Taxiførare som vægrar ta med hundar...

Skjøldur

Trådstartare
Jag sitter på mitt jobb i Oslo och læser Aftenposten.
Dær står det att taxiførare som enligt lag måste ta med blindledarhundar vægrar... Orsak: Dom ær muslimer och enligt deras
religion så ær hundar orena djur. Eftersom den blinde ær -just det blind! Så kan
han inte se vilket reg nr taxin som vægrar ta upp honom
har och klaga hos taxiføretaget. Skulle tro att det hær sker i Sverige
också.
 
Sv: Taxiførare som vægrar ta med hundar...

Jag talar alltid om när jag ringer att jag har hund med, så de kan skicka en kombi. Hör till vanligt hyfs tycker jag. Inte alla som vill ha en hårande hund i baksätet.
Vet nån gång när jag glömde, och taxikillen var superallergisk...
Vi fick åka med ändå, men jag tyckte hemskt synd om killen,
och gav sjukt mycket dricks.
Ser ingen anledning till varför de tvunget skulle behöva ta med, det är ju deras arbetsplats, vill de inte ha med hund oavsett orsak, så får jag respektera det.
De flesta tycker ju bara det är trevligt.
 
Sv: Taxiførare som vægrar ta med hundar...

Jag har för mig att man, enligt lag, aldrig får neka en blind med hund att tex. komma in i en affär. Borde ju vara samma med taxi. Hunden är ett hjälpmedel. Kan ju aldrig tänka mig att man får neka en handikappad med rullstol att åka taxi. Men det är ju klart att man får förbereda taxi-bolaget så de har en anpassad bil.
Tycker det låter som diskriminering...
 
Sv: Taxiførare som vægrar ta med hundar...

ingen aning om hur det där funkar, men jag tycker det är trevligt och en självklarhet att jag uplyser om att jag har hund med när jag åker taxi, precis som att jag sätter mig i djurkupén när sådan finns.
Ja, blindhundar går utöver det "vanliga" när det gäller var hundar får vistas, men vid taxiåkande ringer man ju alltid och beställer, även vid färdtjänst.
Att då upplysa om att man har hunden gör ju att man kan få det service man är berättigad till.
Åker man permobil kan man ju inte bara beställa en bil, man upplyser om att man har en permobil, för att kunna få en anpassad bil.
Jag resonerar väl lite lika med hund.
 
Sv: Taxiførare som vægrar ta med hundar...

när man flyger har jag för mig att blind-/ledarhund flyger gratis, men man måste alltid tala om det vid bokning.
Annan hund kan dock kosta multum.:D
 
Sv: Taxiførare som vægrar ta med hundar...

När min kamrat som är synskadad ska åka taxi, så ringer hon och beställer som alla andra människor OCH upplyser naturligtvis att hon har HUND!! Kan det vara enklare?
 
Sv: Taxiførare som vægrar ta med hundar...

Endast de med sk allergibilar har laglig rætt att neka ta med blindledarhund. Hær i Oslo ær det så att om man ringer efter en taxi så åker man på att betala framkørningsavgift, det slipper man om man tar en taxi vid en taxistolpe. Man kan inte heller bestælla taxi till
en stolpe, utan det ær meningen att man ska stå dær och vænta...
 
Sv: Taxiførare som vægrar ta med hundar...

Men om man redan då talar om att man har hund med, skickar de förhoppningsvis en bil med tillhörande hundälskande chaufför.
Trevligast för alla, dessutom får man ju då en kombi (om man har en större hund) och slipper ha hunden vid fötterna.
 
Sv: Taxiførare som vægrar ta med hundar...

Jag sitter på mitt jobb i Oslo och læser Aftenposten.
Dær står det att taxiførare som enligt lag måste ta med blindledarhundar vægrar... Orsak: Dom ær muslimer och enligt deras
religion så ær hundar orena djur. Eftersom den blinde ær -just det blind! Så kan
han inte se vilket reg nr taxin som vægrar ta upp honom
har och klaga hos taxiføretaget. Skulle tro att det hær sker i Sverige
också.

Alltså om jag förstår det rätt så är det en lag på att man måste ta med blindhundar. Då spelar det ingen som helst roll vad jag har för religösa motsättningar mot det. Norge är väl (i alla fall så vitt jag vet) ett land som inte styrs av religösa lagar. Det är bara att bita i det sura äpplet och ta med hunden eller byta jobb.

Man kan ju inte vara selektiv med vilka lagar man vill följa beroende om det passar en eller inte.

Mvh

Tora
 
Sv: Taxiførare som vægrar ta med hundar...

Många ivandrare har hundskræck...

I Aftenposten stod det inget om det, men jag har diskuterat det med
några som påpekat att det inte bara handlar om att hundar ær orena
djur enligt Koranen, utan att vældigt många invandrare har hundskræck.
Det gæller æven andragenerationens invandrare p g a
dom lær sig av førældrarna. Det ær møjligt att taxichaffisarna hellre
framhåller det religiøsa argumentet. Dom kanske tycker det kænns
løjligt att sæga att dom ær rædda... Det ær ju inte så ovanligt att
mæn´skor som lider av andra fobier førsøker dølja det då dom vet
att dom inte blir førstådda...
Men jag svæljer hellre argumentet rædsla æn en, som jag ser det,
religiøs førdom om hundar! Rædsla væcker sympati.

Lagen om att blindledarhundar har rætt att åka med i alla ikke
allergiker-reserverade bilar har inte ett dugg med religion att gøra,
det fattar du nog Tora!
 
Sv: Taxiførare som vægrar ta med hundar...

Det kan väl ändå inte finnas SÅ många islamfanatiker som kör taxi?
De muslimer jag känner håller inte på med såna där fånigheter, skulle tro att de bara säger det som svepskäl för att de inte har lust att städa bilen..
Håller med om att man självfallet måste säga till att man har hund. Vad gäller framkörningsavgift är det ju sama sak i Sverige, en del tar tom ut det när man vinkar in dem på gatan (morr). Är man blind lär man väl ändå ha färdtjänst så då spelar väl framköring ingen roll?
 
Sv: Taxiførare som vægrar ta med hundar...

"Många ivandrare har hundskræck..."

vad i hela friden baserar du det på??? har du själv hundskräck (med tanke på att du själv är invandrad menar jag)??
Vilka är "invandrarna - var kommer de ifrån??

suck. du borde ju få pris för mest fördomsfulla och okunniga inlägget.

och by the way, ingen av de muslimer jag känner (och har känt) hatar eller är rädda för hundar. bara så du vet.
 
Sv: Taxiførare som vægrar ta med hundar...

Jag upplever också att många invandrare är rädda för hundar. Det tycker jag inte är fördomsfullt att säga... Det innebär inte att jag tror att alla invandrare är rädda för hundar. (Det hade varit fördomsfullt)
Min kompis pojkvän som är från Albanien går helst inte i närheten av varken hennes eller min hund.
Det är väl bara att respektera den rädslan... Men när det gäller blindhundar så får man ju lägga band på sig.
 
Sv: Taxiførare som vægrar ta med hundar...

Min syster går inte nära hundar, för hon är hundrädd.
Hon är svensk.
Alla svenskar är rädda för hundar?

Vad är en invandrare?
Osman, som är född i Sverige, är han invandrare?
Eller har det med hårfärg/hudfärg/religion att göra?

*jag fattar inte*
 
Sv: Taxiførare som vægrar ta med hundar...

:rofl: :rofl: :rofl:
Nu är du ju inne på helt fel spår... Du kan inte hur du än försöker få det till att handla om rasism...

Precis som jag sa så är det inte så att bara för att jag träffat i mitt tycke väldigt många invandrare, då framförallt personer som flyttat hit från albanien, som är rädda för hundar betyder inte det att jag tror att alla invandrare är rädda för hundar.

Men om jag säger till dig att jag upplever att många kineser äter mer ris än oss svenskar, menar du då att jag är fördomsfull? ´
Eller om jag säger att jag upplever att folk från afrika har lättare att bli solbrända?

Vem vet? I albanien använder man kanske inte hundar som husdjur på samma sätt som vi gör i sverige? Jag vet inte...
Det handlar med all säkerhet inte om hudfärg, kanske är det bara slumpen som gjort att jag träffat många invandrare som är rädda för hundar, det är inte omöjligt.

Sen kan jag hålla med dig om att invandrare är ett alldeles för vitt begrepp men det är inte alltid jag går fram till folk och frågar för att ta reda på vilket land de kommer ifrån... därför är det lätt att man generaliserar och säger invandrare, vilket kan vara lite missriktande.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ramlade precis över en diskussion i FB-gruppen "Kan jag ta med hunden tro?" där en del verkade vara högst kränkta över att en del är...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
12 073
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp