Tävlingar 2016

De nationella ryttarkategorierna :D Där det står klart och tydligt att juniorerna måste kvala som ekipage från 90 klass.
Fast hmmm, det står "Övriga ryttare på häst som under innevarande år fyller högst 18 år – måste kvalificera sig som ekipage"
Så om man har gjort kvalificerande resultat i 1* eller mer och således är i ngn av ryttarkategorierna måste man inte kvala som ekipage även om man är junior tolkar jag det som?

Fast hmmm, det står "Övriga ryttare på häst som under innevarande år fyller högst 18 år – måste kvalificera sig som ekipage"
Så om man har gjort kvalificerande resultat i 1* eller mer och således är i ngn av ryttarkategorierna måste man inte kvala som ekipage även om man är junior tolkar jag det som?

Jo det måste du göra även som senior dvs två 100 klasser om du ridit * klass

Nationellt: G ryttare Nivå Minimikrav på antal kvalificerande resultat (där inget annat anges avses Bas0) Ekipage H90 Inga H100 Ryttarens omdöme CNC1* 2 x H100 CNC2* 2 x CNC/CIC/CCI 1* CNC3* 2 M65 x CNC/CIC/CCI 2*

Tur att man är en tråkig person som rider mååånga starter i varje klass så man slipper ha koll på detta :p

Ja men eller hur! Det är ju minimum kval och såvitt jag vet så är det bara juniorerna som använder sig av det. Har inte sett en enda senior upp på landslagsnivå som ens skulle få för sig att göra så få kval som juniorerna gör med sina hästar.. helt skevt är det! Finns ju inget långsiktigt tänk överhuvudtaget.

Jo det måste du göra även som senior dvs två 100 klasser om du ridit * klass

Nationellt: G ryttare Nivå Minimikrav på antal kvalificerande resultat (där inget annat anges avses Bas0) Ekipage H90 Inga H100 Ryttarens omdöme CNC1* 2 x H100 CNC2* 2 x CNC/CIC/CCI 1* CNC3* 2 M65 x CNC/CIC/CCI 2*
Jo, men där står inget om att man behöver kvala som ekipage.
(Fast om det spelar roll för ryttaren/hästen den här diskussionen började med vet ju inte jag )

Det är helt fantastiskt hur man bokstavligen fuckat upp svensk fälttävlan så till den milda med dessa krångliga och oftast motsägande regler så att unga ryttare likväl som de B-kategoriserade hos FEI gör i stort sett vad som helst för att tävla så lite som möjligt kosta vad det kosta vill liksom. Rutin är ju ändå enligt en säker källa helt överskattat :banghead: :down: :meh:

Ja men eller hur! Det är ju minimum kval och såvitt jag vet så är det bara juniorerna som använder sig av det. Har inte sett en enda senior upp på landslagsnivå som ens skulle få för sig att göra så få kval som juniorerna gör med sina hästar.. helt skevt är det! Finns ju inget långsiktigt tänk överhuvudtaget.
Jag känner till några som är väldigt sugna på SM också, ej juniorer :crazy:

Hallå det står ju ekipage
Fast det står ju olika på de kategorierna och "övriga ryttare" och längre ned står det att vid byte av häst får man räkna osv osv
Så då borde man få göra kvalen på varsitt håll tänker jag? Bara att häst och ryttare har samma krav, medan för de högsta kategorierna skiljer det sig mellan hästen och ryttaren?
Som sagt, tur att man inte behöver bry sig för egen del!

Fast det står ju olika på de kategorierna och "övriga ryttare" och längre ned står det att vid byte av häst får man räkna osv osv
Så då borde man få göra kvalen på varsitt håll tänker jag? Bara att häst och ryttare har samma krav, medan för de högsta kategorierna skiljer det sig mellan hästen och ryttaren?
Som sagt, tur att man inte behöver bry sig för egen del!

Om du ridit 3* behöver du inte kvala som ekipage förrän i 1* klass

Om du ridit 1 och 2* klass behöver du kvala som ekipage from 100 klass

Det är ju här det blivit fel iom det stycket som står.

Jag känner till några som är väldigt sugna på SM också, ej juniorer :crazy:

Det lär bli spännande att se hur reglerna till SM kommer tolkas med tanke på att SM ska gå i 2* klass i år . Det räcker ju då att vara kvalad till CIC2* vilket innebär en MER i CIC* klass. Undrar om dom kommer lysa ut klassen som en specialare som det gjordes förr om åren när Gärds hade MsvA special där det krävdes att man var kvalificerad för 3* klass. Eller svår klass som det då hette rakt av.

Står ju såhär under SM regler 2016 seniorer.

Deltagande ekipage skall vara kvalificerade att rida på den nivå SM för Seniorer arrangeras. Klasser SM arrangeras som CIC3*/CNC3*, alternativt med dressyr och hopprov i 3*-klass och terrängprov i CIC2*, med terrängtempo enligt propositionen. SM kan ingå i en öppen klass, och bildar då egen avdelning.

Vilket blir jättespännande med tanke på att det då blir svårare att kvala in till YRSM där det krävs en start på nivån för att få rida SM

Deltagande ekipage skall ha genomfört minst en tävling på den nivå SM för Unga Ryttare arrangeras. Klasser SM arrangeras som CI/CN2*. Svenskt Mästerskap kan ingå i en öppen klass, och utgör då en egen avdelning.

Det lär bli spännande att se hur reglerna till SM kommer tolkas med tanke på att SM ska gå i 2* klass i år . Det räcker ju då att vara kvalad till CIC2* vilket innebär en MER i CIC* klass. Undrar om dom kommer lysa ut klassen som en specialare som det gjordes förr om åren när Gärds hade MsvA special där det krävdes att man var kvalificerad för 3* klass. Eller svår klass som det då hette rakt av.

Står ju såhär under SM regler 2016 seniorer.

Deltagande ekipage skall vara kvalificerade att rida på den nivå SM för Seniorer arrangeras. Klasser SM arrangeras som CIC3*/CNC3*, alternativt med dressyr och hopprov i 3*-klass och terrängprov i CIC2*, med terrängtempo enligt propositionen. SM kan ingå i en öppen klass, och bildar då egen avdelning.

Vilket blir jättespännande med tanke på att det då blir svårare att kvala in till YRSM där det krävs en start på nivån för att få rida SM

Deltagande ekipage skall ha genomfört minst en tävling på den nivå SM för Unga Ryttare arrangeras. Klasser SM arrangeras som CI/CN2*. Svenskt Mästerskap kan ingå i en öppen klass, och utgör då en egen avdelning.
I proppen till Hovdala finns en länk till en bilaga som anger att SM räknas som CNC3* och att man måste vara kvalad till det.

Om du ridit 3* behöver du inte kvala som ekipage förrän i 1* klass

Om du ridit 1 och 2* klass behöver du kvala som ekipage from 100 klass

Det är ju här det blivit fel iom det stycket som står.
Fast det kan väl inte stämma :confused: Ska alla utom 3*-ryttare gå ut i max 100-klass oavsett vad hästarna har gjort med tidigare ryttare? Eller missförstår vi bara varann deluxe? :p
Ah, förr stod det solklart vilka kval häst och ryttare kunde göra på varsitt håll, och vilka som man behövde göra som ekipage.

Fast det kan väl inte stämma :confused: Ska alla utom 3*-ryttare gå ut i max 100-klass oavsett vad hästarna har gjort med tidigare ryttare? Eller missförstår vi bara varann deluxe? :p
Ah, förr stod det solklart vilka kval häst och ryttare kunde göra på varsitt håll, och vilka som man behövde göra som ekipage.

Om man bara ridit nationellt så jo... Förr behövde man inte kvala som ekipage överhuvudtaget om man inte skulle rida mästerskap..

Ååh vem vet.. tycker dessa kvalregler bara blir luddigare och luddigare ju mer man försöker gräva i det.

För att börja tävla i en nationell fälttävlan måste ryttare och hästar först och främst uppfylla de grundkriterier Svenska Ridsportförbundet ställt. Därutöver finns ett minimikrav för den enskilda hästen eller ryttaren samt ekipaget på respektive nivå. Minimikravet storlek varierar med ryttarens kompetens/erfarenhet och måste vara uppnådd av ryttaren, hästen eller ryttare/häst som ekipage.

Men om du kollar så står ju inte hästen med på kvalen förrän du kommer till FEI´s C- ryttare

FEI:s C ryttare Nivå Krav på kvalificerande resultat (där inget annat anges avses Bas0) Ekipage Hästen H90 Inga Ryttarens omdöme H100 Ryttarens omdöme Ryttarens omdöme CNC1* Ryttarens omdöme Ryttarens omdöme CNC2* 1 x M65/CNC/CIC/CCI 1* 2 x CNC/CIC/CCI 1* CNC3* 1 x M65/CNC/CIC/CCI 2* 2 x CNC/CIC/CCI 2*

C kategori blir man såhär

Fifteen (15) MER at FEI short (CICs) or long (CCIs) format Competitions of two star level or above; or five (5) MERs at FEI short (CICs) or long format (CCIs) competitions at higher level.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: ufot
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 482
Senast: Svartkatt
·
Tävling Angående fotografering på tävling. Hur fungerar det på de platser där ni har fotograf? Får alla skriva under någon form av samtycke...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 072
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar