Tävlingstermin 2008

Sv: Tävlingstermin 2008

Har alltid försökt ( men kanske inte lyckats / haft tid ) att bygga MsvB lika tekniskt som CNC*.

Japp, håller med dig (men långt ifrån alla bygger så... speciellt söderöver :angel:)

Har aldrig förstått vitsen med att lura ryttarna att de rider medelsvår..:cool: när de i själva verket bara rider en förhöjd lätt

Nu har vi rattat fram och tillbaka med försommar tävlingen, flyttade ju fram en helg för att inte kollidera med SM och då visade det sig att de flyttat Leksand till samma helg (stenkoll på geografin ;))

Efter koll med Strömsholm vilka dagar dom har vilken diciplin har vi beslutat oss för att lägga ponny 7 juni och ridhäst 8 juni

Jag fick höra att Mariestad inte ska ha några FT i år???
Iaf vad jag fick till svar när jag frågade ang Illuster cup, att det är inte klart vart omg ska gå för att Mariestad inte ska ha några?
Nån som vet nått?

Iaf vad jag fick till svar när jag frågade ang Illuster cup, att det är inte klart vart omg ska gå för att Mariestad inte ska ha några?
Nån som vet nått?

Ja, vi har hört detsamma men vet inget till 100%.

I vilket fall står det på Ljuslingsbackens hemsida att de planerar FT den 5 juli så min gissning är att omg. 1 blir i Tranemo och omg 2 nån annanstans(!), kanske Trollhättan? och omg 3 på Ljuslingsbacken.

Japp omg 1 blir Tranemo och omg 3 ljuslingsbacken, men i thn kunde dom inte ha för dom har ingen bana för ponnysarna eller nått sånt, så som jag fattade så letar dom arrangör utanför distriktet nu:cool:

Nån som vet nått?

Det låter ju riktigt trist, det var riktigt trevliga tävlingar där i maj i fjol..

Sv: Gissa tävlingsplatsen

Men det är jag som dömer:d och det duger inte med en stockholmsförort som svar vi har ju faktiskt 6 tävlingsplatser i stockholm med omnejd:cool: Så Prins_Rollo svarade helt rätt:bow:

Ja, och tänk! alla sex har tävling samma vecka i september :devil:

Nån som vet om Qvinnersta tänker ha nån tävling i år? Dom saknas ju ännu på terminen (som ju annars verkar rätt komplett här uppe nu)

Ja, och tänk! alla sex har tävling samma vecka i september :devil:

Det var något nytt att alla sex har tävling samma vecka??!! :confused:
Det är 4 Sthlmsklubbar som har anmält tävlingar för 2008 och dom ligger veckorna efter varandra, vilket inte heller är bra.
Det är en tävlingshelg som har två tävlingar samtidigt MEN jag tror nog att det inte är samma ryttare/ekipage som vill åka på bägge. För den ena är 90, 100 för häst och några ponnyklasser, den andra är en internationell CCI* och kanske en CNC**.

Det är en tävlingshelg som har två tävlingar samtidigt MEN jag tror nog att det inte är samma ryttare/ekipage som vill åka på bägge. För den ena är 90, 100 för häst och några ponnyklasser, den andra är en internationell CCI* och kanske en CNC**.

Nähä.. det är ju jätteovanligt att man har påläggskalvar.:mad: Det är skrämmande när man resonerar att det inte är samma ryttare tycker jag. Tävlingstillfällena är få ändå. :devil:

Det var något nytt att alla sex har tävling samma vecka??!! :confused:
Det är 4 Sthlmsklubbar som har anmält tävlingar för 2008 och dom ligger veckorna efter varandra, vilket inte heller är bra.

Nu var det ju lite tillspetsat med samma vecka... (jag skrev inte samma helg).
Men med samma definition på vecka som förbundet kör så (TR kommer under va 7 :devil:) så blir det nästan så
Räknas inte Nyköping till Stockholm? i fälttävlansvärlden borde det väl det :angel:

Nä ärligt 08:or hur kan ni acceptera att alla era tävlingar är ihopaklumpade inom en mycket kort period... det är ju helidiotiskt :mad:
Det kommer säkert starter till alla tävlingarna men ni kväver intresset för att börja med fälttävlan i er region :mad:

Jag tänkte då kanske lite snabbt och med tanke på stockholmsområdet med klubbar som håller på eller har haft fälttävlan. Ska vi vara så petiga :devil: så har vi inom sthlmsområdet 7 klubbar som har arrangerat fältävlan under dom senaste 3 åren. Ska vi sen räkna med uppland och södermanland så blir det ju 10 klubbar.

Sen är frågan vart man ska dra gränsen för "hur nära" en tävlingsplats får vara en annan och ändå ha tävling samma helg.
Som Idasagare skriver så visst finns det ryttare som har påläggskalvar men även här undrar jag vart man ska dra "gränsen" för närliggande tävlingsplatser som inte får/bör ha tävlingar samtidigt eller nära inpå.
Svaren man får beror ofta på vem man frågar oavsett om man frågar en arrangör eller ryttare.
Jag har suttit med på många arrangörsmöten där den frågan har stötts och blötts utan att man egentligen har kommit närmare någon lösning.
Sen är frågan vem ska i så fall flytta om nu ett sådant scenario skulle uppstå att det skulle vara "förbjudet" för närliggande klubbar att ha tävlingar vid samma tidpunkt. En del klubbar har andra tävlingar som man måste ta hänsyn till och andra har markägare eller andra arrangemang att ta hänsym till.
Visst jag är absolut med på att det INTE är bra när tävlingar krockar så som dom gör men ibland så måste man "gilla läget".

Sen vet jag av egen erfarenhet att vissa anser att en viss helg är deras helg. Sen kan det något år finnas saker som gör att den sedan tidigare år aktuella helgen inte är den bästa. Då kanske en annan klubb "tar" den helgen. Vilken klubb ska då ha "första tjing" på den aktuella helgen???? (Detta är ett faktiskt scenario).

Men som Bettibets undrar hur länge 08:orna ska tåla att alla tävlingar ligger samtidigt. Ja det får vi se men sen får man se det så att kanske bättre med tävlingar nära inpå varandra än inga tävlingar alls, för får klubbarna inte ha "när dom vill" så kan det ju även bli så att det inte blir några tävlingar alls hos den klubben, vad är bäst då?

Vi har här uppe (ja jag vet du finns längre upp Bettibets) inte samma förhållanden som dom har längre söderut när det gäller möjlighet att ha tävlingar. Våran "tid" är kortare och sen så finns det då även andra saker som gör att en tävling tidigare på året är svårare att genomföra. Botkyrka hade för många år sedan alltid en fälttävlan på våren men då det ofta var problem med underlaget på banan så var det inget "bra" arrangemang, därför beslöts det att man skulle ha fälttävlan på hösten istället.
Sen finns det även andra "orsaker" som jag inte vill nämna här, för att undvika "dumma" kommentarer och liknande, men som även jag har svårt att acceptera som godtagbara anledningar för att inte ha tävlingar under en viss period på året.

Jag är mkt medveten om problemet att lägga tävlingsterminen. Jag vet, från båda sidor så jag vill påstå att det inte blir bättre om inte ngn tar tag i det. Om en klubb hotar sluta så låt den sluta. Det har blivit alldeles för mkt av den saken. Trots allt så brukar en ft gå med plus och mer än en klubb behöver tävlingarna för att kunna driva anläggningarna. :devil:

En sak som påverkar är att i en del klubbar är det ingen aktiv med i arrangemanget. Då blir det lätt fel.

Men oavsett att det finns annat som påverkar MÅSTE vi som lägger pengarna i sporten ha rätt att tjata om att det INTE ska bli kollisioner. Egentligen kan jag tycka att det är endast är ok med kollisioner av deb/lätt om det är mkt långa avstånd. :mad:

Att lägga en deb/lätt samtidigt som en Int är förödande för sporten. Både för att det ryttare som vill tävla på båda men även för att våra ryttare som rider deb/lätt behöver vara på den Int för att se och lära! Vi missar massor för att vi planerar som krattor. :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Håller med om det mesta som sagts om 08- tävlingarna. Bara att hoppas ngn tar sitt förnuft tillfånga och ändrar datum för sina tävlingar :smirk:. Kan bara säga att det kommer bli problem med funktionärer då klubbarna brukar hjälpas åt. Själv vet jag vilken klubb jag kommer att prioritera :cool:

Att lägga en deb/lätt samtidigt som en Int är förödande för sporten. Både för att det ryttare som vill tävla på båda men även för att våra ryttare som rider deb/lätt behöver vara på den Int för att se och lära! Vi missar massor för att vi planerar som krattor. :eek:

:bow: :bow: Kan bara hålla med om detta kloka resonemang! Inte bara viktigt att träna och tävla själv från hästryggen, utan även titta och lära av andra från marken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka