Tävlade i hoppning förlorar sjukersättningen

Sv: Tävlade i hoppning förlorar sjukersättningen

Ja nånstans måste man ju faktiskt dra gränsen.

Kan man planera in tävlingar, och starta i dem (Vet ju inte vilken omfattning han tävlar i men..) så lär man väl kunna ta ett timjobb också.Det är ju skillnad på att "rida när man kan" som de flesta sjukskrivna påstår att de gör, och att hålla en häst i topptrim samt starta inplanerade tävlingar med den.

Topptrim? Eeh nåja alla hästar kan hoppa 1.30 med rätt ryttare, ryttaren ifråga kanske är begåvad, det kanske inte alls är en särskild stor ansträngning för honom att skutta runt 1.30 , med rätt häst som har kapacitet är det nog som att hoppa 90cm för en ryttare utan talang.

Iallafall vad som är oerhört intressant är att det sitter määäääääääääängder med folk som är sjukskrivna i timmar framför datorn på buke samt att dom har 3-4 hästar hemma som dom tar hand om och det blir ett jäkla ramaskri om man skulle hinta att dom nog faktiskt skulle kunna orka ta ett timjobb på ett kontor :grin:

DÅ kallas det helt plötsligt rehabilitering... jag vet inte om mocka och släppa ut skulle vara mer rehabiliterande än att rida... handikappmockning har jag aldrig hört talas om iallafall :angel:

Bara som en parantes i diskussionen alltså ..

Vi har ingen aning om hur ryttaren mår efter sin hopptur men jag är oxå tveksam till dethär, jag förstår att folk reagerar och att hans sjukersättning blev indragen. Det här är ju en sådan sak som MÅSTE vara förankrad först hos försäkringskassan, skulle det bli det ser inte jag det som konstigt , just hoppning är faktiskt uppmjukande för ryggen. Jag vet hur ont i ryggen jag får om jag INTE hoppar regelbundet och då måste det vara lite höjd på hindren för att få ut den fulla rörelsen i ryggen som gör att jag mår bättre.

Senast ändrad:

Men nivån på tävlingen kan knappast vara avgörande?

130 är inte särskilt högt för de som kan, men jag håller med olga, han skulle frågat fk först, pratat med sin läkare.
Jag kan inte hoppa 130 ens om min rygg är bra.:D

Läs resten av mitt inlägg då, så inser du att jag inte tyckte tävling alls var okej, ridning på lägre nivå som sjukgymnastik är inte att jämställas med hopptävling oavsett nivå

Men blir du nästan handikappad av att inte hopptävla? Det kan knappast ses som rehabilitering. Ridning är bra rehabilitering, lägger man på hoppning så gör det i bästa fall ingen ytterliggare skada.

Kan man rida på den nivån så kan man klara många yrken, kanske inte alla men är skadan av mer permanent slag får man enligt dagens regler söka sig till ett annat yrka och är det av tillfällig art så bör man nog göra en paus och koncentrera sig på att bli frisk. Det är säkert okej att rida på lägre nivå för att träna upp ryggen och ägna sig åt andra typer av sjukgymnastik.

Topptrim? Eeh nåja alla hästar kan hoppa 1.30 med rätt ryttare, ryttaren ifråga kanske är begåvad, det kanske inte alls är en särskild stor ansträngning för honom att skutta runt 1.30 , med rätt häst som har kapacitet är det nog som att hoppa 90cm för en ryttare utan talang.

Alla hästar kan inte hoppa en 130 bana okej även om man sätter upp en expert. Många kan komma upp på den nivån med rätt träning men långt ifrån alla.

Jadu jag känner faktiskt inget när jag sitter på hästen men när jag sitter på stol eller går längre sträcka.

Jag blev lite "tiltad" vid förlossningen och som jag förstår det rätt så skall det rätta till sig ju längre tid som går efter förlossningen.

Nej jag är rätt lat och gör inga övningar innan men har ett helt schema jag skall göra som jag följer lite sådär.

Jag har ju inga barn :D Jag har haft detta i typ 3 år och det är skitjobbigt :(
Nej jag känner inget heller när jag rider men eftersom lederna inte funkar så bra så kan jag ju inte rida med små små hjälper och flytta höften o sånt.

Jag får fortsätta min sjukgymnastträning o hoppas på att det blir bättre :D

Alla hästar kan inte hoppa en 130 bana okej även om man sätter upp en expert. Många kan komma upp på den nivån med rätt träning men långt ifrån alla.

Kanske inte shettisar, ardennrar och dyl men sporthästar , jovisst det kan dom.

Ja begränsar du dig till sporthästar som ju är avlade för hoppning går det säkert för merparten, men det finns massor av andra som kan ha enorma problem på de höjderna även om de används som ridhästar och hoppas regelbundet. Jag räknade inte in ponnyer men väl ardenner, nordsvenskar, tinkers, ridtravare, diverse westernraser mfl. När det gäller raser ej avlade för hoppning så är hoppförmågan högst varierande.

Då får han väl jobba med något annat! Jag blir så upprörd över folk som inte "kan" jobba med "sitt" jobb och vägrar byta. Fine, låt de vara arbetslösa men då ska de heller inte belasta andra, dvs någon ersättning ska de inte ha.

:mad:
Håller verkligen med!

Jag räknade inte in ponnyer men väl ardenner, nordsvenskar, tinkers, ridtravare, diverse westernraser mfl. När det gäller raser ej avlade för hoppning så är hoppförmågan högst varierande.
Nog håller jag med dig men inte om westernraser, antar att du menar quarter tex? De används ju flitigt till hoppning i usa och kan hoppa som vilket halvblod som helst.

De andra raserna är ju ofta byggda på ett icke gynnande sätt, när det gäller hoppning. Även om jag dock vill mena att en nordsvensk eller tinker av smidig modell kan hoppa den höjden. Likaså en ridtravare, oftast iaf.

Jag menar, älgar kan hoppa viltstängsel. Allt som krävs är 4 ben och lite storlek.

Nåja, det hör ju inte till tråden.

Vad jag menar är att det krävs betydligt mer vardaglig träning för en häst som tävlar på den höjden, än lite lullande i skogen 5 dagar i veckan.

Det har ju ingenting med begåvning att göra.

Mycket OT
Oj oj oj NU vet du inte vad du har startat :angel:

;)

Aj, aj, det är bäst att förtydliga då, jag menar inte att ingen ridtravare kan hoppa 1.30 banor, bara att det finns en icke försumbar del som skulle ha problem.

och Lycanthrope

Älgar är bra hoppare ;), däremot krävs det mer än storlek, en ordinär elefant hoppar inte ens 20-30 cm.

Iallafall vad som är oerhört intressant är att det sitter määäääääääääängder med folk som är sjukskrivna i timmar framför datorn på buke samt att dom har 3-4 hästar hemma som dom tar hand om och det blir ett jäkla ramaskri om man skulle hinta att dom nog faktiskt skulle kunna orka ta ett timjobb på ett kontor :grin:

DÅ kallas det helt plötsligt rehabilitering... jag vet inte om mocka och släppa ut skulle vara mer rehabiliterande än att rida... handikappmockning har jag aldrig hört talas om iallafall :angel:

Bara som en parantes i diskussionen alltså ..

Vi har ingen aning om hur ryttaren mår efter sin hopptur men jag är oxå tveksam till dethär, jag förstår att folk reagerar och att hans sjukersättning blev indragen. Det här är ju en sådan sak som MÅSTE vara förankrad först hos försäkringskassan, skulle det bli det ser inte jag det som konstigt , just hoppning är faktiskt uppmjukande för ryggen. Jag vet hur ont i ryggen jag får om jag INTE hoppar regelbundet och då måste det vara lite höjd på hindren för att få ut den fulla rörelsen i ryggen som gör att jag mår bättre.

Ja, och om ridningen och skötseln av hästarna är bra för ryggen/värken osv så borde man ju kunna jobba? rida och sköta stallet på sin fritid så att kroppen mår bra och man orkar jobba.

Tillägg: trådar om sjukskrivna, gramantyglar och ridtravare spårar ALLTID ur... fascinerande hur det kan få folk att gå igång så... :cool:

Älgar är bra hoppare ;), däremot krävs det mer än storlek, en ordinär elefant hoppar inte ens 20-30 cm.

Storlek=någon längd på benen, menade jag ;)

Därav att min bruksnordsvensk med stor kropp och hyfsat korta ben inte hoppar lika högt som min arab på samma mankhöjd gjorde :D

kl

vilken lång tid dem här processen har tagit, för om jag minns riktigt rätt så slutade han rida för ca 5 år sedan, för att han började känna av ryggen. Någon superryttaren var han kanske inte men vilken häst han hade:love: en mycket fin häst som verkligen gjorde allt för sin ryttare.

I övrigt så vet jag inte riktigt vad jag tycker, hade för mig att han var sjukpensionär:confused: men jag kan ha fel. Sedan vet jag inte hur mycket han red heller, båda hans döttrar red och jag vet att dom var ute och tävla hans hästar ibland och även hans fru brukade rida lite.

Men ur mitt eget perspektiv skulle jag nog velat fortsätta tävla så gott det går, hästar är mitt liv och det är det som får mig att må bra. Mammas jobbarkompis fick något form av ryggproblem och fortsatte rida och tävla lite. Hennes pappa tyckte inte hon skulle göra det eftersom hon var långtidssjukskriven, men efter att ha pratat med fk så tyckte dom att det var okej eftersom det fick henne att må bra. Så är det olika regler för olika männsikor eller?

I mina ögon ska man bara bli sjukpensionär om man inte klarar av att utföra något vettigt jobb alls utan att få ont och/eller bli utschasad. Kan man att tävla på så pass krävande nivå så bör man klara av vissa typer av arbete om än inte på heltid. Visserligen beror det lite på omfattningen på hobbyn, det är skillnad på att tävla någon enstaka gång på tävlingar hemmavid och familjen fixar markservicen och kuska runt på flera tävlingar per år och fixa allt det praktiska. Det första kan vara okej men det senare är att betrakta som åtminstone ett deltidsjobb och ganska fysiskt krävande dessutom.

Kan lägga till till "Få igång folk-trådar" Graman, sjukskrivna, ridtravare och PESSOABETT:angel:

Håller med! Varför ska det anses som en mänsklig rättighet att samhället ska försörja en människa så den har en rik fritid? :confused:

Jag hör också till skaran som har en kropp som mår mycket bra av ridning, läkare har tom sagt till mig att inte sluta rida, då kommer jag få mycket ont.
Men jag måste ju samtidigt jobba, hur ska jag annars få råd att rida?

Och kan man hoppa 1,30 på tävling regelbundet, då kan man fanimej jobba! Om herren i fråga inte klarade av just det jobbet han haft, skola om sig eller byt jobb! Vem är inte trött som 17 ofta när man kommer hem från jobbet? Och önskar att man skulle skrapa fram massor med pengar på Triss eller något så man kunde gå ner i arbetstid och ha mer tid till sin häst och sitt tävlande!

Nåja, nu har jag ju inte ett sådant jobb på försäkringskassan. Men , Ja , jag är egen företagare med anställda. Och jag anställer människor som varit långtidssjukskrivna, och är beredd att anpassa arbetsuppgifterna för mina anställda så de kan utföra ett jobb...

Visst har jag flest "normala" arbetare med normal arbetkapacitet. Men jag tycker att sjukskrivna och även invandrare ska få chans att prova ett normalt jobb. Och jag är beredd att lägga ner mycket tid för att de ska fungera- om inte hos mig hos andra arbetsgivare.

det som är roligt är att ALLA som arbetat hos mig och som önskat arbeta fått jobb på andra arbetsplatser efter de praktiserat på min firma..... Vad har du gjort?

Jag har även hjälpt kriminella svenska ungdomar till heltidsjobb och i vissa fall till vidare studier. (Dvs. jag har hjälpt dem att klara grundskolan... och skrivit intyg varför de ska slippa ungdomsanstalt så de kom in på sin gymnasie linje efter ett år praktik...)

Senast ändrad:

All heder till dig! Man blir varm inombords när man hör om människor som dig! :bow:

En sak som slog mig när jag pratade med en kompis som varit långtidssjukskriven är att jag upplever att hon är rädd att bli sjuk igen om hon börjar arbeta! Hon är raka motsatsen till lat, men hon har varit så sjuk att hon rasat i vikt så hon höll på att klappa ihop helt, och hon VET att om hon gör för mycket, då får hon sota för det i flera dagar, tar sig inte ur sängen!
Och det är ju en fullkomlig självklarhet då att hon känner rädsla för att arbeta! Och självklart så får hon ju då en sådan där paragrafryttare som handledare (heter det så?) på Försäkringskassan! :grin:

Men jag gissar att om de människorna (de som vill men inte riktigt törs) lugnt och fint får prova att arbeta igen, utan Försäkringskassans hot och piska över ryggen, kan komma tillbaka. I allafall så har min kompis börjat göra det! Hon fick ett lugnt jobb som hon fick "utveckla" själv, nu har jag fått veta att hon utvecklat jobbet enormt, känt hon klarar det, och skaffat sig en enorm arbetslivserfarenhet som kan hjälpa henne till fortsatt arbete!

Men i ett och annat fall tycker i allafall jag att personen själv kunde ta beslutet att helt byta yrke när kroppen och/eller själen inte klarar just det man alltid jobbat med! Jag har gjort en total vändning i mitt yrkesliv, utbildar mig till något helt annat! Och jag är ju varken unik, duktig eller fantastisk, kan jag kan andra!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Är det risken att bli utsatt för elaka kommentarer, som gör att tävlandet minskar i Sverige? Ridsports chefredaktör Catharina Hansson...
2
Svar
28
· Visningar
2 209
Senast: ufot
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsportens världscup i hoppning pågår mellan oktober och februari. SVT sänder de flesta tävlingarna. I vår guide hittar du...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sommaren 2024 bjuder på mer än bara OS. Förutom flera VM och EM i ridsportens olika grenar arrangeras också Nordisk-Baltiska mästerskap...
Svar
0
· Visningar
101
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sommaren 2024 bjuder på mer än bara OS. Förutom flera VM och EM i ridsportens olika grenar arrangeras också Nordisk-Baltiska mästerskap...
Svar
0
· Visningar
114
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama