Tävlade i hoppning förlorar sjukersättningen

Sv: Tävlade i hoppning förlorar sjukersättningen

Men ärligt talat, vad trodde mannen skulle hända?

Undrar också vad han trodde skulle hända...
Något arbete lär han säkerligen klara om han kan tävla hoppning! Förmodligen de flesta jobb:mad:.

Ridning används som rehabilitering av ryggproblem så jag ser inget konstigt i att han klarade av att rida trots ryggproblem..'

Själv blir jag nästan handikappad om jag INTE rider, får extremt ont i min rygg.

Han skulle kanske förankrat det med försäkringskassan så hade det inte varit några problem..

Ridning används som rehabilitering av ryggproblem så jag ser inget konstigt i att han klarade av att rida trots ryggproblem..'

Själv blir jag nästan handikappad om jag INTE rider, får extremt ont i min rygg.

Att rida med ryggproblem är en sak, att tävla hoppning på den höjden är en annan.
Jag har oxå vissa problem med rygg och även höft, som blir mycket bättre när jag rider. Men inte skulle jag kunna hoppa högre hinder när jag har ont.

Om man har så ont i ryggen att man inte kan jobba så undrar jag faktiskt om man tävla på den nivån?

Men, samtidigt vet vi ju inte alla fakta.

MVH Russin8

Jag ju tala för mig själv. Efter förlossning hade jag både snett bäcken och j..ligt ont i min höft men trots det så kunde jag både hoppa och rida dressyr (dock inte i dressyrsadel)

Jag kunde knappt gå men i sadeln gick det hur bra som helst, detta visade min sjukgymnast på varför det var så då man belastar helt annorlunda vid ridningen.

Jag har fortfarande extremt ont i mitt bäcken (fogarna) men jag klarar ändå av att rida fälttävlan medan det är väldigt jobbigt att gå terrängbanan innan.

Men jag kan ju inet tycka att det är speciellt smart av honom att inte tala med just försäkringskassan om detta. Då hade det aldrig blivit något problem..

ja, just det och att det hade ingått i en plan att komma tillbaka till jobbet. Han skulle gått tillbaka till arbetet, först 2 h sedan kanske 4 för att sedan kanske kunna komma tillbaka ännu mer. Med ridning som träningsform....

Man kan vara tvungen att träna livet ut för att orka arbeta och man behöve inte arbeta full tid om man inte klarar av det, men ngn arbetskapacitet brukar de flesta ha....Kan du hoppa en bana och flera (han hade ju blivit anmäld, då det upprepade sig) på 130 har du ganska god balans, ok mag och ryggmuskler och sinnesnärvaro.
Då kan det i detta fall vara bättre att han spar sig hoppar 0.80 och klarar av att jobba en viss tid. Dvs inte gör helt slut på sig på sin träning och hobby.

Nu är det ju inte alla jobb som är lika ombonade som att bära pärmar på försäkringskassans kontor...

Många grävmaskinister har egen firma och då är det inte tal om att gå tillbaka några 2 h per dag, då antingen jobbar man (ibland bortåt 12-15 h /dag) eller så jobbar man inte.

Det finns fler jobb än så där det öht inte är möjligt att ha folk rännandes 1-2 h per dag - och i dessa tider finns det ju inte ens några jobb att söka så att hitta något annat jobb kan vara lättare sagt än gjort.

Att sitta och köra maskin kan vara väldigt påfrestande för rygg och nacke, besvär som kan bli mycket bättre om man får idrotta med tex ridning och göra helt annat än det han har förstört ryggen på.

Men det är klart, om man inte jobbar så är man ju en fullständigt värdelös individ som parasiterar på det underbara marknadssamhället - vilket denne ryttare självklart borde ha insett och istället för att ha nån ljusglimt i tillvaron borde han ju genast lagt sig ner och självdött utan att hålla på nått som kan vara roligt :grin:

Men det finns typ 1 miljon andra yrken. Man bheöver inte göra det man har ont av.

Jag ju tala för mig själv. Efter förlossning hade jag både snett bäcken och j..ligt ont i min höft men trots det så kunde jag både hoppa och rida dressyr (dock inte i dressyrsadel)

Jag kunde knappt gå men i sadeln gick det hur bra som helst, detta visade min sjukgymnast på varför det var så då man belastar helt annorlunda vid ridningen.

Jag har fortfarande extremt ont i mitt bäcken (fogarna) men jag klarar ändå av att rida fälttävlan medan det är väldigt jobbigt att gå terrängbanan innan.

Men jag kan ju inet tycka att det är speciellt smart av honom att inte tala med just försäkringskassan om detta. Då hade det aldrig blivit något problem..

Hur gör du det? Jag har problem med bäckenlederna (som foglossning 365 dagar om året, äter inga mediciner och jobbar heltid), inte skönt. Gör du några övningar innan du rider? Jag får inte rida alls för min sjukgymnast.. Jag kan ju inte sitta rakt över hästen eller följa med i traven alls och lutar mig framåt.

Då får han väl jobba med något annat! Jag blir så upprörd över folk som inte "kan" jobba med "sitt" jobb och vägrar byta. Fine, låt de vara arbetslösa men då ska de heller inte belasta andra, dvs någon ersättning ska de inte ha.

:mad:

Men blir du nästan handikappad av att inte hopptävla? Det kan knappast ses som rehabilitering. Ridning är bra rehabilitering, lägger man på hoppning så gör det i bästa fall ingen ytterliggare skada.

Kan man rida på den nivån så kan man klara många yrken, kanske inte alla men är skadan av mer permanent slag får man enligt dagens regler söka sig till ett annat yrka och är det av tillfällig art så bör man nog göra en paus och koncentrera sig på att bli frisk. Det är säkert okej att rida på lägre nivå för att träna upp ryggen och ägna sig åt andra typer av sjukgymnastik.

Ja nånstans måste man ju faktiskt dra gränsen.

Kan man planera in tävlingar, och starta i dem (Vet ju inte vilken omfattning han tävlar i men..) så lär man väl kunna ta ett timjobb också.
Det är ju skillnad på att "rida när man kan" som de flesta sjukskrivna påstår att de gör, och att hålla en häst i topptrim samt starta inplanerade tävlingar med den.

Det är säkert okej att rida på lägre nivå för att träna upp ryggen och ägna sig åt andra typer av sjukgymnastik.

Men nivån på tävlingen kan knappast vara avgörande?

130 är inte särskilt högt för de som kan, men jag håller med olga, han skulle frågat fk först, pratat med sin läkare.
Jag kan inte hoppa 130 ens om min rygg är bra.:D

Efter förlossning hade jag både snett bäcken och j..ligt ont i min höft men trots det så kunde jag både hoppa och rida dressyr (dock inte i dressyrsadel)

Jag har fortfarande extremt ont i mitt bäcken (fogarna) men jag klarar ändå av att rida fälttävlan medan det är väldigt jobbigt att gå terrängbanan innan
Alla fall är ju individuella, men är man såpass frisk att man kan tävla 1.30 så är man tillräckligt frisk för att kunna försörja sig. 1.30 är inte elitnivå, men det är ändå högre än de flesta ryttare klarar av att ta sig igenom felfritt. Majoriteten av alla som rider i Sverige idag hade inte klarat av det, vilket innebär att det krävs ridförmåga, inte bara fysiskt utan även mentalt.

Kan man rida 1.30 så kan man utbilda några hästar också ifall man kan rida utan att ha ont. Kan man rida 1.30 så har man grundförutsättningar att kunna försörja sig själv också.

Sen att det går bra för dig att rida, men det knappt går att gå är som sagt individuellt i varje fall. Jag känner en person, här på Buke faktiskt, som flera år efter födseln fortfarande har sådana foglossningar att hon måste hoppa av och gå ett tag när man är ute och rider. Det fungerar inte alls för henne att rida normalt! Alla fall är individuella.

Visst är 130 rätt högt. De flesta som rider inte kommer upp på den höjden (om de ens hoppar) fast det givetvis inte ska kallas elithoppning. Jag tror inte att det hade gett samma utfall om han startat i en 70 cm klubbtävling tex.

Självklart sticker det ögonen på folk (mig med).

Hur gör du det? Jag har problem med bäckenlederna (som foglossning 365 dagar om året, äter inga mediciner och jobbar heltid), inte skönt. Gör du några övningar innan du rider? Jag får inte rida alls för min sjukgymnast.. Jag kan ju inte sitta rakt över hästen eller följa med i traven alls och lutar mig framåt.

Jadu jag känner faktiskt inget när jag sitter på hästen men när jag sitter på stol eller går längre sträcka.

Jag blev lite "tiltad" vid förlossningen och som jag förstår det rätt så skall det rätta till sig ju längre tid som går efter förlossningen.

Nej jag är rätt lat och gör inga övningar innan men har ett helt schema jag skall göra som jag följer lite sådär.

Alla fall är ju individuella, men är man såpass frisk att man kan tävla 1.30 så är man tillräckligt frisk för att kunna försörja sig. 1.30 är inte elitnivå, men det är ändå högre än de flesta ryttare klarar av att ta sig igenom felfritt. Majoriteten av alla som rider i Sverige idag hade inte klarat av det, vilket innebär att det krävs ridförmåga, inte bara fysiskt utan även mentalt.

Kan man rida 1.30 så kan man utbilda några hästar också ifall man kan rida utan att ha ont. Kan man rida 1.30 så har man grundförutsättningar att kunna försörja sig själv också.

Sen att det går bra för dig att rida, men det knappt går att gå är som sagt individuellt i varje fall. Jag känner en person, här på Buke faktiskt, som flera år efter födseln fortfarande har sådana foglossningar att hon måste hoppa av och gå ett tag när man är ute och rider. Det fungerar inte alls för henne att rida normalt! Alla fall är individuella.

Fast idag kan de flesta ta sig runt en 130 det ser man ju på antalet startande i de klasserna, knappast kan man kalla det elittävlande :crazy:

Som sagt jag hade snett bäcken och jag talade bara om mina erfarenheter, att andra inte kan göra något med sina foglossningar betyder ju inte att jag hade samma problem. Det är ju som du skriver högst individuellt :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Är det risken att bli utsatt för elaka kommentarer, som gör att tävlandet minskar i Sverige? Ridsports chefredaktör Catharina Hansson...
2
Svar
28
· Visningar
2 209
Senast: ufot
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsportens världscup i hoppning pågår mellan oktober och februari. SVT sänder de flesta tävlingarna. I vår guide hittar du...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sommaren 2024 bjuder på mer än bara OS. Förutom flera VM och EM i ridsportens olika grenar arrangeras också Nordisk-Baltiska mästerskap...
Svar
0
· Visningar
101
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sommaren 2024 bjuder på mer än bara OS. Förutom flera VM och EM i ridsportens olika grenar arrangeras också Nordisk-Baltiska mästerskap...
Svar
0
· Visningar
114
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama