tävling utrustning+ tips till ryttare

Ör_Hjalmur

Trådstartare
hallå har lite funderingingar....
*vilka färger får man lov att ha på en tävlingskavaj?
* Vad för stövlar rekomenderar ni/har ni när ni rider? (ska köpa ett par stövlar men behöver lite tips på ett par bra)
* hur ska håret vara? (uppsatt förmodar jag) men får man ha rosett i håret,ska det vara flätat eller ha tofs osv?
*Vet att man ska vara prydligt klädd , men vad för jacka/tröja kan man tävla i när man börjar att tävla? tips?

jag har dock alldrig tävlat innan, men ska börja såsmåning om, jag vet att man inte behöver skaffa kavaj i början, men ska köpa ny ridhjälm och tänkte att det är kul att ha matchande kavaj och hjälm så småningom om man bestämmer sig för att sattsa på det:)

Sedan om ni har några råd vad man ska tänka på när man ska tävla?
vad man ska tänka på, hur man förbereder sig och ha med sig osv....
tacksam för allhjälp:D

//Felicia som gillar lära sig

Sv: tävling utrustning+ tips till ryttare

ja .. typ "alla". Svart, brun, svart med kritstreck, grön, vinröd, röd, blå osv.
Jag har ett par mountain horse-stövlar som går att använda både på vintern och på sommaren. När jag tävlar har jag alltid flätat med det får man ju göra som man vill. Tycker dock att det ser väldigt ostädat ut om man inte har håret uppsatt.
Om man inte har någon kavaj kan man alltid rida i sin klubbjacka eller en polotröja. Du får inte ha linne eller tröja med luva.

Jag brukar oftast ha vita ridbyxor och ridstövlar när jag tävlar.
Jag bär antingen kavaj eller en snygg ren tröja.
Håret tycker jag är snyggast när man har fläta (fast det är ju om man har lång förstås.)

ja .. typ "alla". Svart, brun, svart med kritstreck, grön, vinröd, röd, blå osv.
Jag har ett par mountain horse-stövlar som går att använda både på vintern och på sommaren. När jag tävlar har jag alltid flätat med det får man ju göra som man vill. Tycker dock att det ser väldigt ostädat ut om man inte har håret uppsatt.
Om man inte har någon kavaj kan man alltid rida i sin klubbjacka eller en polotröja. Du får inte ha linne eller tröja med luva.

Är du säker på att man inte får ha luva på tröjan?

Man kan bli varnad om man har det men på vissa tävlingar bryr dom sig inte om det - men det kan ju vara dumt att chansa ;)

Men visst får man ha ärmlös skjorta? har för mig att jag sett det och ärmlöspolo på tävling.:confused:

ojj de visste ja inte :eek:

Jag använder visst bara kläder man inte får använda:angel:

Hursomhelst, jag har tävlat med luvtröja men blev inte varnad, vet inte om det var för att luvan var så pass diskret eller att jag hade håret över den.

Jag har också tävlat med luvtröja och inte blivit varnad, men man vill ju liksom inte ta några risker :angel:

Vala: Man får iaf inte rida i linne, det vet jag. Huruvida man får ha på sig ärmlös polo eller inte har jag ingen aning om.

Tänkte mest att jag skulle nästan vilja kalla det för linne när där inte är ärm.
Mest bara en fundering eftersom jag sett det.

Själv vill jag ha kavaj, skjorta, vita ridbyxor och stövlar när jag tävlar. Känner mig mer seriös då. :)

/

Ann-Sofie - Annehof

Ärmlös polo är inte ok, Pikétröja eller T-shirt (lite snyggare, enfärgad) däremot är ok.

/Malin

Vala: Man får iaf inte rida i linne, det vet jag. Huruvida man får ha på sig ärmlös polo eller inte har jag ingen aning om.

Och då har jag sett flera som ridit i linne på tävling. På höga nivåer dessutom. Men det kanske kan bli undantag för riktigt varma sommardagar och så?

Okej. Mycket konstigt att domare inte reagerat på detta då!
Men varför finns den linne-regeln egentligen?

Klart som tusan det kan förekomma undantag!
Jag minns en tävling på Husbyöhn för två år sen, det var så ruskigt varmt (runt 25-30 grader, säkert!) och då tillät domarna att på dag två, alltså finaldagen, var det okej att rida i linne. Vilket var uppskattat för de som hade linne under kavajen. Själv red jag i T-shirt.

När jag red på husbyöhn och det var 32 grader varmt så fick jag tre varningar för att jag red i linne :angel:

Jag önskar att jag var islänning. Då skulle jag ha blå kavaj :love:

Ang stövlar så har jag precis köpt ett par från Mountain horse som jag ska tävla i. Det finns en del olika modeller hos mountain horse och min heter typ Sportive High rider och beskrivs som en tävlingsstövel men den är såpass tålig att jag kan rida med dom även hemma i skogen. Som islandsryttare har jag gärna ett par stövlar/skol som tål en del (eftersom vi?/jag ofta rider i skogen). Jag skulle inte våga rida i våra värmländska skogar med cavallo-stövlar, med tanke på priset..
Så Mountain horse rekommenderar jag. Jag är jättenöjd med mina, trots att jag är kortbent :)

Var det på Stomurs Vår lätta 2006?

Tror det var då jag var domarsekr (har suttit så mång gånger så jag kommer inte ihåg) men det var nån gång på husbyöhn i alla fall det var väldigt varmt! en vårlätt iaf.

Kommer ihåg att domaren jag satt med iaf gav ut en varning till någon som red i linne (opssande klädsel) men det var på uttagningen. Kan varit så att de gav dispans på finaldagen, kommer inte ihåg. Men va det verkligen ok med linne? Skulle det inte vara ärm, om än kort?

Kommer bara ihåg 1 som red i linne som blev varnad

Men det kan ju bero på typ av linne också? Linne med tunna axelband anses ju lite värre än "ärmlösa t-shirts"....

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag ska i höst köpa häst och känner att jag vill ha ny säkerhetsutrustning och även ridstövlar. Behöver något bra som inte går...
Svar
19
· Visningar
1 662
Senast: Louiisee
·
Utrustning Det är med ångest jag konstaterat att jag måste införskaffa nya tävlingskläder. Det som ska inköpas är: Kavaj som passar till både...
2
Svar
23
· Visningar
4 354
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hej! I maj ska jag tävla en av ridskolans hästar i hoppnig. I vanliga fall kör jag med: * Mörkgrå kortärmad skjortoch ljusgrå...
Svar
14
· Visningar
2 037
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar