Tävlingstråd!

Sv: Tävlingstråd!

Nasi skrev:
Visst är din häst efter Jarp-Stjarna fra Hofsstaðaseli ?:) Isåfall äger jag en helbror till din Alskær ! :banana:

Nja, han är u:JarpStjarna som faktiskt inte heter mer än bara JarpStjarna, hon har inget gårdsnamn alls. Men jag tror att JarpStjarnas mamma däremot heter så (alltså Alskaers mormor), har tyvärr inte passet här så jag kan kolla...

När Alskaers halvbror Bliki från Tjusta (samma mamma) var med i Hingstkatalogen (innan han kastrerades) så skrevs mormoderns gårdsnamn även in på mammas, vilket tyvärr är felaktigt. Jag har frågat någon gång var mamma JarpStjarna kommer ifrån och jag tror att det var Holtsmúla, men tyvärr registrerades hon aldrig så.

Vad kul med en helbror i så fall! Visste inte ens att det fanns en sådan. När är han född? Är han också "från Örvik" eller har han kommit till senare i JarpStjarnas liv? Berätta gärna lite mer on honom, antingen här eller via PM!;)

Så här är det enligt World Fengur:

Alskær från Örviks mor heter IS1985258523 - Jarp-Stjarna fra Hofsstaðaseli och det stoets mor heter i sin tur IS1980258524 - Jarp-Stjarna fra Hofsstaðaseli. Stona heter som ni ser samma sak - det är bara reg.numret som är olika.

Alskærs mamma har följande registrerade avkommor:
SE1990104139 Alskær Örvik (Blup109)
SE1996209586 Glimra Örvik (Blup111)
SE1999109350 Bliki Tjusta (Blup112)
SE2000209807 Elding Tulka (Blup111)

Alskærs mormor har följande registrerade avkommor:
IS1984258522 Snör Hofsstaðaseli (Blup99)
IS1985258523 Jarp-Stjarna Hofsstaðaseli (Blup100)

/Malin, som gillar att kolla upp hästar ;)

Båbbe skrev:
Nja, han är u:JarpStjarna som faktiskt inte heter mer än bara JarpStjarna, hon har inget gårdsnamn alls. Men jag tror att JarpStjarnas mamma däremot heter så (alltså Alskaers mormor), har tyvärr inte passet här så jag kan kolla...

ok, för som Malin skrev i inlägget ovan så kollade jag på worldfengur och hittade några avkommor efter Jarpstjarna, och två av dom var hans helsyskon, Elding och Alaesker. ;)

Vad kul med en helbror i så fall! Visste inte ens att det fanns en sådan. När är han född? Är han också "från Örvik" eller har han kommit till senare i JarpStjarnas liv? Berätta gärna lite mer on honom, antingen här eller via PM!;)

Det är Bliki från Tjusta som jag har, han är 6 (snart 7). Gulbrun vallack :d Vet inte vad jag mer ska säga, lägger in en bild på han istället ;) inte så bra bild kanske, men den är den nyaste :angel:
1871548.jpg

Yeahnny skrev:
Jaa men hur kan han då vara helbror med Alskaer som är e: Svalur? :p

Jaaaahaaaa sorrry (seg i svängarna), då missade jag nog den delen när Göran snackade om att han hade en bror :rofl:

Yeahnny skrev:
För att vara helbror krävs ju samma mamma och pappa... :D

haha, nää, menaru det jenny :devil:

Freyr skrev:
Så här är det enligt World Fengur:

Alskær från Örviks mor heter IS1985258523 - Jarp-Stjarna fra Hofsstaðaseli och det stoets mor heter i sin tur IS1980258524 - Jarp-Stjarna fra Hofsstaðaseli. Stona heter som ni ser samma sak - det är bara reg.numret som är olika.

Alskærs mamma har följande registrerade avkommor:
SE1990104139 Alskær Örvik (Blup109)
SE1996209586 Glimra Örvik (Blup111)
SE1999109350 Bliki Tjusta (Blup112)
SE2000209807 Elding Tulka (Blup111)

Alskærs mormor har följande registrerade avkommor:
IS1984258522 Snör Hofsstaðaseli (Blup99)
IS1985258523 Jarp-Stjarna Hofsstaðaseli (Blup100)

/Malin, som gillar att kolla upp hästar ;)

Har du hittat detta på World Fengur?:confused:

För enligt Alskaers pass så är hans mamma: JarpStjarna SE85202156, men inte heller hennes mamma JarpStjarna fra Hofsstadaseli har det numret (hon har IS69257501 enligt passet)

Men jag har ju hört från ganska säkra källor att både Glimra och Bliki har samma mamma som min häst. Bliki har samma uttryck och samma man som min häst även om Bliki har en helt annan färg så är de lika i utstrålningen...

Bliki är e:Askur från Håkansgården, han är en underbar häst med bättre tölt än Alskaer, men som verkar ha lite samma lynne (jag har inte ridit honom, bara sett honom ridas och hanteras). Bliki är dock lite för stor för mig, fast å andra sidan har han ju betydligt bättre tölt än Alskaer. Halvbröderna har bott på samma gård i flera månader innan "Nasi" köpte honom.

Nasi - det vore kul att hålla kontakten och höra hur det går för er!

Båbbe skrev:
Har du hittat detta på World Fengur?:confused:

För enligt Alskaers pass så är hans mamma: JarpStjarna SE85202156, men inte heller hennes mamma JarpStjarna fra Hofsstadaseli har det numret (hon har IS69257501 enligt passet)

Äsch - jag läste fel (har brytningsfel...) Alskaers mormor JarpStjarna fra Hofsstadaseli har reg nr IS80299125

Vad kul o höra att dom har lite gemensamt ! :) Har du några bilder på din häst som du kan visa ? :banana: Det vore kul att se !

Nasi skrev:
Vad kul o höra att dom har lite gemensamt ! :) Har du några bilder på din häst som du kan visa ? :banana: Det vore kul att se !

Jadå visst har jag det! Men jag är inte så teknisk av mig så jag kan bara skicka via mail. PM:a mig din mailadress så ska jag skicka de bilder jag har på den här datorn!

/Emma

P.S. De är jättesöta ihop, lika kaxiga båda två så de muckar gräl över staketet värre än Alskaer gör med de flesta hingstar... D.S.

Ryttare
Namn: Michaela Fehr (Helst Michis dårå)
Ålder: blir 17 i aug (Young Rider)
Ridit islandshäst hur länge: 3år typ
Tränar för: Jessica "Jexie" Eriksson och ibland andra

Häst (du kan skriva fler om du äger eller har tävlat fler än en häst)
Namn: Ási från Fors
Ålder: 7
Stam: Askur f. Håkansgården - Aska frá Flugumyri
Riden/tävlad hur länge: riden sen 3års ålder, tävlad knappt alls
Bästa gångart: Skritt, pass
Sämsta gångart: Traven

Namn: Gyllir från Sollentuna (Tävlade -05)
Ålder: 12
Stam: Fákur f. Sauðarkróki - Hera f. Haldal
Riden/tävlad hur länge: tävlad sen 6års ålder
Bästa gångart: PASSEN :love:
Sämsta gångart: Trav och skritt tror jag nog
Ägare: Jexie Eriksson

Poäng/tid
Bästa totalpoäng i Lätt fyrgång:4.70 nånting [Ási]
Bästa totalpoäng i Lätt tölt:4.40 nånting tror jag [Ási]
Bästa totalpoäng i V1:/
Bästa totalpoäng i F1: 5.73 har jag för mig.. [Gyllir]
Bästa totalpoäng i T1:/
Bästa totalpoäng i T2:5.43 [Gyllir]
Bästa totalpoäng i PP1: Jex tävlade
Bästa totalpoäng i FS1:/
Bästa tid i P1:Jex
Bästa tid i P2:Jex
Bästa tid i P3:/
Bästa enskilda poäng: 7.5 för passen

Din första tävling
Häst: Ketill f. Ulfsstöðum
Gren: Lätt tölt
Poäng: ingen aning
Bild från första tävlingen (om du har):/

Våren 2006
Mål: Kvala Ási till SM i passgrenarna
Tävlingar: Nationell på strömsholm 16-19juni

Bilder
Jag och "G" på Wången
T2 jag och Gyllir

Övrigt
Vad vill du uppnå med ditt tävlande? - Alltid slå mig själv, ha kul tillsammans med hästen, göra mitt bästa och komma så långt som möjligt..
Övriga kommentarer?

Jepp hittade detta på WF! Kolla in själv, nu kan ju alla SIF-medlemmar få gratis World Fengur! Jag kollade in Svalurs avkommor för att hitta Alskaer, då WF inte tyckte han fanns först.

/Malin

Filippan skrev:
Ryttare
Namn: Filippa Berg
Ålder: 16 snart
Ridit islandshäst hur länge: 5 år
Tränar för: Johan Häggberg och Jenny Göransson

Häst
Namn: Kufl frá Fremri-Víðivöllum
Ålder: 14
Stam: e. Otur 1050 frá Sauðárkróki, ue. Ófeigur 818 frá Hvanneyri
Riden/tävlad hur länge: Riden sen han var sex år, tävlad sen han var typ 8 kanske?
Bästa gångart: Hmm... galopp kanske. Eller skritt!
Sämsta gångart: Ingen är dålig :p

Poäng/tid
Bästa totalpoäng i Lätt fyrgång: 5.53
Bästa totalpoäng i Lätt tölt: Aldrig tävlat!
Bästa totalpoäng i V1: 5.35
Bästa totalpoäng i F1: 5.0
Bästa totalpoäng i T1: 5.80
Bästa totalpoäng i T2: 5.84
Bästa totalpoäng i PP1: Inte tävlat än.
Bästa totalpoäng i FS1: 4.9 :o (tävlat en gång, han fattade fel galopp och skrittade inte :o )
Bästa tid i P1: Ej tävlat.
Bästa tid i P2: Ej tävlat.
Bästa tid i P3: Ej tävlat.
Bästa enskilda poäng: 7.0 för lösa tyglar-momentet i T2.

Din första tävling
Häst: Kurtan
Gren: Lätt fyrgång
Poäng: 5.53
Bild från första tävlingen (om du har): Hehe :o

Våren 2006
Mål: Kvala till SM i F1 och T2 (och kanske PP1)
Tävlingar: Freyfaxi kval, Stormur endagars, Dyggur regional, Járnhestur regional, ev Vallfari nationell o Sleipnir nationell.

Bilder
Kort tölt, fyrgång
Trav, fyrgång
Galopp, fyrgång
Skritt, fyrgång
Trav, fyrgång
T2, första gången vi tävlade det
T2 igen
T2
Långsamt tempo tölt, T2
Galopp, femgång

Övrigt
Vad vill du uppnå med ditt tävlande? Jag vill bli bättre hela tiden och slå mig själv. Långsiktigt vill jag även tävla i landslaget ;)
Övriga kommentarer? Njä :p

Kör hårt,Filippan! Hoppas det går bra för dig och Kurtan, ni kommer säkert med i landslaget en vacker dag så duktiga som ni är!

Freyr skrev:
Jepp hittade detta på WF! Kolla in själv, nu kan ju alla SIF-medlemmar få gratis World Fengur! Jag kollade in Svalurs avkommor för att hitta Alskaer, då WF inte tyckte han fanns först.

/Malin

Jo jag kollade själv också. Konstigt att det som står i passet inte stämmer med vad som står på World Fengur...

Nåja det spelar inte så stor roll för mig - jag ska ju inte avla på honom precis!:D

Ryttare
Namn: Maria Hedberg
Ålder: 19
Ridit islandshäst hur länge: 7 år
Tränar för: Går kurser när jag kan, favoriten är Eyjolfur Isolfsson

Namn: Múninn från Hemmesta (har tävlat och ridit en dos andra också...)
Ålder: f. 1995
Stam: e. Odinn från Kalvsvik u. Móda frá Hrafnkellstödum
Riden/tävlad hur länge: Riden sedan slutet av 2000, efter sin sena kastration. Tävlad sedan 2001.
Bästa gångart: Galopp, traven kommer som god tvåa.
Sämsta gångart: Pass, eftersom han är 4½ gångare :P Annars blir det tölten..

Poäng/tid
Bästa totalpoäng i Lätt fyrgång: 6.43 om ungdomsfyrgång på lag-sm räknas som lätt?
Bästa totalpoäng i Lätt tölt: Kommer inte ihåg
Bästa totalpoäng i V1: 6.07 i final, 5.89 i uttagning
Bästa totalpoäng i F1: Hu. Typ 3 :P Vi har lagt ner det där ;)
Bästa totalpoäng i T1: Runt 5, tror jag. Länge sedan också, vi får se efter den här säsongen om det blir något!
Bästa totalpoäng i T2: 5.53 på lag-sm, 5.30 c:a i vanlig T2 tror jag.
Bästa totalpoäng i PP1: Ej tävlat
Bästa totalpoäng i FS1: 6.33
Bästa tid i P1: Ej
Bästa tid i P2: Ej
Bästa tid i P3: Ej
Bästa enskilda poäng: 8 för galopp och sits

Din första tävling (islandshäst antar jag?)
Häst: Múninn från Hemmesta
Gren: LV och LT (ungdom)
Poäng: Kommer ej ihåg, vann båda iaf :)
Bild från första tävlingen (om du har):

Våren 2006
Mål: Kval till SM och isf bättre resultat än förra året (klart man hoppas lite på att slinka in i en B-final eller så.... och dressyren tror jag kan bli bra...)
Tävlingar: Vesturs kval 7-9 april, VSM, Djarfur Open, kanske något på Margaretehof och förhoppningsvis SM. Längre har jag inte tänkt ännu

Bilder
Lägg in lite tävlingsbilder! Obs! Länka så det inte blir för tungt för modemanvändare.

http://i21.photobucket.com/albums/b267/Immunity_Speedway/e488f2a1.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b267/Immunity_Speedway/cc68bc4b.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b267/Immunity_Speedway/04045566.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b267/Immunity_Speedway/accee6bf.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b267/Immunity_Speedway/muninn.jpg

Övrigt
Vad vill du uppnå med ditt tävlande? Med Múninn så är målet egentligen uppnåt flera gånger om... att han ska sköta sig och visa sig från sin bästa sida :) Med mitt tävlande i allmänhet är målet alldeles för högt för att jag ska våga prata om det ;)
Övriga kommentarer?

Ryttare
Namn: Josefin Bossel-Eriksson
Ålder: 19
Ridit islandshäst hur länge: Ca 8 år, vanlig innan det också
Tränar för: Ingen just nu..

Namn: Trum från Skarpvärn, Keilir från Färnäs (som jag ridit in själv=)
Ålder: Trum 13, Keilir 6
Stam: Trum e: Thytur fra Glaesibae ee: Svalur u: Harpa fra Hafnarfirdi. Keilir e: Fakur från Hästeryd u: Katla fra Midfelli
Riden/tävlad hur länge: Båda ridna sedan dom var fyra typ. Trum tävlad till och från sedan 1999, Keilir tävlad en gång förra hösten.
Bästa gångart: Trum: skritt, ökad tölt. Keilir: galopp
Sämsta gångart: Trum: korta tempot. Keilir: skritt

Poäng/tid
Bästa totalpoäng i Lätt fyrgång: 5,5 (Keilir)
Bästa totalpoäng i Lätt tölt: 5,3 (Keilir)
Bästa totalpoäng i V1: 5,43 (Trum)
Bästa totalpoäng i F1: 3,17 (Teitur)
Bästa totalpoäng i T1: 5,33 (Trum)
Bästa totalpoäng i T2: Aldrig tävlat
Bästa totalpoäng i PP1: Aldrig tävlat
Bästa totalpoäng i FS1: Aldrig tävlat
Bästa tid i P1: Aldrig tävlat
Bästa tid i P2: Aldrig tävlat
Bästa tid i P3: Aldrig tävlat
Bästa enskilda poäng: 7 för skritt

Din första tävling
Häst: Börkur fra Leirulaek
Gren: LV
Poäng: 4,7 eller nåt
Bild från första tävlingen (om du har):

Våren 2006
Mål: Att få en bra känsla tillsammans med hästen och slå vårt eget rekord. Att tävla mot oss själva.
Tävlingar: Inte planerat fullt ut men första blir iaf Stenbjars kval 14 April.

Bilder
Lägg in lite tävlingsbilder! Obs! Länka så det inte blir för tungt för modemanvändare.

Övrigt
Vad vill du uppnå med ditt tävlande? En härlig känsla tillsammans med hästen. Min dröm är att kunna rida så att hästen går lika bra som den gör hemma. Hoppas att jag kommer att lyckas.
Övriga kommentarer?

imorgon ska ja tävla:) första gången för min pålle, å andra gången för mig, är jättttttte nervös:D
Så imorgon kanske de kommer lite bilder:d

_belliisen_ skrev:
imorgon ska ja tävla:) första gången för min pålle, å andra gången för mig, är jättttttte nervös:D
Så imorgon kanske de kommer lite bilder:d

Hoppas att det gick bra på tävlingen!:)

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag är rätt så ny med islandshästar och älskar att tävla. Kan man tävla med islandshästar i vilken tävling som helst? Finns det...
Svar
5
· Visningar
2 708
H
Islandshäst Ni måste hjälpa mig! Jag är totalt förvirrad alltså. Är ju inte sådär jätteinsatt i allt med isistävlingar. I sommar tänkte däremot jag...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: HanSomFlyger
·
S
Islandshäst Är sämst på förkortningar av islandsgrenar med risk för att låta korkad vad betyder följande [altså vilken gren står varje förkortning...
2
Svar
25
· Visningar
2 626
Senast: Michis
·
B
Islandshäst Åhh hjälp! Ska försöka ge mig ut på tävlingsbanan för första gången någonsin i år. Har planerat att debutera på Stormur endagars i...
Svar
10
· Visningar
1 301
Senast: josse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka