tävlingsfoder

S

sanni

Hur gör ni med foder under tävlingsdagen? 5mils-, 8mils-, 120milsryttare?

Tänkte att ge kraften på morgonen innan man åker iväg till tävlingen. Även då så mycket hö som hästen hinner att äta. (har haft fri tillgång under natten)

Sedan på tävlingen så gäller, hö eller slaget färskt gräs och betforvatten.
Även några morotsbitar och äppelbitar.

Sedan hö i transporten hem, och sin kraft väl hemma.

Undrar också, tar ni in hästen natten innan tävling?
/anna:bow:

Sv: tävlingsfoder

Jag gör som du. Lite salt dock också för att stimulera drickande. Noterar hur mycket hästen dricker med. Ger dock betfor under tävling och inte bara betforvatten.

Jag stallar in natten före tävling. Inte minst för att jag badar hästen dagen före och inte vill att den lägger sig i första bästa lerpöl. ;)

Hälsning Maja

ja tänkte nästan att det kan ju vara bra att stalla in, så hästen är ren och fin och utvilad...
Har dock en häst som har sin heltäckande torv"klänning" varje morgon...från svans till in i öronen...:smirk:

Ja just det, saltet hade jag glömt...
Har betfor i vattnet också...men mest vatten..det brukar gå hem..

Om man rider längre än 80 är man på plats dagen innan. Då kan hästen äta fram till start, i princip.

Om hästen måste resa samma dag som tävlingen har jag hönät i transporten. Kraftfoder ger jag nog oftast hemma, samt efter ritten, och eventuellt lite i grinden.

Jag tar inte in hästen på natten. I alla fall inte om det finns bete ute. Jag tycker det är bättre att han går i hagen och kopplar av och äter så länge som möjligt.

Har läst att hö och kraftfoder inte ska ges innan start. Lagom att ge ung. 4 tim innan start. Hur gör man då på 120 och 160 tävling när starten kanske går kl.06.00? Får man komma in i stallarna vid 02.00 tiden på natten?

Anledningen till att du inte fodrar direkt innan start i andra grenar är att du vill ha en lätt häst. Hästen i sig lider inte av att äta intill motionspass. De är liksom skapade för sådan aktivitet! Dessutom binder foder, speciellt då kolhydrater, vatten. Och det är ju bra i distanssammanhang.

Racer skrev:
Har läst att hö och kraftfoder inte ska ges innan start. Lagom att ge ung. 4 tim innan start. Hur gör man då på 120 och 160 tävling när starten kanske går kl.06.00? Får man komma in i stallarna vid 02.00 tiden på natten?

jupp 4h innan start!:crazy: Det är hinknissarnas jobb att kliva upp mitt i natten.

Nya VOF har ibland ifrågasatt varför dom måste gå upp mitt i natten men hitills är det ingen som vägrat.:banana: :bow:

Racer skrev:

De flesta låter hästarna äta så mycket de vill. Men huvudsakligen grovfoder.

Distansfolk brukar oxå vara rättså dåliga på att gå och lägga sig tidigt. I alla fall jag.:crazy: Så om starten går supertidigt har hästen inte hunnit äta upp det den fick till kvällen när man tassar in i stallet ca två timmar innan start.

Om jag inte minns fel fanns det ingen tidsbegränsning på när man fick vara i stallet de två gånger jag red 16 mil. Jag tror det är mest på stora mästerskap och sånt som stallarna stängs och öppnas vid vissa tider.

kraftfoder och "energipulver" (kommer inte ihåg vad det heter, ska blandas med foder och vatten)några timmar innan start samt några timmar efter målgång. på banan blir det betforslask och morötter, salt och pulvret. det blir en del betfor eftersom min häst inte alltid vill dricka och då får man lura i honom betforn ist. fri tillgång på hö/hösilage både innan och efter.

har sett en del på tävling som i grinden ger sina hästar MYCKET kraftfoder, kan det verkligen vara bra att ge dem det mitt i tävlingen? betfor är väl en sak men litervis med havre och pellets?:confused: :eek:

Nattuggla skrev:
har sett en del på tävling som i grinden ger sina hästar MYCKET kraftfoder, kan det verkligen vara bra att ge dem det mitt i tävlingen? betfor är väl en sak men litervis med havre och pellets?:confused: :eek:

Vi brukar alltid erbjuda hink med foder + betfor, men det brukar inte bli mycket ätit under tävling. Våra står mest och petar i maten, men jag hade nog inte ställt fram några mängder om jag haft ett matvrak. Risk för kolik mm Däremot har jag märkt att ju längre in i tävlingen vi kommer desto mer intressant är hö jämfört med gräs! Direkt efter tävling är det bara hö som gäller, oavsett hur grönt gräset är vid sidan om.

Cleese skrev:
Däremot har jag märkt att ju längre in i tävlingen vi kommer desto mer intressant är hö jämfört med gräs! Direkt efter tävling är det bara hö som gäller, oavsett hur grönt gräset är vid sidan om.

min donna föredrar alltid hö... släpper man ut henne på grönbete, och lägger en tuss torrt gamalt hö..så äter hon upp det hellre! när man lunkar ute på sommaren och låter henne äta i vägkanterna så föredrar hon torkat gräs och gammal ljug framför gröna tuvor...:smirk:

SÅ MYCKET HÖ/GRÄS som det går att få hästen att äta, gärna ända fram till start, för att kunna binda upp vätska. kraftfoder, betfor, salt ,morötter , äpplen mm ge dem vad de vill äta, ges i vetg. inget kraftfoder innan start. på 16 mil finns ingen möjlighet att ge kraftfoder tillräckligt tidigt pga stängda stallar. Viktigast att få i hästen mat 2 dagar innan tävling, då det är maten de äter den dagen som de ska "springa på" under tävlingsdagen.

Jag har ridit som längst 8-milsritter och jag ger inget hö på morgonen. Däremot ger jag mängder med hö till natten, minst dubbla hömängden mot för vanligt så min häst har tuggat hela natten och är inte direkt hungrig på morgonen. Vid 5-milare åker jag ibland på morgonen och då hänger jag in ett hönät men är jag på plats blir det bara LITE kraftfoder innan start och vatten förstås.

Under tävlingen (i grindarna) är det hö och/eller gräs, vatten, fibergi + salt och morötter som gäller. Har inte fått min häst att dricka saltat vatten ännu men i stället dricker han gärna enorma mängder vanligt vatten så jag saltar kraftfodret lite istället. Han får välja själv vad han vill äta men mängden brukar jag styra så att han inte vräker i sig, men jag vet egentligen inte vad som rekommenderas när det gäller kraftfoder? Men eftersom man rekommenderar lite men ofta EFTER ritten så ger jag lite men ofta under ritten också.

Efter ritten får han vanlig högiva men dubbelt med kraftfoder de närmaste två dygnen fast fördelade på fler givor än vanligt. Dessutom massor av salt - allt för att han ska återhämta sig så bra som möjligt.

Eftersom jag oftast åker dagen innan tävling så är han uppstallad natten innan.

/Camilla

Hästar är gjorda för att äta större delen av dygnet. Fri tillgång till hö, gräs, halm mm är bara ill nytta för en distanshäst som ska tävla. Att ha en magsäck full av hö gör att detta kan suga åt sig vatten så att hästen får en vätskereserv, ur denna aspekt är hö bättre än gräs för en häst som ska tävla. Rekomendationen attinte utfodra senare än fyra timmar före start gäller kraftfoder och inte grovfoder för en häst som får fri tillgång. Anledningen till att hästen inta skall fodras före arbete är att kraftfodrets nedbrytning kan störas av att hästen tränas= rustar för flykt och matsmältningen kommer då i andra hand. Detta kan leda till ex kolik senare under ritten.

Angående kraftfoder under tävling så har jag av tränare lärt mig att hästen måste hållas vid gott humör. Hästen bör i första hand dricka men också äta framförallt under en lång tävling. Det gäller att hästen då äter det den vill ha, vilket inte är så lätt eftersom tävlande hästar ofta är kräsna. Jag brukar duka upp smörgåsbord med havre, betfor, kraft, hö, gräs, morötter, äpplen mm. Jag har även prövat med riskakor, bananer och vattenmelon. Havre och kraft måste ges i små givor under tävlingen men ett normalt mål fördelat på alla veterinärgrindarna kan vara lagom dvs ca 0,2 kg/ grind. Saltfrågan är också viktig som många redan har tagit upp, tänk bara på det är mer skada än nytta att ge salt till en häst som inte dricker. Det bästa är att lära hästarna dricka valtten med 9 g salt / liter vatten eller svagare.

Vid all utfodring med spannmål gäller också att man inte ska fodra med mer än 0,4 kg/ 100 kg häst/ gång = 1,2 kg för en liten arab.

Stora kraftfodergivor direkt efter träning bör också undvikas eftersom ridken för foderstrupsförstoppning ökar om hästen äter glupskt, det är bättre att grunda med lite hö innan./ Karin

oj, verkar vara en hel vetenskap det här med foder under tävling!:confused:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 563
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 988
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 687
Senast: svea
·
Utrustning Min häst går på lösdrift och vi är ute och tävlar ibland. Inte en bra kombo då han är världens värsta smutsgris! Så även om vi är rena...
Svar
10
· Visningar
1 258
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka