Tävling på blodigt alvar eller lek

T

Tuffan

Hej
Är en ponnymamma som måste få skriva av mig lite. Har det inte gått lite hysteri kring det här med barn som ska ha dyra och fina ponny att tävla med, eller är jag ute och kastar sten i glashus?!
Känner att kommer man som vi med en grov tinker så är man genast utdömd innan man hunnit se vad hästen går för.

Vår dotter älskar sin ponny som ställer upp för henne i alla lägen om än lite busig ibland. Han hoppar villigt och är vig och smidig trots sin storlek. Jag vet att han inte kommer bli en ponny som kommer att gå några höga klasser varken i dressyr eller hoppning. Vi köpte honom för att ha en ponny att ha kul ihop med och ut och tävla lite grann med mest för skoj skull.
Är det någon mer som känner som jag att det har blivit så mycket "krav" på hur ponnyn ska se ut, ryttare, transporter mm att man knappt vågar sig ut på tävlingsbanorna med en ponny som faller utanför ponnyidealet?:confused:

Sv: Tävling på blodigt alvar eller lek

Jo ibland kan jag också tycka att man blir lite "dömd" när man kliver ut med en ponny som inte ser ut som de andra.

Min ponny har kallats allt från vagnsponny, sjukligt fet, "kommer säkert att gå i nerförsbacke", kallblod osv. (observera att jag inte tycker illa om kallblod)

Men det är innan de har sett henne ridas, visserligen är det inget fel på henne när hon står på backen heller, hon ser bara inte ut som en smäcker ridponny :D :rofl:

Men jag bryr mig inte så mycket, jag älskar min ponny och vet att hon kan sina saker.

Senast ändrad:

jag skäms!

jag körde en tjej i mitt stall till hennes ponnytävling för hennes mamma var sjuk.

men gud vad jag skämdes över att vara hästmänniska. föräldrar skriker på sina barn spottar och svär över arrengemang och banor.

var är glädjen?

jag tror att många föräldrar lägger ner så mkt pengar på sina barns intressen att det tillslut blir blodigt allvar.

när jag blir föräldrer hoppas jag aldrig att jag kommer stå å skrika å skälla som jag hör andra föräldrar göra på både tävlingar och träningar!

jag köpte en häst förra sommaren jag har fortfarande inte pallrat mig ut på tävlingsbanan (nu är min häst inte så utbildad inom hoppningen) men anledningen till att jag inte begett mig ut på tävlingsbanorna är juh för att jag inte känner mig tillräckligt förberedd. jag vill inte göra bort mig inne på banan!

iallafall jag tycker att man ska få ha vilken häst man vill så länge man själv känner att man har kul med den hästen och kan utvecklas i den riktningen man själv vill!

min pojkvän var med mig på en tävling å han var chockad över hur många av oss hästmänniskor beter sig.

jag önskar er lycka till med er tinker. det ska vara roligt att ha häst!

håller helt med!
Ungarna är helt ok, men föräldrarna är i många fall hemska! :eek: är själv ponnyunge men har en bra mamma, som "inte bryr" sig ;) hon skjutsar, betalar och står ut med mitt tävlingshumör, men hon står inte på framridningen å skäller eller bestämmer hur ja ska rida när ja går banan, och det är jag mycket tacksam för :bow:

har en ponny som blivit tagen för kallblod nån gång och som är fet och ganska ful i kroppen om jag kan säga så utan att vara elak mot henne :angel:
hon är ingen hoppkanon, stannar typ alltid ut sig och ställer till det, och blickarna man får av föräldrar är ofta hemska :mad:
"va gör den där här?" blckar typ, på en lokal LD-LB :crazy:

och skulle ja komma med isisen så skulle folk skratta.... kan man inte få ha kul med sin häst, hur den eller transporten än ser ut?

Tycker inte alls om de flesta ponnymammor...:mad:

sorry, avreagera mig lite bara :angel:

det är totalt värdelöst att man numera måste ha en superslim ponny för att inte få nedvärderade blickar på tävling! ponnyn jag har tävlat är nog inte särskilt smal någonstans, men är minst lika bra på att hoppa som någon av dom "smäckra" ponnyerna. tyvärr dömer dom flesta efter hur hästen ser ut och inte hur efter dom hoppar på tävlingar. jag tycker det oftast ser för jäkligt ut med dom här jätte smala, jätte heta ponnyerna då det ser ut som 0 kontroll och dom tar banan i ett svep. ska man börjar dömma ryttarna hur deras kropp ser ut snart också på tävlingar? jag tycker att om häst och ryttare tycker det är kul att hoppa och tävla, så ska det inte spela någon roll om hästen är snygg eller inte, smal eller tyngre. det är ingen modevisning, det är en hopptävling

har dessvärre sett riktigt hemska ungar på ponnyer, inte bara mammor. men det kanske blir så när man har en gapig morsa?

Hhhmm...jag känner att jag måste vara lyckligt lottad, eller så är jag bara halvblind. :D

Jag tycker att vi har jättekul på våra småtävlingar och ponnysarna sköter sig oftast inte alls men det brukar gå bra ändå. Visst finns det folk som gapar och lever om men jag tycker nog att de är ganska få.

Jag älskar små smäckra ponnier av typen welsh men tycker att alla nuförtiden gillar kraftiga ponnier mer, med mkt hovskägg och muskler.

Jag säger som de andra. Det skall vara kul att ha ponny!!

Tillägg: Däremot så märker jag att folk har så negativ attityd när det gäller islandshästar. Varför?

Jag har inte haft så mycket kontakt med islandshästar förrän nu och har aldrig tänkt på det tidigare.

En eloge till alla barn och mammor/pappor som inte skäms utan åker på tävling med sin högst älskade ponny- hur den än ser ut! :bow:

Många barn med "curling-föräldrar" som köper dyra hästar och utrustning tror de kan köpa sig till framgång. Visst finns det en och annan talang och jag kan förstå att man måste satsa lite pengar om man vill nå framgång. Men de flesta barn man ser på dessa ponnyer rider inte ett dugg bättre än de med en billig, "vanlig" ponny. Ofta är det de tjejer o killar som sitter och kämpar med sin ponny som blir duktiga ryttare i slutändan. De har inte fått något gratis.
Det viktigaste av allt- glädje och samhörighet med sin häst verkar inte stå så högt på mångas listor.

Har också sett och märkt detta. Är ju "fortfarande" ponnyryttare men har aldrig vart redig "tävlingsryttare" utan mest följt med syrran på tävlingar. Hon rider ett litet vbl travar sto. Många tycker det är coolt, andra försöker få bort henne från tävlingen med: Hon kommer aldrig bli ngt, låt henne gå till avel istället.
Andra bara blänger på oss. Men samtidigt tror jag inte att på "mina" klubbtävlingar är såå allvarligt, men visst det finns "utomstående" ,som inte är från klubben, som undrar vad vissa ponnys gör där.
Men jag har ALDRIG hört ngn föräldrer skrika utan bara barnen (bl.a. min syrraxD). Gör ditt och datt, var har du lagt hovkratsen, när ska jag in, men stressa henne inte, hon går asdåligt m.m..
Men "min" ridklubb kanske är lite unik:)

"Hemska, skrikiga och överambitiösa ponnyföräldrar" och "bortskämda ponnyungar" hävdas så ofta att det nästan blivit en "sanning" och det tycker jag är tråkigt.

Det finns alla sorter. När man ute och tävlar mycket så lär man sig snabbt vilka som är vilka..... Flertalet föräldrar är härliga människor - ser tävlingshelgerna som "familjeaktivitet" och chans att få vara delaktiga och behövda i sina tonåringars liv några år extra.

Det finns RIKTIGT jobbiga typer (JA JA MÄNSAN!) - men inte är väl det utmärkande för just ponnyföräldrar? Har stött på detta i ex vis hockey....

När det gäller transporter kan jag ha synpunkter på att färdas långa sträckor med vissa enaxlade modeller. Jag har själv ställt mig bak och åkt med en kort sträcka i några olika transporter. Det ÄR skillnad!

F ö ÄLSKAR jag grövre typer av ponnyer och känner inte igen detta med nedlåtande blickar. Tvärtom verkar det som många blir glada när det går bra för de "otippade"!

Hej
Är en ponnymamma som måste få skriva av mig lite. Har det inte gått lite hysteri kring det här med barn som ska ha dyra och fina ponny att tävla med, eller är jag ute och kastar sten i glashus?!
Känner att kommer man som vi med en grov tinker så är man genast utdömd innan man hunnit se vad hästen går för.

Vår dotter älskar sin ponny som ställer upp för henne i alla lägen om än lite busig ibland. Han hoppar villigt och är vig och smidig trots sin storlek. Jag vet att han inte kommer bli en ponny som kommer att gå några höga klasser varken i dressyr eller hoppning. Vi köpte honom för att ha en ponny att ha kul ihop med och ut och tävla lite grann med mest för skoj skull.
Är det någon mer som känner som jag att det har blivit så mycket "krav" på hur ponnyn ska se ut, ryttare, transporter mm att man knappt vågar sig ut på tävlingsbanorna med en ponny som faller utanför ponnyidealet?:confused:

Det här med att "inte ha lika 'fina' hästar som de andra på tävling" är något jag känner igen. inte utmärkande just i "ponnyvärlden" - finns överallt! :crazy: har en fd travare, har fått mycket nedlåtande kommentarer under det halvår jag haft henne, och hon är ganska "ridhästbyggd" ändå.. köpte henne för att jag älskar henne, inte för att rida OS om några år. (kan tillägga att jag betalar ALLT för henne, vilket jag tvivlar på att mina bekanta med "fina tävlingshästar" för närmare hundra tusen INTE skulle göra..hälften säger själva att de inte skulle ha häst om inte föräldrarna betalat allt från foder till hästen själv..blir rädd när jag pratar med dem :eek:)
så jopp, jag känner igen vad du pratar om..
obs att jag inte menar att det är fel att ha en dyrare häst o.s.v., men det är fel att se ner på dem som inte har råd eller som inte vill ha det..

Angående diskussionen om bortskämda ungar / skrikande föräldrar..
har träffat/sett både föräldrar; som skriker åt sina barn för att de inte vann, medan barnen med tårar i ögonen försöker förklara att de vill tävla för att det är KUL.
och bortskämda snorungar; 8-13åringar som rider runt och stirrar "överlägset" på allt och alla..
och båda "sorterna" är hemska att skåda.. :mad:

personligen tycker jag att det är bättre att man som liten INTE får allt serverat på gyllene talrikar, för det kommer en dag när man förväntas betala alltihop själv..
..och dessutom är det lättare att se att intresset är äkta, om allt inte är superlätt alla gånger, utmaningar är bara bra..

Nu har inte jag ponny men..

Förra hästen, en travare, och jag skulle på dressyrträning. Den här tränaren är ganska poppis här och många dressyrtanter med stora halvblod och feta umesläp rider för henne.
Det släp vi brukar ha, just ett ganska nytt umesläp, var uthyrt och därför var vi tvungen att låna ett släp av en kompis. Detta släp är ganska gammalt, från 70-talet nångång, och randigt...
Vi kommer in på stallplan och dressyrtanter kollar genast. Jag lastar ut hästen, och 2 tanter går förbi och pratar med varandra, och vad tror ni dom säger!?
Jo; Jag sa ju att det var ett varmblod :eek:

Jag var så arg! åååh, usch. Jag hade lust att säga till dom att deras hästar minsann också är varmblod osv.

Bara för att vi kom med ett billigt släp liksom... Men å andra sidan blev dom tyst när dom fick se hur han faktiskt gick, för han gick faktiskt så bra som han aldrig gjort!

KL

Måste även tillägga;
Det är här är verkligen det jag hatar med hästvärlden! Alla som tittar nedåt på en och får en att känna sig så mycket sämre. Jag skämdes för att åka ut på träningar med min travare, fast han är duktig.

USCH!

Känner såå igen mig ...jag och min syster har en varmblodstravare tillsammans. Vi älskar henne över allt annat. Har ridit in henne själva och har nu börjat tävla så smått i hoppning. Hon är kalasduktig!!! Fast inte om man frågar vår ridskolechef .... För travare kan man ju inte rida ... och inte vara i samma ridhus/paddock som ...osv ... Det är så tråkigt!!! Varför ska det alltid vara någon som klankar ner på andra?? Vi har ju alla en sak gemensamt och det är att vi älskar hästar!!! Det antar jag och hoppas iaf för annars är det väl ingen direkt mening att hålla på med dom ....

Hej

Håller med om att det är en himla massa bistra ansikten, krav och skrik på tävlingsplatser. Viktigt att inte glömma varför man håller på med hästar - för att det är kul. Annars kan det ju vara, faktiskt.
Lite OT kanske men jag vet en tinker som går msv dressyr med jättefina resultat. :-)

Nej, och alla har kanske inte råd att köpa en halvblod för 100 000 och en transport för lika mycket. Men jag menar, är det inte bra att jag rider för tränare då liksom? Alla dom här halvblodsmänniskorna pratar ju mycket om dom här som får en travare av mamma och pappa och sen bara rider själv utan vett. Då borde det ju vara bra om man är seriös med dom och rider för tränare?

Till TS

Är jag konstig som tycker att alla "snygga" ponnisar och hästar för hundratusentals kronor kan gå hem och lägga sig när någon kommer med en tinker?

De är ju de vackraste hästarna som finns! Far och flyg med allt folk som ser ner på dessa underbara varelser. Var stolt för att ni har en tinker! Jag avundas er.

Det är sjukt, alla dom här dyra slimmade ponnyerna med minimala ungar på som knappt kan hålla dom för dom stegrar och har sig och håller på att rusa iväg.
Det värsta är att när ungarna misslyckas med anridningen på hinderna så sitter dom och piskar hästarna med flera rapp efteråt? är det inte bättre att lära sig rida då och göra en ordentlig anridning istället för att piska den stackars ponnyn som inte förstår vad den har gjort för fel.

KL

Måste även lägga till en sak.

Jag rider ett halvblod här i byn, en dag följde jag med ägaren och hästen på träning.
Efter träningen frågar tränaren ägaren om det går bra att ha två hästar nu (hon har två varav den ena relativt nyinskaffad). Ägaren svarar att det går bra, och att det är jättebra att jag rider hennes häst också.
Då kollar tränaren på mig och säger (vi känner varandra sen förut); Va bra att du får rida riktiga hästar, för det är väl en travare du har?
Och jag bara :eek:

Då kollar tränaren på mig och säger (vi känner varandra sen förut); Va bra att du får rida riktiga hästar, för det är väl en travare du har?
Och jag bara :eek:

:rofl: Kan tänka mig samma scenario från en travtränares sida! "Vad bra att du får träna/hantera/köra RIKTIGA hästar och inte en massa halvblod!" :D

Som att någon häst skulle vara mer "riktig häst" än någon annan liksom. Fast jag förstår tränaren delvis, och hade kanske kunnat hålla med om denne inte formulerat det så apkasst. Att om man har ett OSKOLAT varmblod så är det bra att varva med redan välutbildade hästar för att inte tappa känslan för lite svårare saker och bättre kvalitet, eller lägga till med en massa olater. Men nu vet jag ju inte hur långt du har kommit med din travare, kanske är den redan bättre än t ex ridskolehästarna! :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästvård Happ .. tog hem mitt russ i onsdags som varit borta i 2 månader på betäckning (40 mil enkel resa). Saken är den att ca 3 veckor innan vi...
Svar
10
· Visningar
1 869
Senast: KesoNeso
·
Ridning ...för att nå våra mål?? Hästen är inte i så jättebra kondition och styrka ännu pga konvalescens i somras. Han har varit igång riktigt...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: Piraja
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 827
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix