Tävlingsnerver

Sv: Tävlingsnerver

Japp, har ni såna? Jag blir svimfärdig av tanken på att anmäla mig till en tävling, så, hur ska själva tävlingen gå?

Hur gör ni som blir nervösa? Har det släppt ju mer ni tävlat? Har det blivit värre?

Typ, hjälp!!

Med min förra hund var jag lagom nervös (lapsk vallhund), han unde ge allt och hamna på förstaplatsen likaväl som att titta åt ett annat håll och säga "Nä, inte nu...".

När jag skaffade nuvarande mallen så var jag inte särskilt nervös alls fram tills domarna kom fram och jag skulle släppa på honom på spåret. Jag kunde inte förmå mig att kliva fram till skylten (där spåret startar), utan fick ge ALLT för att kunna ta ett steg fram. Vi fick 9-9 på spåret så jag behövde ju inte vara nervös :angel:. Lydnaden var jag hyfsat säker på skulle sitta, men nu började vinnarskallen i mig krypa fram, så då blev jag nervös för att jag ville knipa förstaplatsen ist... Vilket vi också gjorde! :D

När vi startade Lägre klass så var jag inte nervös alls. Jag litade på min hund + att jag ju ändå skulle ha världens finaste och bästa mallenutt med mig hem oavsett hur det gick :love:. Vi kom på tredjeplats och uppflyttning.

När jag startade lydnad så var jag inte heller nervös. Det fick gå som det ville, det var ju inget jag skulle satsa på iaf. 3e plats och uppflytt.

Det ska bli spännande att se hur nerverna står sig nu i vår! :laugh: Jag vet ju att han alltid gör sitt bästa efter sin förmåga, så han kan aldrig klandras för något.

Det viktigaste för mig när jag tävlar är att ha roligt! Hjälp hunden genom att gå korrekt och vara tydlig utan att det blir högljutt, konstigt eller med DK. Ni är ett TEAM och ska se ut och fungera som ett sådant.
Sen håller jag med övriga som nämner att ni bör överträna så att du är säker på att hunden vet vad den ska göra.

Jag är nervös redan när jag börjar tänka på att anmäla till tävling och får sedan med jämna mellanrum magknip ända tills det är dags att värma upp hunden - då släpper allt och jag är lugn. Senaste tävlingarna hade jag dock lite för mycket annat i huvudet för att vara nervös, å andra sidan var jag inte särskilt koncentrerad heller så den där nervositeten fram tills det är tävlingsdags är inte bara av ondo...

Jag ser till att bara ha tre saker jag ska hålla i huvudet när vi går in på plan för att inte få total blackout -

1. Var tydlig!
2. Beröm!
3. Ha roligt!

Ska du tävla i Umeå? Jag ska vara skrivare under nån av klasserna iallafall :D

Nej, jag anmälde till norsjö. inbillade mig att det skulle vara mindre hundar och folk där..
Tjii fick jag! 9 anmälda mer än dino senast jag kollade... tänkte mig mer 1... Typ:angel:

Hahaha, så kan det gå!

Jag ser mest framemot att få titta på tävlingar, jag har ju ingen koll på hur sånt där går till:angel:
Jag blev tillfrågad om jag kunde vara funktionär och tackade ja om jag fick en roll där jag absolut inte kunde göra fel. Perfekt förberedelse inför sommarens upptåg :D

Tävlingsnerverna är höga vill jag lova. Vi tävlade lydnad här för ca 1,5 månad sen för första gången och jag lovar jag gick och var nervös en hel månda i förväg, varje gång nån pratade om lydnad, varje gång jag tränade, varje gång jag läste om lydnad blev jag nervös. När jag stod på platsliggningen trodde jag hjärtat skulle hoppa ur, och det blev det bättre när rottishanen bredvid min hund gick upp heller, men som tur var sprang den åt andra hållet.

Jag hörde knappt vad domaren sa under linföringen heller....
Nu ska vi tävla på söndag igen, och nerverna är inte lika skakiga nu, fast nu när jag just skrev det så blev det lite nervöst...

Nej, jag anmälde till norsjö. inbillade mig att det skulle vara mindre hundar och folk där..
Tjii fick jag! 9 anmälda mer än dino senast jag kollade... tänkte mig mer 1... Typ:angel:

Haha, senaste tävlingarna vi var på var det först 22 ekipage anmälda... Fast det blev några avhopp så som mest var det 18 startande. Lite väl många kanske.

Håller tummarna för er, det kommer gå kanon!

Hahaha, så kan det gå!

Jag ser mest framemot att få titta på tävlingar, jag har ju ingen koll på hur sånt där går till:angel:
Jag blev tillfrågad om jag kunde vara funktionär och tackade ja om jag fick en roll där jag absolut inte kunde göra fel. Perfekt förberedelse inför sommarens upptåg :D

Härligt! Jag var domarsekreterare (heter det så? :p) här i skellefteå i somras. Riktigt kul var det måste jag säga och inspirerande framförallt, jag var skitsugen på att tävla just därefter men lille dino var bara 8-9 mån just då..
Men en sak man inser då man ser Lk1:an är att man inte alltid är sämst som man ibland kan tycka, iaf jag. Finns alltid någon lika orutinerad eller mer :D

Ja, jag ser det som ett strålande tillfälle att förstå lite mer hur domarna dömer osv. Och så får man ju se alla klasserna och vet vad vi måste träna på :D

Vem vet, vi kanske ses ute på tävlingsbanorna i sommar? Jag hoppas på att vi ska vara så pass klara att starta tills dess :D

Ja, jag ser det som ett strålande tillfälle att förstå lite mer hur domarna dömer osv. Och så får man ju se alla klasserna och vet vad vi måste träna på :D

Vem vet, vi kanske ses ute på tävlingsbanorna i sommar? Jag hoppas på att vi ska vara så pass klara att starta tills dess :D

Jo det är det verkligen!

Det tror jag nog allt, efter din dag som funktionär så kommer du inte ha annat på tankarna :D

Jag var nervös i början när jag tävlade. Med häst alltså :)
Då tänkte jag alltid på det värsta som kunde hända, att jag skulle ramla av och se ut som en idiot typ :angel:

Men det blev ju bättre med åren.
Sen nu när jag tävlat lite med hund så är jag bara lite lagom pirrig, jag vet att han inte kommer springa i från mig, så egentligen, vad är det värsta som kan hända? :) Att vi gör lite fel kanske, men det kan alla göra så det bryr jag mig inte så mycket om :)

Sen brukar det hjälpa att kolla på lite klipp på youtube på klipp från tex lk 1, så brukar jag se att det finns många som är 'värre' än oss, hehe. :p

Jag var nervös innan min första tävling. Jag var 17 och hade aldrig ens kollat på en tävling innan. Jag gjorde bort mig och det ordentligt. Jag var så nervös att det smittade av sig så pass på hunden att han skött i luften för minsta ljud eller rörelse. Hunden undrade såklart vad f*n matte höll på med och varför jag var så på tårna att tänderna skallrade. Det slutade med att jag hade en hund som sprang runt matte i cirklar, fjäskade och jamsade och förtvivlat försökte söka kontakt och ta reda på vad som var så fel. Jag var så borta i huvet att jag inte ens märkte detta så när vi väl kom in hade jag en hund som var så okoncentrerad att han gick in i mig, och knappt tog ett enda kommando eller moment :cool: hemska mig. Stackars hund.

Efter den gången har jag inte varit nervös längre. Jag kan omöjligt göra bort mig mer än då och det brukar jag ha i tanke. vad är det värsta som kan hända? att någon skrattar åt mig? Skratta på då. Och kom ihåg hur mycket du skrattade när vi startar elit ( Lite självgod kanske men det brukar hjälpa om nerverna kommer smygandes :D)

Jag var nervös innan min första tävling. Jag var 17 och hade aldrig ens kollat på en tävling innan. Jag gjorde bort mig och det ordentligt. Jag var så nervös att det smittade av sig så pass på hunden att han skött i luften för minsta ljud eller rörelse. Hunden undrade såklart vad f*n matte höll på med och varför jag var så på tårna att tänderna skallrade. Det slutade med att jag hade en hund som sprang runt matte i cirklar, fjäskade och jamsade och förtvivlat försökte söka kontakt och ta reda på vad som var så fel. Jag var så borta i huvet att jag inte ens märkte detta så när vi väl kom in hade jag en hund som var så okoncentrerad att han gick in i mig, och knappt tog ett enda kommando eller moment :cool: hemska mig. Stackars hund.

Efter den gången har jag inte varit nervös längre. Jag kan omöjligt göra bort mig mer än då och det brukar jag ha i tanke. vad är det värsta som kan hända? att någon skrattar åt mig? Skratta på då. Och kom ihåg hur mycket du skrattade när vi startar elit ( Lite självgod kanske men det brukar hjälpa om nerverna kommer smygandes :D)

Gud vilket bra inlägg!! Detta tar jag med mig :).

Det där låter som mig då jag för första gången tävlade vid 12-13 års ålder.
Jag trodde nästan att jag skulle dö. Nu är jag snart 20 och ska tävla för första gången på 7-8 år, jag hoppas att jag är som dig och inte är så nervös nu. :D

Min strategi för att bli lugnare var att känna efter riktigt ordentligt hur det kändes i kroppen. På mig känns det mest i magen, det kittlas jättemycket. Sedan började jag tänka på att precis så känns det ju att åka berg- och dalbana. Jag gillar ju att åka berg- och dalbana, då är jag inte alls nervös. Och när jag började vända på det, att den konstiga känslan i magen faktiskt är en skön känsla, då blev det mycket mycket bättre. Sen kom jag på att jag kan ju faktiskt gå runt och le när jag genomför mitt program. Kroppen är ganska duktig på att lura sig själv, så man blir mer avslappnad när man ler. Och hunden blir oftast gladare!

Med Focus var jag så fruktansvärt nervös att min mage rasade totalt! Kunde bajsa 13 ggr innan jag ens åkte hemifrån :o

Nu när Bråka är min nya tävlingshund så har jag också upptäckt vad som var en stor del av min nervositet. Jag litade aldrig på Focus. En sån där hund som även om han var väl-genomtränad kunde flippa på tävlingar, kanske just pga att jag var nervös? Han kunde göra saker på tävlingar han aldrig gjorde på träning och dessutom hatar han folk. Så bara det när tävlingsledaren kom för nära så knöt det sig i magen. Att dessutom tävla när man inte litar på sin hund är gjort för katastrof, istället för att fokusera på momenten med Focus fick jag jobba för att han skulle vara med mig och inte agera utåt.

Bråka som faktiskt vill vara med sin matte oavsett vad jag har i fickan att muta med, är helt annorlunda tävlingstyp. Jag vet att säger jag "fot" så går hon där och inte roar sig med att dra iväg och hämta en kon eller skälla ut en domare :D Först då kunde jag jobba med nervositeten på ett annat sätt. Jag insåg att det inte var schysst mot min mjuka tik att vara nervös och "konstig". Det är inte min hund som valt att matte ska bli helskum!

Så jag började med att tänka; "Hur ska jag vara för att min hund och jag ska ha det så roligt som möjligt?" Det löste väldigt mycket mentala spärrar för min del, att se det som en rolig grej och dessutom så går det fel för alla någon gång förr eller senare :)

Jag blir så nervös och påverkar hunden så negativt att jag har skjutit upp tävlandet på obestämd framtid och bara fokuserar på att ha roligt och träna det vi känner för.

Bryter ihop fullständigt och min hund beter som att han aldrig någonsin har greppat konceptet med lydnad och moment :crazy:

Jag skulle nog göra mig bra på en vanlig lydnads eftersom jag blir så nervös att jag inte kan tänka själv :D

Jag blir ALLTID nervös och sen är jag sjukt lättrörd så om det går bra för mig (eller någon annan) så börjar jag böla :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
436
Senast: MML
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 954
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• "Överlevnadsskuld" efter varsel
  • Tvillingar!?
  • Mens