tävlar ni era ridtravar?

Sv: tävlar ni era ridtravar?

Vart hittar man kommande hopptävlingar då? Är supertaggad på att börja tävla med min lilla travartjej, men har ingen aning om vart jag ska leta...

Skulle vilja hoppa lite träningstävlingar och Pay n´ jumps´ :)

(Bor i stockholm)

Jag kan nog säga så här att min häst (som jag har utbildat och ridit in, men som aldrig blivit inkörd) är redo för La. Men vi har inte tävlat någe. Dels för att det tar två timmar att lasta henne :devil: och för att jag inte har råd att skaffa krönt kort och sådan skit. E ju bara 14 :p fast jag får väll offra mina pengar om och när jag lyckas flytta henne till en ridskola. :D Men La i dressyr är hon (och jag) redo för och Lc, Lb i hoppning. ;) Hon e tio och blev inriden (av mig *slolt*) som 6 åring. Hon var så gammal för att hon skulle bli travare med det var alldeles för stessigt för henne när hon skulle köras in och hon ramlade typ med sulkyn eller något så hon e rädd för selar. Vi räddade henne när hon hade ena foten i slaktbilen som 4 åring. Hon var för nervig för mig då så jag började med henne när jag bara var 10!!! :eek: ((nu fick ni en hel historia här.. :p

Det är kul att höra en sån historia som slutar bra (nåja, än är det förhoppningsvis inte slut! ;) ). Dels att du haft kvar hästen såpass länge och dels att ni lyckats såpass bra i utbildningen trots att du är/var så ung. Annars är varje travhästägares mardröm att hästen blir en vandringspokal eller en missförstådd stackare som rids sönder förr eller senare, därav att man ofta hellre skickar till slakt än att försöka sälja en "billig" häst.

Blir så glad att så pass många ger ridtravarna en chans :) Jag har själv en ridtravare hemme men har inte kommit till någon tävling ännu vi är under utbildning som går toppen :)

Jag har en vbl valack som jag köpte som 10 åring, med min förhoppning om att tävla i hoppning, men jag som då var 15 år tyckte att hoppning var roligast och dressyren bara var nödvändigt ont...
Gick ganska bra, flera placeringar upp till 110 m men över det blev banorna även tekniskt svårare och han stimmade bara upp sig, då började jag inse att dressyr arbetet blivit lidande....
Tog paus från tävlandet när jag började gymnasiet och satsade på dressyr och märkte att det var ganska kul! Tävlade två säsonger upp till LB1, med placeringar, men det varierade väldigt vilken domare som dömde : (
Har filmat nästan varje tävling och gått igenom med min tränare och kommit fram till att procenten skillde från ca 56 % till den bästa 74 %!
Eftersom man efter ett tag kom på vilka domare som dömde ritten (tyvärr inte många) och inte rasen blev jag tillsist trött på att tävla, så vi lade tävlingskarriärren på hyllan, och nu har herren hunnit bli 25 år och jag har en mycket trevlig och välriden kompis! Lycka till med era travare både på och utanför tävlingsbanorna och kom ihåg när allt känns tungt så har du iaf en underbar vän!

Jag har en 11årig vbl valack med ett riktigt lejonhjärta!
Är utbildad LA dressyr men dock är det inte alla som klarar av att rida honom.
Hopptränad upp till 1,20-1,30m med ryttare, löshoppad 1,40 och debuterat hoppning 1m på klubbnivå.

Behöver finslipa formen, vissa dressyrövningar & taxering innan några större tävlingar, men lokal 1m är nog inga problem. :)
Jag har tävlat honom som högst 90cm, nu är han under igångsättning efter att ha vilat till&från hela vintern. :D

Så till hösten hoppas vi ha debuterat 1m lokalt :D

Bild från sommaren :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tävlar lite klubbtävlingar med min travare. Det har bara blivit hoppning än så länge eftersom damen inte tycker att man behöver höger galopp=( Vi har hoppat upp till 90 cm på tävling men hon har kapacitet för mycket mer bara hon får ihop sin galopp och inte har så bråttom.

Det har gått bra dom flesta gångerna, många relfria rundor och vår största merit är 3:a på ett km över 0,90 hinder
Tävlade nog bara 3-4 gånger 2009 för transporten fick alltför många 2:or vid besiktningen i september=(

Hoppas du tar detta på rätt sätt nu ;)

Har i flera trådar sett dig lovorda din travare, så nu är jag grymt nyfiken på hur hon ser ut.
Vore kul att få se kort på underverket :)

*kl*

Vi tävlar inte ännu jag och min travare. För det första är han långt ifrån redo åtminstone för dressyr och hopp. Har haft honom i 1 år och pga skador på mig stod han nästan hela hösten. hann hoppa enstaka hinder på 60 cm innan han fick ofrivillig vila.

Tanken är att vi så småningom ska komma ut på klubbtävlingar både i hopp och dressyr och i höst ska vi förhoppningsvis våga oss ut på en distans pp

Tycker det är så kul med så många ridtravare som lyckas! Det är trots allt en riktigt mysig häst, jätte trevliga och gör alltid sitt bästa :) Jag har varit medryttare på flera ridtravare och tävlat nån klubbtävling i western, på amatörnivå. Jättekul faktiskt!

Absolut ingen här som säger att sin häst går LA och diverse har kunnat visa upp det. ;) Tyvärr.. undra vrf. ;)

är nyfiken på om ni tävlar era ridtravare?

vilken gren?
vilken nivå?
hur ofta?

kan va kul att se hur dte går på tävlingsbanorna för er:)

Jag hjälper en kompis med hennes ridtravare, som ska omskolas till hopphästar och kanske också lite lättare dressyrklasser.

Vårt mål är att kunna klättra upp till en högre nivå inom hoppningen eftersom två av hennes ridtravare har en enorm hoppkapacitet.(naturbegåvning)

Vi har inte tänkt på hur ofta vi ska tävla , det blir väl så ofta hästarna orkar, vill och tycker det är kul.(men inte allt för ofta):)

Jag vill även ge en av hästarna en ärlig chans inom dressyrens värld..:)

Har tävlat lite pay'n'jumps och blåbärsdressyr med min travare.
Har hoppat 90 och ridit LC på godkända %...det är alltså väldigt låg nivå.
Kommer skaffa licens snart så man kan vara med på nån lokal också :)

mh11.jpg

trav-1.jpg

Ja.. men jag tror många tror att deras häst går LA hopp/dressyr bara för att den te.x kan hoppa enstaka högt hinder, eller galoppera i en slaffsig förvänd galopp på ena långsidan. ;)

Ni är jätteduktiga tycker jag, och din häst är så fin! Har du ingen film när du tävlar i dressyr med? Bara sett hoppfilmerna. :laugh:

Liknande trådar

Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 166
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 069
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar