Tävlingstråd september 2011

Sv: Tävlingstråd september 2011

Jo det finns ju fördelar med att bestämma själv, plus att min ridfröken faktiskt tycker att jag ska testa. Jag är inte så rädd att misslyckas heller, vad är det värsta som kan hända liksom? Vi får dåliga poäng och domaren lider.. Dåliga poäng har vi fått förr och domaren har betalt ;) så inget av det känns som en rikskatastrof. Robban kan inte läsa protokoll så han lär inte lida (mer än vanligt) av om jag rider dåligt.

GILLAKNAPP !!! (så tänker jag med ;) ) :D

Jo det finns ju fördelar med att bestämma själv, plus att min ridfröken faktiskt tycker att jag ska testa. Jag är inte så rädd att misslyckas heller, vad är det värsta som kan hända liksom? Vi får dåliga poäng och domaren lider.. Dåliga poäng har vi fått förr och domaren har betalt ;) så inget av det känns som en rikskatastrof. Robban kan inte läsa protokoll så han lär inte lida (mer än vanligt) av om jag rider dåligt.

Bra inställning, och den bästa argumentationen för den, jag någonsin läst :idea: :bow:

Hahaha, så sant som det är sagt! :bow: Ska komma ihåg denna übersköna kommentar när jag ska peppa folk nästa gång o inge lite förtroende! Alldeles underbar inställning

Senast ändrad:

KL

Första kvalet klart på ungponnychampionatet i Falkenberg! Klassen var LA för ungponny och vi red ihop hela 78,4% och tog en tredjeplacering. Därmed taggar vi final imorgon och då ska vi rida så det ryker! Med tanke på att jag ridit hästen i endast 2,5 vecka kan jag inte vara annat än helnöjd trots att det saknades mycket inne på banan. Men vi visar förhoppningsvis den kvalitén imorgon!

*KL

Jag är väl lätt sämst och på lägst nivå här, men eftersom jag tävlade på min ridskola igår så rapporterar jag här i alla fall, hoppas ingen mår dåligt av det ;)

Red självklart Ninya:love: i LC:1, fram till galoppen kändes det riktigt bra för att vara jag, sen blev det alldeless för mycket energi från hästens håll så resten av travdelarna i programmet var ju inte så imponerande. Samma sak med halterna. Men totalt sett förbättring mot senast, måste framför allt lära mig att räta upp mig ordentligt!

Slutade som delad etta på 60,74 % av fyra ekipage, andra ettan var min ridlärares egen dotter som rider betydligt bättre än mig (dock jobbigare häst) så jag är ändå rätt stolt över att få samma resultat, trots att procenten inte var vidare hög.

Var är gilla-knappen när man vill ha den?!
Grattis o lycka till!

Tack!!

Vi tog till oss kritiken från igår och visade idag mer energi, elastisitet och uttryck! Detta resulterade i smått otroliga 80,6% i LA för ungponny! Totalt blev det brons och därmed tredje bästa 6-åringen i Sverige, hurra! Han fick suverän kritik och bedömdes vara en ponny för framtida mästerskap.

Jag är för dagen stolt ryttare och avundas ponnyns 13-åriga ägare som har framtiden för sig när det är dags att själv sitta upp i sadeln!

Bilder kommer tror jag!

Senast ändrad:

kl

näe, det var ingen bra uppladdning att vara sjuk och sen tävla :p
i MSVC:2 fick vi ihop 61% efter några riktigt fula missar, typ galopp i travdelen, mögiga bakdelsvändningar (en tyckte jag, båda tyckte domaren), fel fattning i enkla bytet och lixom trassel efter det samt en för sen och får dålig upptagning efter sista ökade galoppen (vi hann typ IGENOM hörnet). och allt det berodde på att hästen var neeervööös, det händer så sällan så jag glömmer av att han blir så känslig helt plötsligt.

i nästa klass hade vi flyttat fram starten så vi skulle slippa vara där bort hela dagen. red inte fram så länge men han var bättre, allt kändes faktiskt bra. travdelen är jag RIKTIGT nöjd med, även fast vi bara fick 6or och några (i mitt tycke oförtjänta) 5or. i galoppen precis vid första bytet så missförstår han mig när jag ska lägga byteshjälpen (jag kan ha problem med det och speciellt om jag inte riktigt har "perfekt känsla" om ni förstår hur jag menar), och när vi får sådana missförstånd brukar han byta med SJUKLIGT mycket gest fram och bak, men han snubblar och domaren tyckte att han slog mot skänkeln, jag var lycklig att vi inte drattade på näsan! galopperade lite och klappade, men sen satt bara ett av fyra byten och det köper jag att det drar ner. men övriga programmet var inte dåligt! så jag vet inte riktigt, slutade på 58% (och hamnade precis i mitten).
jag tror att detta faktiskt berodde lite på att vi inte fick honom att kissa, han var sjukt kissnödig men fick aldrig ro att kissa innan MSVB, efteråt gick vi ut på gräset (kunde ju ha gjort det innan) och då kissade han floder.

så summa summarum: vi ramlade inte = glad Sara! vågar även lita på min känsla ang vad som var bra eller inte efter att ha tittat på filmerna, oavsett vad domaren nu tyckte! ;) slutorna behöver vi alltid jobba på (men de funkar hemma och på framridning nu) däremot är jag nöjd med öppnorna på banan!

kl

Jag och min lilla islänning debuterade på dressyrbanan i lördags i en LC:2. Tycker hon skötte sig fruktansvärt bra och slutade på 62,9%. Vi hade samma poäng som tvåan, men hon hade 2p mer på AI så vi blev oplacerade.
Hade inte Silvia stannat för att bajsa så hade vi haft placering;)
Det var andra gången hon åkte iväg hemifrån och vi red. Men hon är en riktig klippa. Hon bryr sig inte alls om saker runtomkring. Hon dog inne i ridhuset dock så jag fick rida som en galning, men det syntes uppenbarligen inte lika bra som det kändes:D Domaren var efteråt mycket positiv, och det här kan nog bli riktigt bra med lite mer styrka.

32736145.jpg

32736144.jpg

Mycket bra resultat, strort grattis!! :banana: Jättekul att han utvecklats så fint och kunnat matcha förra årets resultat! :D
Ser fram emot bilder!

Wow vilken häftig mörk skimmelfärg, är det vanligt på islänningar? Det kan det väl inte vara va?

KL

Var iväg i helgen igen och red två klasser, LB:1 och LA:1, men hade inte alls några höga förväntningar då han stegrade sig när han skulle in på banan och fick ha hjälp av två funktionärer för att få in honom förra veckan. Tittig som han är kunde han inte gå förbi domaren utan stannade och hoppade ett antal gånger. Poängen var verkligen från hela bedömningsskalan, allt mellan 2 och 7, eller om det till och med var 2 och 8 och en procent därefter, trots så spänd häst. Katastrof ritt och framåtbjudningen saknades verkligen. Dock har han inte varit ute sedan i juni, så han vänjer sig rättså fort.

I söndags gick det betydligt bättre! Riktigt seeg tävling, räknat med 6 min/ekipage vilket skulle göra att jag skulle rida kring 12,30 första klassen och 15.30 andra, så vi var där kring elva. 4 klasser anordnades (runt 80 starter) och jag skulle rida de två sista.

Framridningen blev något för lång, men hade ett härligt go i honom och han verkade riktigt glad. Bockade mig till och med ur sadeln ett par gånger under framridningen, av glädje då öronen var spetsade framåt samtidigt som han gnäggade. Dock tyckte han att han kunde bäst själv, men valde att inte ta bort det då jag ville att han skulle gå in med lite självförtroende på banan. Runt 15.40 red jag min första start, efter något för lång framridning men trots att han var något trött inne på banan kände jag en sådan härlig energi i honom. Tyvärr spände han sig ganska mycket inne på banan och tog korta, snabbare steg i traven, så längningarna var rättså obefintliga. Tappade schwungen i traven, och blev för framtung i galoppen, vilket han blir när han är spänd och det kostade en del..

Ritten i sig var väl inte så märkvärdig, men jag hade energi inne på banan! Helt underbart, men tyvärr fick jag en del onödiga missar som kostade en del, taktinslag i skritten, för tidig fattning bland annat. Mycket trevliga kommentarer i protokollet, där det stod att det var en trevlig uppvisning på en välriden ponny med härlig energi. Behöver mer schwung i traven och travlängningar måste vi träna på. Kom precis utanför placering.

LAn reds kl 18.30 och han var trött och vi båda hade tappat fokus, så kom i mitten av startfältet.

Ett tips till nästa gång räkna med 8min/start. Det brukar dessutom vara en del pauser. Vad var det för tävling utan fasta starttider?

Det går knappt att koncentrera sig på din ritt för jag bara ser den helt ljuvliga svansen:love:!! Har gammal är hon nu och hur hög är hon? Rider du henne på islandsvis med andra gångarter också?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvart i åtta i morse, när jag precis somnat om efter M's besök och en värknatt utan sömn, ringde arbetsförmedlingen. De fick besed från...
Svar
17
· Visningar
1 303
Senast: Shaggy
·
Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
6 7 8
Svar
146
· Visningar
10 279
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Ibland gör man ju vänner, kollegor, en familjemedlem eller främling glad. Det kan ju vara medvetet eller omedvetet, men oavsett blir man...
Svar
3
· Visningar
208
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka