ffa knott borta?

Jo, jag har hört att det ska vara bra, men det är ju så förb. giftigt... Känns inte så kul att hälla på sånt starkt medel på en åring.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 221
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 340
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka