Tävlings fullblod, ridtips tack!

C

Crystals

Håller på att lära mig rida tävlings fullblod, och de är väldigt energiiska och hoppiga hästar som ni säkert vet! En del av charmen absolut.
Men hur gör ni för att lyckas hålla dem?
Rid tips?
 
Sv: Tävlings fullblod, ridtips tack!

Håller på att lära mig rida tävlings fullblod, och de är väldigt energiiska och hoppiga hästar som ni säkert vet! En del av charmen absolut.
Men hur gör ni för att lyckas hålla dem?
Rid tips?

Min erfarenhet är att energiska hästar kräver en mycket lugn, uppmärksam och lyhörd ryttare.

Att lära sig hästens signaler är a och o. Öronspel, kroppshållning, rörelseintensitet och uppmärksamhet på omgivningen är viktigt.

Om hästen skyggar lätt så behöver ryttaren kunna föreställa sig vad som är farligt innan hästen reagerar. Man kan gärna ta initiativet och vända hästen mot det som man tror den skall reagera på. Ta initiativet och visa med lugn att du har kontrollen och du leder.

Bestäm tempo i galoppen och om hästen inte lyder, bestäm ett annat tempo. Lugn och kontroll - alltid. Ta initiativet och "hitta på grejer" och gör ridturen spännande och skojig. Allt efter dagsform och trygghet förstås. Bli inte arg, utan var bara lugn och lite envis.

Ju piggare häst - desto lugnare och tryggare ryttare brukar vara ett bra koncept.

Vad kul med ett fullblod. Lycka till! :)

Edit: Ehh, kom på en sak. Skall du rida på vanligt sätt eller skall du träna galopp med hästen? Galoppridning har jag ingen erfarenhet av, utan jag syftade på vardagsridning i största allmänhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlings fullblod, ridtips tack!

tack :) Jag står än sålänge bara för vardagsridiningen tyvärr. De andra kör galopp med honom dock :)
 
Sv: Tävlings fullblod, ridtips tack!

Underhåll, underhåll och underhåll hästen. Ligg minst två steg före och ge den varierande uppgifter att arbeta med. Var avslappnad och koncentrera dig på hästen och arbetet. Om den fastnar för något läskigt eller jobbigt, så rid på som vanligt och gör ingen grej av det. Fryser den fast eller skuttar iväg ett par steg, ta ett ledande tygeltag och vänd hästen för att avleda uppmärksamheten från det läskiga tillbaka till dig. Tjuvhåll inte, utan kom ihåg att tänka framåt även om hästen är springig.

/V
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 232
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
423
Senast: Twihard
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 698
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp