Sv: Gissa tävlingsplatsen
Jag tänkte då kanske lite snabbt och med tanke på stockholmsområdet med klubbar som håller på eller har haft fälttävlan. Ska vi vara så petiga
så har vi inom sthlmsområdet 7 klubbar som har arrangerat fältävlan under dom senaste 3 åren. Ska vi sen räkna med uppland och södermanland så blir det ju 10 klubbar.
Sen är frågan vart man ska dra gränsen för "hur nära" en tävlingsplats får vara en annan och ändå ha tävling samma helg.
Som Idasagare skriver så visst finns det ryttare som har påläggskalvar men även här undrar jag vart man ska dra "gränsen" för närliggande tävlingsplatser som inte får/bör ha tävlingar samtidigt eller nära inpå.
Svaren man får beror ofta på vem man frågar oavsett om man frågar en arrangör eller ryttare.
Jag har suttit med på många arrangörsmöten där den frågan har stötts och blötts utan att man egentligen har kommit närmare någon lösning.
Sen är frågan vem ska i så fall flytta om nu ett sådant scenario skulle uppstå att det skulle vara "förbjudet" för närliggande klubbar att ha tävlingar vid samma tidpunkt. En del klubbar har andra tävlingar som man måste ta hänsyn till och andra har markägare eller andra arrangemang att ta hänsym till.
Visst jag är absolut med på att det INTE är bra när tävlingar krockar så som dom gör men ibland så måste man "gilla läget".
Sen vet jag av egen erfarenhet att vissa anser att en viss helg är deras helg. Sen kan det något år finnas saker som gör att den sedan tidigare år aktuella helgen inte är den bästa. Då kanske en annan klubb "tar" den helgen. Vilken klubb ska då ha "första tjing" på den aktuella helgen???? (Detta är ett faktiskt scenario).
Men som Bettibets undrar hur länge 08
rna ska tåla att alla tävlingar ligger samtidigt. Ja det får vi se men sen får man se det så att kanske bättre med tävlingar nära inpå varandra än inga tävlingar alls, för får klubbarna inte ha "när dom vill" så kan det ju även bli så att det inte blir några tävlingar alls hos den klubben, vad är bäst då?
Vi har här uppe (ja jag vet du finns längre upp Bettibets) inte samma förhållanden som dom har längre söderut när det gäller möjlighet att ha tävlingar. Våran "tid" är kortare och sen så finns det då även andra saker som gör att en tävling tidigare på året är svårare att genomföra. Botkyrka hade för många år sedan alltid en fälttävlan på våren men då det ofta var problem med underlaget på banan så var det inget "bra" arrangemang, därför beslöts det att man skulle ha fälttävlan på hösten istället.
Sen finns det även andra "orsaker" som jag inte vill nämna här, för att undvika "dumma" kommentarer och liknande, men som även jag har svårt att acceptera som godtagbara anledningar för att inte ha tävlingar under en viss period på året.