Tävling efter vila

Joyze

Trådstartare
Nu har min häst stått i två veckor (pga ofrivillig tappsko) och blivit skrittad en vecka. Innan tappskon så var hon i ganksa bra kondition, men hon har väl tappat så gott som allt nu när hon bara går och äter sig tjock i hagen om dagarna :smirk: Hur lång tid tror ni är lagom att beräkna att vi kan hoppa och tävla igen? Hur lång "uppvärmningstid" brukar ni ge era hästar efter vila? Vi ska ev vara i allsvenskan den 9/9 men bör helst ha tävlat nån tävling innan dess. Tror ni att vi kommer hinna det eller är det för tajt?

Sv: Tävling efter vila

Om hon va i bra kondition innan hon stod i två veckor tycker jag att du varit väldigt försiktig med igångsättningen. Jag skulle skrittat kanske två-tre dagar och sen ridit på som vanligt igen, lite kortare pass första veckan. Men efter två veckor kan hästen vara igång helt igen.

det tar betydligt längre tid än 2 veckor för en häst att tappa kondition. jag skulle tagit det lugnt typ 2-3 dar sen rida på som vanligt.

Jag håller med tidigare inlägg, hästen hinner inte tappa mycket alls på den tiden! Sen kanske hästen har gått upp i vikt och blir lite flåsigare på grund av det om den har gått på bete, men det är en annan sak.. ;) Känn efter hur den känns, men du kan nog hålla ett högre tempo med uppträningen än du har gjort hittills!

du har ju skrittad den i en vecka nu. börja med lite lätt trav och galop i 2-3 dagar jobba lite lätt med formen och sen är det bara att rida normalt igen & börja hoppa. (:

Min häst har vilat i 2 veckor när jag varit borta, 2-3 dagar får hon ta det lugnt sen är det som vanligt igen.

Det tar 4 veckor innan hästen börjar tappa kondition. Så rid du på som vanligt.

jag tycker att du kan rida ut och skritta och trava i 3-4 dagar.sen kan du ta det lite hårdare osv.sen kan du nog hoppa igen så småning om.

Har hästen gått ihage så har den ju rört på sig där, ett par dagars lugn ridning sen är det väl bara att köra på som vanligt igen...

jag håller med ovanstående :) men jag gör en liten ihoppsfråga här. har länge ska jag ta det lugnt när hästen har stått i 5 veckor? jag har skrittat och travat ute nu i fem dagar, kan jag hoppträna lite lätt nästa onsdag? bara hoppa låga höjder och inte ett så långt pass? går det bra tror ni? Och sen hoppa en LC om två veckor, eller är det för tidigt? (Då har han varit igång i 3 veckor) :confused: jag blir så himla osäker...

din häst har nog inte tappat konditon :) det brukar dom inte göra på så krot tid.. eftersom du startat väldigt lugnt, är det nog bara för dig att köra på nu :p

Varför exakt 4 v???
Min häst var opererad och vilade i ca 14 v- han tappade varken msukler eller kondition nämnvärt...

Till TS- 2 veckor är bara lite vila! Säger som de andra- det är bara rida igång. Din häst kan tväla nästa helg om du vill:)

En häst tappar ingenting konditionmässigt på den tiden.
därmot kasnke det har lagt på sig pga av betet.
När vi har haft någon häst som har gått hinderlöp brukar den få vila en vecka ungeför i bland har det blivet mer sen rids den som vanligt igen.
ett tips är att du kasnke lär dig sätta på en tapsko heheh inte så svprt lycka till på tävligen

Jag tror inte den har tappat så mkt på bara två veckor. Du behöver alltså inte börja om från början. Rid igäng den bara så går det finfint.

På 2 veckor brukar dom inte tappa så mycket, så det är bara att ta det lugnt i några dagar och sedan sätta igång.

Men det är väldigt individuellt hur fort/mycket det går för hästarna att tappa. Mazarin tappade muskler redan efter 3 veckor. Medans en häst som är i stallet som har stått i några månader nu är lika rund och fin muskelmässigt som innan vilan

Muskler tappar de relativt snabbt, övrig kondition och leder/senor/ligament håller sig fräscha åtminstone 3 veckor som jag förstått.

Mao ta det lite lugnare någon vecka och ta "muskeluppbyggande" pass max varannan dag så den får tid att bygga upp sig, däremellan lite lugnare. Uteritter med terräng blandat med dressyr tror jag är bra, själva hoppningen kan man lugna sig lite med tycker jag, var den "vältränad" inom hoppningen innan så krävs det knappast många pass för att komma tillbaka. Efter den första veckan tycker jag det borde vara grönt att tävla om hästen inte blivit rejält överviktig av gräset! ;) Bara man tar med i beräkning att man redan bör ha kommit igenom uppbyggnadsfasen innan det är dags för tävling så den får lite lättare pass dagarna innan och hinner bygga upp sig maximalt.
Det här är vad jag skulle ha gjort iaf.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka