Sv: Tävlings fullblod, ridtips tack!
Håller på att lära mig rida tävlings fullblod, och de är väldigt energiiska och hoppiga hästar som ni säkert vet! En del av charmen absolut.
Men hur gör ni för att lyckas hålla dem?
Rid tips?
Min erfarenhet är att energiska hästar kräver en mycket lugn, uppmärksam och lyhörd ryttare.
Att lära sig hästens signaler är a och o. Öronspel, kroppshållning, rörelseintensitet och uppmärksamhet på omgivningen är viktigt.
Om hästen skyggar lätt så behöver ryttaren kunna föreställa sig vad som är farligt innan hästen reagerar. Man kan gärna ta initiativet och vända hästen mot det som man tror den skall reagera på. Ta initiativet och visa med lugn att du har kontrollen och du leder.
Bestäm tempo i galoppen och om hästen inte lyder, bestäm ett annat tempo. Lugn och kontroll - alltid. Ta initiativet och "hitta på grejer" och gör ridturen spännande och skojig. Allt efter dagsform och trygghet förstås. Bli inte arg, utan var bara lugn och lite envis.
Ju piggare häst - desto lugnare och tryggare ryttare brukar vara ett bra koncept.
Vad kul med ett fullblod. Lycka till!
Edit: Ehh, kom på en sak. Skall du rida på vanligt sätt eller skall du träna galopp med hästen? Galoppridning har jag ingen erfarenhet av, utan jag syftade på vardagsridning i största allmänhet.