Tävlingar 2016

På vilket sätt? (Jag säger inte emot, jag är för mycket nybörjare för att ha koll och vill gärna lära mig.)
Dels att den var så förbannat lång! Fram och tillbaka, fram och tillbaka i all evinnerlighet....
Sen avstånden i kombinationerna, vår trekombination hade 10 resp 14 meter, det funkar jättebra i banhoppning men inte i terrängen.
Kombinationen med häckarna med en 90-graderssväng från staketet i uppförsbacke och 4 galoppsprångs anridning var inte heller en favorit.
Sen hade jag nog uppskattat om nerhoppet-smalhindret hade varit inflaggade som separata hinder, jag hade antagligen ridit raka vägen ändå men alternativet att lägga en volt hade varit bra.
Ett alternativ på räcket till spetsen hade inte heller skadat.

Debutanten var också väldigt (onödigt) lång, 1960m och det var en del hinder jag såg som tex den öppna oxern och häckarna som kom strax efter som jag inte gillade och som också gav en del problem.
Stenmuren till trakhenern var en rätt märklig bansträckning som också gav problem.

Slutligen - sista hindret i båda klasserna var läskigt litet och många fick dåliga språng där.

Dels att den var så förbannat lång! Fram och tillbaka, fram och tillbaka i all evinnerlighet....
Sen avstånden i kombinationerna, vår trekombination hade 10 resp 14 meter, det funkar jättebra i banhoppning men inte i terrängen.
Kombinationen med häckarna med en 90-graderssväng från staketet i uppförsbacke och 4 galoppsprångs anridning var inte heller en favorit.
Sen hade jag nog uppskattat om nerhoppet-smalhindret hade varit inflaggade som separata hinder, jag hade antagligen ridit raka vägen ändå men alternativet att lägga en volt hade varit bra.
Ett alternativ på räcket till spetsen hade inte heller skadat.

Debutanten var också väldigt (onödigt) lång, 1960m och det var en del hinder jag såg som tex den öppna oxern och häckarna som kom strax efter som jag inte gillade och som också gav en del problem.
Stenmuren till trakhenern var en rätt märklig bansträckning som också gav problem.

Slutligen - sista hindret i båda klasserna var läskigt litet och många fick dåliga språng där.

Jo, lång var den! Den fåniga slingan halvvägs tillbaks för att hoppa huset kändes som att den var där bara för att göra banan lång.

I övrigt faller det mesta under saker jag iofs tyckte såg knepiga ut men jag har för lite koll för att veta om de är knepiga-bra eller knepiga-dåliga. Oxern och häckarna var väl där hela P90 (iofs bara två ryttare) ramlade av. (Jag tycker inte om öppna oxrar, själv, men det är bara för att jag ser för mig hur hästen tappar ett ben mellan stockarna och bryter av det.)

Tack för genomgången!

Jag fattar faktiskt inte alls vad du menar :confused:

13876218_10154384037881797_2938965301444863545_n.jpg

:rofl::rofl:
Du är fälttävlans-Kronblom...

Jo, lång var den! Den fåniga slingan halvvägs tillbaks för att hoppa huset kändes som att den var där bara för att göra banan lång.

I övrigt faller det mesta under saker jag iofs tyckte såg knepiga ut men jag har för lite koll för att veta om de är knepiga-bra eller knepiga-dåliga. Oxern och häckarna var väl där hela P90 (iofs bara två ryttare) ramlade av. (Jag tycker inte om öppna oxrar, själv, men det är bara för att jag ser för mig hur hästen tappar ett ben mellan stockarna och bryter av det.)

Tack för genomgången!

Just det hände ju precis i England tror jag det var.. En häst bröt benet på en öppen oxer

Nått konstigt är det ju för öppna oxrar och spetsar är ju rätt gammaldags, sen valde man att bygga täckta oxrar och spetsar av någon anledning.... Och nu är man tillbaka på öppna spetsar och oxrar??

Nått konstigt är det ju för öppna oxrar och spetsar är ju rätt gammaldags, sen valde man att bygga täckta oxrar och spetsar av någon anledning.... Och nu är man tillbaka på öppna spetsar och oxrar??
För att folk glömmer att det fanns en anledning till varför det ändrades? Tråkigt att hästar och ryttare ska behöva skadas för att trenden ska vända igen...

Jag har fått förklaringen att ryttarna rider sämre när hindren är säkrare, och då blir det som helhet inte säkrare ändå. Men nej, jag är inte särskilt förtjust i öppna oxar heller...

/Lady_S

Jag har fått förklaringen att ryttarna rider sämre när hindren är säkrare, och då blir det som helhet inte säkrare ändå. Men nej, jag är inte särskilt förtjust i öppna oxar heller...

/Lady_S

Med den logiken så skulle rivbara hinder inte utvecklats isåfall. Det sägs att hästarna hoppar bättre på öppna hinder, men varför började dom täcka dom då kan man undra... Åh jag vet inte.. Men då får dom ha dom rivbara om dom ska vara öppna och så vida som det hindret i England

Med den logiken så skulle rivbara hinder inte utvecklats isåfall. Det sägs att hästarna hoppar bättre på öppna hinder, men varför började dom täcka dom då kan man undra... Åh jag vet inte.. Men då får dom ha dom rivbara om dom ska vara öppna och så vida som det hindret i England
Det är nog inte samma "falang" som har utvecklat de rivbara hindren? Min uppfattning är att det finns lite olika skolor om hur man gör sporten säkrare, och de är inte alltid överens.

Nej, något som känns jätteviktigt är att hästarna inte missuppfattar vad de ska göra. Är oxern så lång att hästarna kan tro att de ska ta den på studs, så bör nog banbyggaren ta sig en funderare. Men jag har inte sett vad som hände, det kan ju såklart vara något annat som "blev fel".

/Lady_S

Det är nog inte samma "falang" som har utvecklat de rivbara hindren? Min uppfattning är att det finns lite olika skolor om hur man gör sporten säkrare, och de är inte alltid överens.

Nej, något som känns jätteviktigt är att hästarna inte missuppfattar vad de ska göra. Är oxern så lång att hästarna kan tro att de ska ta den på studs, så bör nog banbyggaren ta sig en funderare. Men jag har inte sett vad som hände, det kan ju såklart vara något annat som "blev fel".

/Lady_S
Det kan det, men ryttaren skrev själv att hästen trodde att det var en studs. Hon måste ju rimligtvis märkt att den försökte landa emellan.

Jag ska tillägga att den öppna oxern i 100-klassen på Roslagens tävlingar var ett sk MIPS-hinder, dock inte det i 90.
Banbyggnaden på Åby är väldigt fin och gedigen, men jag var inte riktigt glad åt sträckningen och en del hinders placering.

Nu är det snart dags för Hovdala! Vilka ska dit? Tävla? Funktionära? Titta? Vilka dagar? :)

Vi ska försöka hinna dit till terrängen på lördagen eftersom Bruce går CCI*/Junior-SM men ska även visa årets föl på förmiddagen. Förmodligen ser vi även avgörandet på söndagen i alla klasser. Ev kör jag själv på fredagen och ser dressyr.

Hade tänkt att åka och titta en dag, ska titta på en häst där men sen blev jag osäker på om jag vill betala 165 kr i inträde. Jag är inte mot att man ska ta inträde på event men 165 kr är rätt saftigt tycker jag.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: ufot
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 482
Senast: Svartkatt
·
Tävling Angående fotografering på tävling. Hur fungerar det på de platser där ni har fotograf? Får alla skriva under någon form av samtycke...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 072
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar