Tävling på blodigt alvar eller lek

Sv: Tävling på blodigt alvar eller lek

Grejen är det att hon har sett min travare gå, han går i bättre form än vad detta halvblodet gör. Halvblodet är 5 år och oskolat :p
Men.. denna tränare är en snobb :o hon har ett flertal dyra hästar och massor med dyra grejer, ny bil och sprojlans nytt Ume B60. Och jag vet faktiskt inte vilken erfarenhet av travare hon har haft, jag menar, det finns en hel del bra exemplar nuförtiden :p

Alltid tråkigt om någon dömer efter utseende/ras/ålder eller vad det nu kan vara utan att titta på hur hästen faktiskt går.
Fast ibland kan det ju vara förnärmande med tvärtom. Som när en tjej skulle provrida ett varmblod jag haft och förvånat sa "han fattar ju direkt för skänklarna!" :rofl:

För tre år sedan fick jag en C-ponny som var 10år.:love:
Hon var tunn och palomino
Hon kostade 5000:- för att hon var "GALEN"!!!:confused:
Hon var så illa torterad att man grät när man såg henne!!:cry:
Jag satte aldrig på en sadel de första 6 månaderna.
Utan tråkade ut henne med mitt "prat":rofl:
Sedan efter ett års slit com jag ut på banan och vad får jag höra??(Hon är rädd för framhoppningen..)
"den hästen är ju galen, borde skjutas":eek:
Jag grät och visste inte om jag ville in på banan.
Och min mamma "retade" opp mig och sa att jag skulle visa "snobbarna" vilken djävulshäst jag hade.

Minen på dem går inte att förklara när jag kom tvåa!:rofl:

ÄLSKAR min knasboll!!:love:

TILL ALLA ER SOM HAR "PROBLEMPONYER" ELLER BILLIGARE GRÖVRE HÄST, NI HAR DET BÄTTRE! TRO MIG!:bow:

Kan också tillägga att jag tycker att det är för mycket sporrar, spön och skarpa bett!
Och så har de ingen sits i sadeln(Dock inte alla!!) utan hänger i munnen och flaxar med benen!:devil::mad:

Visst finns det många duktiga ryttare!!

Va bra att du får rida riktiga hästar, för det är väl en travare du har?

Oh herregud... Den tränaren hade fått veta ett och annat om det vart mig de hade sagt så till... :devil:

Skulle tävla med min medryttarhäst (fjording) för ett tag sen. Hade anmält mig till 60 och 70cm, han är kanske ingen hoppstjärna. I 60 slarvade han jättemycket, han brukar inte bry sig så mycket om hinder som är lägre än 70.

Och när vi kom i på 70 hörde man hur folk skrattade och pekade. Sen hoppar han helt felfritt med god marginal :banana: Han var jätteduktig, men det är inte så kul att bli dömd innan man ens har hoppat.

Och liksom det här var bara på clear round, inte ens en stor tävlig, så jag kan ju tänka mig hur det skulle vara på en lite större tävling!

TILL ALLA ER SOM HAR "PROBLEMPONYER" ELLER BILLIGARE GRÖVRE HÄST, NI HAR DET BÄTTRE! TRO MIG!:bow:

har alltid sagt att det är en större prestation, att ha en svårare häst eller en häst som "egentligen inte är gjord" för det man gör - och lyckas! utmaningar is the shit!
:bow:

:love: Honey Bird Twitter - lite små"galen" ibland och inte lätt alla gånger :love:

:love:Travare, kallblod o.s.v. :love:

Alltid tråkigt om någon dömer efter utseende/ras/ålder eller vad det nu kan vara utan att titta på hur hästen faktiskt går.
Fast ibland kan det ju vara förnärmande med tvärtom. Som när en tjej skulle provrida ett varmblod jag haft och förvånat sa "han fattar ju direkt för skänklarna!" :rofl:

haha, varit med om samma sak med min dam, när nån som är van vid "finare hästar" provridit travar-damen och suckat och pustat om slöseri med tid innan de ridit; "vad känslig hon är för sätet!", "hon är ju jättemjuk för tygeln". men vi SA ju det..!!! :devil: :angel:
men det är alltid lite kul att se dem förvånas..mohaha :rofl:

Jösses vad många är inskränkta!

Alla ponny ungar och ponny föräldrar är inte idioter! Ni gnäller för att de på sina dyra slimmade ponnyer snackar skit om er. Men vad gör då inte ni om dem? Hur mkt fördomar har inte ni av allt det som ni sitter och säger nu?

Om man nu har en travare så får man ju acceptera att det är faktiskt som så att de är avlade till att trava fort, de är avlade för SIN gren precis om ardennern för sin och islandshästen för sig. Sen är det ju alltid kul att jobba hästarna på olika sätt. Men om ni själva går ut med en schyst inställning på tävlingar och tävlar med dig själv och inte tjurar på alla dem som ni anser är rika o bortskämda osv så kanske stämmningen också blir bättre?

Alla hästar är ju framavlade av olika anledningar ( därför så olika byggnad och mekanik).

Visst det finns rikitga ponnyföräldrar o ponny ungar men dra inte alla över en kant.

Sen att klaga på att ponnyerna är slimmade är väl att ta i! Om man vill ha maxprestation så måste man ju vara ordentligt välltränad. Hur skulle det se ut om stefan holm skulle lägga på sig 15 kg i trivselkg. Hur bra skulle det då gå för honom?

Ja faktiskt. Prestationskraven sjunker drastiskt.
För vem ser inte lite snett (ofrivilligt om inte annat) på ryttare med kanonhäst med toppstam och en ryttare som inte lyckas få den prestera?

haha, varit med om samma sak med min dam, när nån som är van vid "finare hästar" provridit travar-damen och suckat och pustat om slöseri med tid innan de ridit; "vad känslig hon är för sätet!", "hon är ju jättemjuk för tygeln". men vi SA ju det..!!! :devil: :angel:
men det är alltid lite kul att se dem förvånas..mohaha :rofl:

Haha, precis! :D
Båda varmblod jag haft har varit riktigt känsliga i munnen och för sätet, "oförstörda" liksom. Sen har de haft svårt med annat såklart, men när jag red på ridskola parallellt med egna hästen var jag ofta glad att få komma hem och rida varmblodet efter lektionen. Men det där är såklart olika!

Håller med i det du säger, fördomar åt andra hållet är såklart inte "bättre".
Själv förnekar jag inte att jag har fördomar. Fördomar har vi av en anledning - lära oss av våra erfarenheter. Är erfarenheten liten kan det såklart bli missvisande.
Det viktigaste tycker jag är att man är ser till individer och inte drar alla över en kam. Är beredd att ändra sig om man blir motbevisad sas! ;)

Visst är det så. Men jag har själv tävlat på alla nivåer från lokalt till internationellt i 9 år och träffat alla möjliga människor. Och visst finns det jobbiga människor precis som det finns överallt annars. Men många är faktiskt hur bra som helst! Jag har inte köpt några dyra ponnyer men varit med i toppen ändå. och vi hade hur kul som helst på min ponnytid!

Tillägg: Däremot så märker jag att folk har så negativ attityd när det gäller islandshästar. Varför?

Därför att vi som rider islandshäst också faller utanför ramen! Små, lurviga "ponnyer" med konstiga gångarter som vuxna rider på, det kan väl inte vara annat än fel, eller....? :devil:

Visst är det så. Men jag har själv tävlat på alla nivåer från lokalt till internationellt i 9 år och träffat alla möjliga människor. Och visst finns det jobbiga människor precis som det finns överallt annars. Men många är faktiskt hur bra som helst! Jag har inte köpt några dyra ponnyer men varit med i toppen ändå. och vi hade hur kul som helst på min ponnytid!

Kanske ska tillägga att jag inte har fördomar angående att "alla" skulle se ner på billiga hästar eller ta tävling på blodigt allvar! ;)
Att det finns dom som gör det ser jag som ett faktum, inte en fördom - fördom blir det ju när man tar för givet att t ex en specifik person ser ner på billiga hästar på tävlingar/tar tävling på blodigt allvar utan att först ha någon grund till varför man tror det, uttalanden t ex.

Ser det inte heller som något problem. Vill folk ta det på blodigt allvar får dom göra det, passar det mig inte eller jag skäms för min häst såpass att jag tycker det är jobbigt kan jag låta bli att tävla! :p Vilket jag iofs gör, men i huvudsak pga andra prioriteringar och att jag vill att vi ska ha en ärlig chans först.

*kl*

kan ju tillägga att när ja prata me min tränare för ett halvår sen om en storhäst ja funderade på å provrida så verkade hon positiv me allt ja sa till ja sa att det va ett varmblod;

"Nej men inte ett varmblod, aldrig, du vill ju hoppa och tävla"
Jag: :eek: jaaa...:confused:

suck...:cool:

Vi har en nordis vi tävlar hoppning med, en del tycker väl stackars barn att hon inte kan få en "riktig" ponny att tävla med men hon vill inte ha ngn annan trots att hon tittat på flertalet ponnyer ,men de finns även ganska många som är positiva ohc tycker att det är jättekul att vi tävlar med en nordis,,, men det viktigaste är iallafall att man skaffar den häst man tycker om oophc har kul med för det är ju inte bara tävling, så hoppas det går bra med er tinker det finns säkert många barn som önskar de hade en häst de kunde ha kul med även utanför hoppbanan för många ggr är ju de "fina" tävlingsponnyerna lite för nerviga eller för dyra för att busa med...

Lite trådkapning, men inte mkt.. :angel:

Det här med islandshästar tkr jag är märkligt. Under Steghoppet kval 1 i uddevalla så kom det ett tiotal islandshästar och stannade ute på vägen och tittade på tävlingarna i paddocken. De tävlande började då prata och kunde inte förstå hur de fick stå där, ungefär som om de vore avskum eller loppbärare! :eek::mad: Jag som stod funktionär fick höra flera gånger att de ville att vi skulle jaga bort dem. :confused::cool:

Kan tillägga att de inte ens befann sig på själva tävlingsplatsen, utan på asfalterad bilväg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästvård Happ .. tog hem mitt russ i onsdags som varit borta i 2 månader på betäckning (40 mil enkel resa). Saken är den att ca 3 veckor innan vi...
Svar
10
· Visningar
1 869
Senast: KesoNeso
·
Ridning ...för att nå våra mål?? Hästen är inte i så jättebra kondition och styrka ännu pga konvalescens i somras. Han har varit igång riktigt...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: Piraja
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 827
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix