Sv: tävlingsfoder
Hästar är gjorda för att äta större delen av dygnet. Fri tillgång till hö, gräs, halm mm är bara ill nytta för en distanshäst som ska tävla. Att ha en magsäck full av hö gör att detta kan suga åt sig vatten så att hästen får en vätskereserv, ur denna aspekt är hö bättre än gräs för en häst som ska tävla. Rekomendationen attinte utfodra senare än fyra timmar före start gäller kraftfoder och inte grovfoder för en häst som får fri tillgång. Anledningen till att hästen inta skall fodras före arbete är att kraftfodrets nedbrytning kan störas av att hästen tränas= rustar för flykt och matsmältningen kommer då i andra hand. Detta kan leda till ex kolik senare under ritten.
Angående kraftfoder under tävling så har jag av tränare lärt mig att hästen måste hållas vid gott humör. Hästen bör i första hand dricka men också äta framförallt under en lång tävling. Det gäller att hästen då äter det den vill ha, vilket inte är så lätt eftersom tävlande hästar ofta är kräsna. Jag brukar duka upp smörgåsbord med havre, betfor, kraft, hö, gräs, morötter, äpplen mm. Jag har även prövat med riskakor, bananer och vattenmelon. Havre och kraft måste ges i små givor under tävlingen men ett normalt mål fördelat på alla veterinärgrindarna kan vara lagom dvs ca 0,2 kg/ grind. Saltfrågan är också viktig som många redan har tagit upp, tänk bara på det är mer skada än nytta att ge salt till en häst som inte dricker. Det bästa är att lära hästarna dricka valtten med 9 g salt / liter vatten eller svagare.
Vid all utfodring med spannmål gäller också att man inte ska fodra med mer än 0,4 kg/ 100 kg häst/ gång = 1,2 kg för en liten arab.
Stora kraftfodergivor direkt efter träning bör också undvikas eftersom ridken för foderstrupsförstoppning ökar om hästen äter glupskt, det är bättre att grunda med lite hö innan./ Karin