Intressanta frågor @Reykur
Det är förstås olika beroende på häst och så, men här kommer mina svar iallafall
Hur lång tid innan er start är ni på tävlingsplatsen?
Ofta behöver man ju vara på plats för incheckning och sånt en viss tid, så då är det ju den tiden som gäller oavsett när jag rider. Annars runt 1,5 h före min start, kanske. Beroende på häst.
Hur lång tid innan lastar ni ur?
Om jag har box/hage lastar jag ur direkt efter incheckning, så typ 1 h 15 min om det är så.
När börjar ni skritta fram?
En halvtimme-45 minuter innan start, men igen, varierar mycket från häst till häst. En sitter jag upp på typ en kvart innan start.
När går ni in på framridningen?
20-30 min innan start med en häst/5-10 min innan start med en annan
Hur lång tid innan lämnar ni framridningen och går till själva tävlingsbanan?
I T8 när de i två grupper före mig rider tölt åt andra hållet. I övriga grenar typ när gruppen före går in på banan.
Då går jag till collecting ring alltså.
Om ni rider två klasser, hur lång tid rider ni fram till andra klassen?
20-25 minuter/5-10 minuter
Lägger till - Andra rutiner som ni har.
Jag lägger alltid upp en noga plan för hela dagen, från lastning till hemresa. Hatar att lämna saker åt slumpen.
Ger ni hästen mat mellan klasserna, grovfoder och/eller kraftfoder?
Jag försöker hålla tiderna så gott det går, så hästen får frukost, lunch och middag rätt tid om det är möjligt. Så ofta blir det frukost när vi kommer fram och lunch mellan klasserna. En häst kan eventuellt få lite extra kraft vid lunch, annars bara grovfoder precis som hemma.
Det är förstås olika beroende på häst och så, men här kommer mina svar iallafall
Hur lång tid innan er start är ni på tävlingsplatsen?
Ofta behöver man ju vara på plats för incheckning och sånt en viss tid, så då är det ju den tiden som gäller oavsett när jag rider. Annars runt 1,5 h före min start, kanske. Beroende på häst.
Hur lång tid innan lastar ni ur?
Om jag har box/hage lastar jag ur direkt efter incheckning, så typ 1 h 15 min om det är så.
När börjar ni skritta fram?
En halvtimme-45 minuter innan start, men igen, varierar mycket från häst till häst. En sitter jag upp på typ en kvart innan start.
När går ni in på framridningen?
20-30 min innan start med en häst/5-10 min innan start med en annan
Hur lång tid innan lämnar ni framridningen och går till själva tävlingsbanan?
I T8 när de i två grupper före mig rider tölt åt andra hållet. I övriga grenar typ när gruppen före går in på banan.
Då går jag till collecting ring alltså.
Om ni rider två klasser, hur lång tid rider ni fram till andra klassen?
20-25 minuter/5-10 minuter
Lägger till - Andra rutiner som ni har.
Jag lägger alltid upp en noga plan för hela dagen, från lastning till hemresa. Hatar att lämna saker åt slumpen.
Ger ni hästen mat mellan klasserna, grovfoder och/eller kraftfoder?
Jag försöker hålla tiderna så gott det går, så hästen får frukost, lunch och middag rätt tid om det är möjligt. Så ofta blir det frukost när vi kommer fram och lunch mellan klasserna. En häst kan eventuellt få lite extra kraft vid lunch, annars bara grovfoder precis som hemma.